H&M stenger 250 butikker

Klesgiganten H&M tar drastiske grep som følge av coronakrisa. Stenger butikk i Norge.

<strong>STENGER:</strong> H&amp;M stenger 250 butikker. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
STENGER: H&M stenger 250 butikker. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

H&M stenger 250 butikker verden over i løpet av neste år, melder danske TV2. Blant dem er selskapets butikk på Fornebu utenfor Oslo.

Både coronakrisa og kundenes endrede kjøpemønster med økt netthandel, er forklaringer på butikkdøden som rammer H&M.

På spørsmål fra Børsen, kan selskapet heller ikke utelukke endringer i Norge.

- For å kunne tilby gode og inspirerende handleopplevelser, møte nye forventinger fra kundene, være relevante og fortsette å lykkes i et marked i stor endring, evaluerer vi forløpende porteføljen av fysiske butikker og digitale kanaler. Dette kan føre til både nyåpninger, relokaliseringer, ombygninger eller konsolideringer, skriver Thea Kjendlie, presseansvarlig for H&M i Norge, i en epost til Børsen.

Selskapet har slitt i sommermånedene som følge av coronakrisa, og salget har falt med 16 prosent.

Dette framkommer i klesgigantens resultater for tredje kvartal. Der viser tallene at H&M leverer et resultat på minus 1,6 milliarder svenske kroner for juni, juli og august.

Dette er bedre enn anslått på forhånd, og solid over milliardtapene på 6,5 milliarder kroner i andre kvartal, men fortsatt bak fjoråret.

- I 2021 er det planlagt at 350 butikker skal stenge og litt over 100 butikker skal åpne, noe som resulterer i et samlet fall på cirka 250 butikker, opplyser selskapet, ifølge TV2.

I løpet av 2020 har selskapet åpnet tre nye butikker i Norge. Samtidig har H&M Group planlagt å stenge fire butikker i Norge, opplyser Kjendlie. Det gjelder H&M Kristiansand (Slottet shopping), H&M Stortorvet i Oslo, H&M Hamar (Maxi-senter) og H&M Arkaden i Skien.

- Vi har også kommunisert konsolidering og stenging av H&M Fornebu i 2021. Utover er det for tidlig å uttale oss noe mer om 2021.

H&M-sjef gir seg

Den svenske klesgigantens administrerende direktør Helena Helmersson sier i en pressemelding at utfordringene ikke er over.

- Men vår vurdering er at vi har lagt det verste bak oss, og at vi har gode forutsetninger for å komme sterkere ut av krisen, heter det i uttalelsen.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer