Foto: NTB scanpix / Reuters
Foto: NTB scanpix / Reuters Vis mer

Hastemøte om luftfarten i ettermiddag

Flere statsråder stiller på hastemøte mellom Norwegian, Parat og Statsministerens kontor nå onsdag ettermiddag.

Det opplyser Parat-leder Unn Kristin Olsen til Børsen.

- Vi skal møtes klokka 13. Dette er kommet i stand på svært kort varsel etter at vi seint onsdag kveld ba om et møte. Vi setter stor pris på at SMK snur seg så raskt rundt, sier hun.

Kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen bekrefter at selskapet stiller:

- Parat har bedt om at vi blir med på møtet med SMK og det gjør vi selvfølgelig, uttaler han til Børsen.

- Svært kritisk

Tema for møtet er ifølge Parat-lederen framtia for hele norsk luftfart, altså Widerøe og SAS - i tillegg til Norweian.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) og næringsminister Iselin Nybø (V) stiller på møtet i tillegg til embetsverket. Børsen er ikke kjent med om statsminister Erna Solberg (H) også deltar.

Ifølge Olsen trenger ikke alle deltakerne å møtes fysisk.

- Hvilke forventninger har dere?

- Det skal jeg ikke svare på nå. Det tar vi etter møtet, sier Olsen.

Tirsdag kveld var budskapet krystallklart:

- Situasjonen er svært kritisk, og det blir mer kritisk for hver eneste dag som går, sa Olsen til Børsen da.

- Vi krever en løsning allerede i morgen, sa hun tirsdag kveld.

Bekymret konsernsjef

Et par timer tidligere hadde Norwegians konsernsjef Jacob Schram rykket ut med en klar melding som viste til at svenske og danske myndigheter hadde lagt fram en betydelig redningspakke for SAS.

- Norwegian er et norsk selskap som trenger tilsvarende hjelp fra norske myndigheter for å kunne trygge norske arbeidsplasser, infrastruktur og verdiskaping. Vi er glade for at regjering og Storting har sagt de vil gjøre alt som er nødvendig for å redde norske selskaper og norske arbeidsplasser gjennom denne krisen og vi håper nå at det raskt kommer tilsvarende tiltak for Norwegian i form av en kredittfasilitet, sa Schram i går kveld.

Norwegian-aksjen stiger i dag i minuttene etter nyheten om hastemøtet. Etter en dag med solid oppgang på børsen steg aksjen fra 20 prosent opp til mer enn 32 prosent opp i minuttene etter at Børsen skrev om møtet.

Hardt rammet

Flybransjen over hele verden er hardt rammet av coronaviruset og en total kollaps i antall reisende. I tillegg har en rekke land stengt grensene for innreise, og USAs president Donald Trump har forbudt flyginger til USA fra europeiske land.

REISESTANS: USA stanser all flytrafikk fra Europa i 30 dager, fortalte President Donald Trump i en tale natt til torsdag. Bilder fra CNN. . Vis mer

For Norwegian er situasjonen ekstra dramatisk, og selskapet har så langt i år falt som en stein på børsen.

Tirsdag så selskapet seg nødt til å gå til massepermittering av ansatte, til sammen 7300 medarbeidere. Samtidig varslet Norwegian at de kansellerer 85 prosent av flygingene sine.

De totale tapene for flybransjen er beregnet å bli eksepsjonelt store. Den internasjonale flyorganisasjonen International Air Transport Association har varslet et tap på svimlende 583 milliarder kroner i beste fall - og mer enn 1000 milliarder hvis situasjonen skulle tilspisse seg.

De anslagene kom allerede 5. mars, det vil si før coronaviruset ble erklært som en pandemi, og førte til at Europa nærmest er blitt stengt.

Siden har ikke flyorganisasjonen kommet med nye prognoser.

Konkurransenøytralt

Widerøe er ikke med på dagens møte om utfordringene for luftfarten.

Silje Brandvoll, som er direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Widerøe, sier at de har svært tett kontakt med myndighetene.

- Vi jobber på høygir og myndighetene kjenner godt til utfordringene for Widerøe. Vi har ingen andre forventninger enn at det kommer noe konkret torsdag, i tråd med det som tidligere er blitt varslet, sier hun til Børsen.

Brandvoll roser de generelle tiltakene som kom mandag, som letter utfordringene både for næringslivet og berørte ansatte.

Nå venter hun i spenning på hva som kommer konkret for flybransjen:

- Samme hvilke grep som tas, så vil det være utrolig viktig at tiltakene treffer konkurransenøytralt. Vi er tre selskaper som flyr i Norge, og også Widerøe har ruter til utlandet. Så vi forventer at det ikke vil komme noe som er konkurransevridende, sier Brandvoll til Børsen.