LIVREDNING: 1. januar i år tiltrådte Jacob Schram som ny konsernsjef i flyselskapet Norwegian. Få måneder seinere fikk han coronakrisa i fanget. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB Scanpix
LIVREDNING: 1. januar i år tiltrådte Jacob Schram som ny konsernsjef i flyselskapet Norwegian. Få måneder seinere fikk han coronakrisa i fanget. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB Scanpix Vis mer

Grepet de ikke vil ta

Toppsjefen i kriserammede Norwegian åpner opp om selskapets framtid: - Vil ikke gi garantier til noen. Ikke engang til meg selv.

- Det er en smertefull prosess, det er en ubehagelig prosess, og det er helst en prosess jeg skulle vært foruten, sier konsernsjef i Norwegian, Jacob Schram (58), til Børsen.

Mandag tok han til podiet og kunngjorde at fire av flygigantens datterselskap i Sverige og Danmark er begjært konkurs. Totalt rammes 1571 piloter og 3134 kabinansatte. Schram, som fikk coronakrisen i fanget kun få måneder etter at han ble konsernsjef, understreker at det nå dreier seg om ren overlevelse.

- Det er den største krisen noensinne i luftfartens historie. Vi er ikke alene om å ha nærmest ingen inntekter. Da er det kun én ting som gjelder for å overleve - det er å få kostnader ut av selskapet. Dessverre ble dette en konsekvens.

- «Survival»

Norwegian har slitt tungt som følge av coronakrisen, og reiserestriksjonene har ført til nærmest full stopp i trafikken. I dag opererer selskapet med bare sju fly i drift - noe som resulterer i et nærmest ikke-eksisterende inntektsgrunnlag.

- Det vi holder på med nå er «survival» - fra hjørne til hjørne. Det er ikke noen morsom jobb. De grepene som våre datterselskaper nå har tatt, gjør at vi forlenger tida vår til å kunne leve videre.

Artikkelen fortsetter under:

Gårsdagens konkursbegjæring rammer i hovedsak medarbeidere i Sverige, Danmark, Finland, Spania, Storbritannia og USA. De rundt 700 pilotene og 1300 kabinansatte med base i Norge, Frankrike og Italia berøres ikke.

- Er det en fare for at norske medarbeidere kan gå samme skjebne i møte?

- Jeg har sagt hele tida at det er umulig å gi noen garantier. Jeg vil heller ikke stå - i hvert fall ikke offentlig - og gi garantier til noen. Ikke engang til meg selv.

Dette er ambisjonen

Schram opplyste mandag at han har vært i kontakt med regjeringene både i Sverige og Danmark og bedt om økonomisk hjelp til å håndtere situasjonen. En måned seinere, venter han fortsatt på respons.

- Hvordan kunne dette vært unngått?

- Hvis vi hadde hatt større sikkerhet her jeg står nå, hvis vi hadde hatt mer penger på bok og løpet lå lenger foran oss, så hadde vi kanskje vært i en annen situasjon. Det har vi ikke. Det har tatt veldig lang tid.

Dersom Norwegian overlever krisa, mener enkelte eksperter at selskapet må tilbake til røttene og dermed satse fullt ut på det norske markedet. Det grepet har Schram ingen planer om å ta.

STRÅLENDE: Konsernsjefen sier til Børsen at Norwegian lå an til et strålende år, før coronakrisen rammet brutalt. Video: NTB Scanpix. Vis mer

- Da jeg gikk inn i denne jobben, var jeg utrolig stolt over å se et norsk selskap som hadde lyktes internasjonalt. Som førte den norske merkevaren ut i verden. Det er fremdeles min ambisjon, sier konsernsjefen og fortsetter:

- Vi ønsker ikke kun å være et norsk innenriksselskap. Vi ønsker å være et internasjonalt flyselskap. Så må vi rigge oss slik at det kan gjøres på en lønnsom måte.

- Hvordan kan det gjennomføres, dersom bemanningsbasen fra Sverige og Danmark forsvinner?

- Jeg tror coronakrisen er så omfattende at hele luftfartsindustrien blir forandret etter dette. Når det er sagt, håper jeg at vi hurtigst mulig kan gjenansette dem i det nye Norwegian når reiserestriksjonene mellom landene er fjernet. Dette er bra folk, gode piloter og gode kabinansatte. Det er folk vi ønsker å beholde.

- Overlever ikke

Likevel er situasjonen for luftfarten unektelig kritisk. Etter planen skal Norwegian inn i en ekstraordinær generalforsamling 4. mai.

Selskapet jobber med å oppfylle vilkårene som må til for å utløse statlige lånegarantier i Norge. Det dreier seg om å få tilgang til opptil 3 milliarder kroner, men for at det kan skje, må Norwegian få lettelser i rentene fra kreditorene og sikre seg bedre egenkapital.

Selskapet har selv foreslått å be långiverne om å bytte lån mot aksjer i selskapet.

- Vi er helt avhengig av støtte fra staten. Vi trenger likviditet. Det sier seg selv at når du ikke har passasjerer, og flyene står på bakken, da overlever du ikke på lang sikt. Vi trenger hjelp.