- Hører ikke hjemme her

Pilotforbundet er bekymret for utviklingen i arbeidslivet.

WIZZ AIR-BRÅK: Med billettpriser helt ned i 99 kroner, har Wizz Air kastet seg inn i kampen om de norske kundene. Men mange er opprørt over deres holdning til fagforeninger. Foto: REUTERS / Andrew Boyers / NTB
WIZZ AIR-BRÅK: Med billettpriser helt ned i 99 kroner, har Wizz Air kastet seg inn i kampen om de norske kundene. Men mange er opprørt over deres holdning til fagforeninger. Foto: REUTERS / Andrew Boyers / NTB Vis mer
Publisert

Det har oppstått en voldsom debatt i kjølvannet av at Wizz Air annonserte at de skal starte med innenriksflyginger i Norge.

Boikott

Bakgrunnen er Wizz Air-sjef, József Váradis, negative holdning til fagforeninger, som han kaller «barnslig», «proteksjonistisk» og «nasjonalistisk».

Han har også uttalt at han ikke vil inngå tariffavtaler med fagforeninger om de skal ha ansatte i Norge.

Blant kritikerne av lavprisselskapet er statsminister Erna Solberg, som har sagt at hun ikke vil fly med flyselskap som nekter de ansatte tariffavtaler.

Onsdag skrev Børsen om den norske Wizz Air-flygeren, Christoffer Vika, som gikk i rette med motstanderne av arbeidsgiveren hans.

- Det virker som det er en litt utdatert holdning om at en må ha tariff eller være fagorganisert for at arbeidsforholdet skal være ryddig. Men det kan gjøres på andre måter, samtidig som de ansatte har det bra, sa han.

- Anstendig arbeidsliv

Akkurat den analysen deler ikke leder i Pilotforbundet, Oddbjørn Holsether.

- Vi tenker at denne saken handler om hvorvidt vi skal ha et anstendig arbeidsliv eller ikke. Akkurat nå gjelder det luftfart, men vi tenker at vi må ta vare på det norske trepartssamarbeidet, sier Holsether, og utdyper:

- Det er en klar sammenheng i alle land, du ser det kanskje spesielt i USA, at redusert grad av organisering resulterer i betydelig dårligere arbeidsbetingelser.

FriFagbevegelse skrev tidligere denne uka at de har sett en kontrakt som viser at en styrmann direkte ansatt i Wizz Air har en lønn på 1100 euro i måneden, som tilsvarer nesten 12 000 kroner i månedslønn.

Selskapet er kjent for å betale en lav grunnlønn, for så å betale tillegg for flyginger som er gjennomført.

Lave lønnskostnader

Holsether i Pilotforbundet forteller at de har sett arbeidskontrakter der styrmenn har snaue 180 000 i grunnlønn, og kapteinene har rundt det dobbelte.

- Det vi skal ha i bakhodet er at de aller fleste piloter har betalt opp mot én million kroner for den utdannelsen, og har tatt opp store private lån. De sitter med en studiegjeld på nærmere én million, og når utdannelsen er så dyr så må det reflekteres i lønnsnivået, sier Holsether.

Til sammenlikning skal en årslønn i SAS være fra 450 000 kroner opp til 1,4 millioner.

Wizz Airs totale lønnsutgifter ligger betydelig under de norske selskapene, kun ni prosent av selskapets totale kostnader går til lønn.

- Vi betaler våre ansatte markedslønn, hvorfor skulle folk jobber for oss om vi ikke gjorde det, sa Varadi til Dagens Næringsliv da han ble konfrontert med lønnsopplysningen.

- Jeg er redd for at sånne typer modeller skal spre seg. Dersom de gjør det vil folk flest tjene så dårlig at de ikke har råd til å oppholde seg der det blir billig å fly til, sier Holsether.

GRÜNDER: Erik G. Braathen (64) annonserte at han sammen med et team med bakgrunn fra norsk luftfart starter et nytt, norsk flyselskap. Video: Madeleine Liereng / Dagbladet TV Vis mer

- Hører ikke hjemme i Norge

Det var i starten av oktober at Wizz Air annonserte at de ville starte opp innenriksruter i Norge. I utgangspunktet var det snakk om tre ruter fra Oslo til Bergen, Trondheim og Tromsø.

For ei uke siden annonserte Wizz Air-sjefen at de ville åpne ytterligere seks flyruter i Norge og opprette base i Trondheim. Under denne pressekonferansen ordla Váradi seg noe mer diplomatisk om fagforeninger, og avviste at han nekter ansatte å fagorganisere seg.

- Det er ikke min avgjørelse. Det er en avgjørelse som må tas av folkene i selskapet og ikke av folk utenfor, sa Váradi.

Inntil videre skal rutene i Norge bemannes av folk som allerede er ansatt i selskapet, ifølge Váradi. Holsether i Pilotforbundet får ikke helt tak på hvordan Wizz Air har tenkt å skjøtte operasjonen sin i Norge.

- Han blander begrepet opprette base og bruke eksisterende bemanning. Vi får se hva de lander på. Det vet vi ikke. Uansett så er det en import av arbeidsforhold som ikke hører hjemme i Norge, slår Holsether fast.

Vil følge reglene

I forbindelse med debatten om Wizz Air, fagorganisering og det norske arbeidslivet, sendte flyselskapet ut en pressemelding der de skrev at de «respekterer fult ut den norske arbeidslivsmodellen, og vil selvsagt overholde det norske regelverket».

«Etter at det ble kjent at Wizz Air skal starte med innenlandsflyging i Norge, har det blitt framsatt noen feilaktige påstander om selskapet. Wizz Air ønsker å understreke at vi alltid overholder gjeldende lover og regler i landene vi opererer i, og at de ansatte er selskapets viktigste ressurs».

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer