Hardt press mot «turbokyllinger»

Dyrevernere lager lurveleven for matgiganten i Danmark.

BESVÆR: Rema 1000 blir måskive for danske dyreverneres kampanje mot såkalt turbokylling. Foto: Audun Braastad / NTB
BESVÆR: Rema 1000 blir måskive for danske dyreverneres kampanje mot såkalt turbokylling. Foto: Audun Braastad / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Her hjemme har Rema 1000 byttet ut den såkalte turbokyllingen Ross 308 med den mer saktevoksende rasen Hubbard.

I matvaregigantens søsterbutikker lenger sør går det ikke like raskt unna, og nå har danske dyrevernorganisasjoner sett seg lei.

Massiv kampanje

Denne uka drar dyrevernorganisasjonen Anima i gang en storstilt kampanje som ifølge bt.dk omfatter demonstrasjoner i landets største byer, reklamekampanjer i de riksdekkende avisene og videokampanjer i sosiale medier.

Det skal være første gang danske dyrevernere går til direkte frontalangrep mot en navngitt kjede, ifølge Politiken, som først omtalte kampanjen.

Thorbjørn Schiønning, kommunikasjonssjef i Anima, sier følgende i en pressemelding:

- Rema 1000 er en sentral aktør i dansk dagligvarebransje. Under parolen «lavpris med holdning» skryter de av å sette dyrevelferd i høysetet. Men god dyrevelferd og turbokylling kan aldri gå hånd i hånd.

Legger om

Rasen Ross 308 er slakteklar etter en måned. Andre raser bruker 50 dager, noe som skal gi langt lavere dødelighet og bedre dyrevelferd for dyra.

Kommunikasjonssjef Jonas Schrøder i Rema 1000 i Danmark sier at de er i full gang med å legge om.

- Og det vet Anima, som vi inntil nå har hatt god dialog med, godt. Derfor er det leit at vi nå skal havne i en slik runddans, sier han til Politiken, ifølge bt.dk.

Schrøder utdyper overfor Børsen at 30 prosent av kyllingen som finnes i danske Rema-butikker, har høyeste nivå av dyrevelferd. Samtidig står disse for bare 6 prosent av omsetningen i volum og 11 prosent i kroner.

- Dette sier noe om at vi prioriterer og trekker mot mer dyrevelferd, sier han.

Av konkurransehensyn vil danske Rema 1000 ikke gå ut med noen dato for når kjeden planlegger å avvikle Ross 308, opplyser Schrøder.

Byttet til Hubbard

Calle Hägg, som er PR- og kommunikasjonssjef i Rema 1000 i Norge, sier til Børsen at de ikke har noen innflytelse over hvordan danske Rema 1000 forholder seg til kyllingkampanjen.

- All fersk kylling du får kjøpt på Rema 1000 i norske butikker, er av rasen Hubbard. Det gjelder både Solvinge fra Norsk Kylling og Stangekylling fra Stange gård, skriver Hägg i en e-post til Børsen.

Hägg opplyser at Solvinge byttet til Hubbard i 2018.

- Hubbard er en rase som vokser saktere, er mer aktiv og har lavere sykdomsgrad enn kyllingen som vanligvis produseres i Norge. Slike forbedringer er normalt forbeholdt premiumprodukter, men hos Rema 1000 gjelder det både helg- og hverdagskyllingen som våre kunder kjøper, heter det videre i uttalelsen.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer