<strong>FULL REFUSJON TIL ALLE:</strong> Rederiet SeaDream Yacht Club med eier og sjef Atle Brynestad tar millionregningene etter at også deres norske cruisesesong kollapset i kjølvannet av Hurtigrutens Svalbard-tur. Rederiets skip SeaDream1 og Brynestad her ved første landgang i Oslo i 2011. Nå ligger skipet i smittekarantene utenfor Bodø med over 160 personer i smittekarantene. Arkivfoto: Signe Dons, Aftenposten/NTB Scanpix.
FULL REFUSJON TIL ALLE: Rederiet SeaDream Yacht Club med eier og sjef Atle Brynestad tar millionregningene etter at også deres norske cruisesesong kollapset i kjølvannet av Hurtigrutens Svalbard-tur. Rederiets skip SeaDream1 og Brynestad her ved første landgang i Oslo i 2011. Nå ligger skipet i smittekarantene utenfor Bodø med over 160 personer i smittekarantene. Arkivfoto: Signe Dons, Aftenposten/NTB Scanpix. Vis mer

- Hva dette koster har ingen betydning

Atle Brynestad tar millionregninger for corona-trøbbel, roser myndighetene og ønsker Hurtigruten lykke til.

Publisert
Sist oppdatert

SISTE: Onsdag kveld opplyser Bodø kommune i en pressemelding at ingen av passasjerne om bord i Seadream1 har testet positivt for coronaviruset. Onsdag ettermiddag ble det kjent at heller ingen av cruiseskipets mannskap har testet positivt.

I kjølvannet av turbulensen etter Hurtigrutens corona-turer Tromsø - Svalbard, ble Atle Brynestads rederi SeaDream Yacht Club eneste aktør med cruiseskap langs norskekysten.

Der cruisebåtene i et normalår står i kø fra Nordkapp til Oslofjorden ved feriestart nedover i Europa, var det bare Brynestad-rederiets to skip SeaDream1 og SeaDream2 som var tilbake.

Det varte i tre døgn. Nå er også de to Brynestad-skipene satt sjakkmatt. SeaDream1 ligger oppankret i corona-karantene utenfor Bodø med over 160 personer ombord, jevnt fordelt på passasjerer og mannskap.

<strong>CORONA-STOPP:</strong> Cruiseskipet SeaDream1 på vei ut fra Ålesund 19. juni i år, også da etter stopp på grunn av corona-situasjonen. Foto: Halvard Alvik, NTB Scanpix.
CORONA-STOPP: Cruiseskipet SeaDream1 på vei ut fra Ålesund 19. juni i år, også da etter stopp på grunn av corona-situasjonen. Foto: Halvard Alvik, NTB Scanpix. Vis mer

SeaDream2 er underveis fra Bergen til Oslo via Skagen i Danmark. Lørdagens seks dagers seilas fra Oslo til Bergen med en håndfull stoppesteder er innstilt fordi regjeringen har innført to ukers forbud mot landgang etter Hurtigruten-turbulensen.

Brynestad setter nye turer utover høsten på vent til han vet hva regjeringen gjør etter det første 14 dagers forbudet mot å gå i land.

Ansvarlige for de tre største cruisehavnene i nord - Tromsø, Honningsvåg og Leknes - tror at dette i praksis betyr slutten på båtturistsesongen som aldri kom i gang.

Roser myndighetene

På tross av at Atle Brynestad og hans mannskap har kommet i en kostbar og kinkig situasjon de ikke har drevet fram selv, er rederieieren med kontoradresse Billingstad i Asker kommune full av lovord om hvordan norske myndigheter har håndtert situasjonen.

- Vi har hatt god samtale med ordfører Ida Marie Marie Pinnerød i Bodø tidligere onsdag, og takket for en veldig god og profesjonell håndtering av Bodø kommune. Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet, som vi tok kontakt med umiddelbart tirsdag ettermiddag, viste også veldig god profesjonalitet. Samarbeidet med de har vært veldig godt. Dette viser noe av Norge på sitt beste når det gjelder håndtering av saker som denne, skriver Brynestad i en mail til Dagbladet med spørsmål om bråstoppen på 12 dagers turen fra Tromsø til Oslo.

Den startet søndag etter fullt hus ombord motsatt vei.

- Penger ingen betydning

I et personlig undertegnet brev til passasjerene for anker og i isolasjon på skipet, skriver Brynestad at «alle gjester vil få full refusjon for denne reisen, det gjelder både om noen ønsker å reise hjem og om vi får seile videre. Om noen ønsker å reise hjem fra Bodø når det er mulighet for det, så vil utgifter for hjemreisen bli refundert».

Bare i billettrefusjon for selve cruiset, som uansett ikke får stopp i 12 havner likevel, har rederiet tatt ansvar for regninger mellom tre og fire millioner kroner for de om lag 80 passasjerene. Standardpris pr. passasjer var 39 000 kroner.

På spørsmål om de økonomiske sidene ved corona-bråstoppen utenfor Bodø, skriver Brynestad.

- Hva dette koster oss har ingen betydning - vi tenker bare på hva godt vi kan gjøre for våre gjester og vårt dyktige mannskap som virkelig har stått på.

Til Hurtigruten: - Alt godt

På spørsmål om synspunkter på hvordan Hurtigruten har håndtert siden corona-problemer, kommer han heller ikke med noen spark:

- Når det gjelder Hurtigruten, så har de kommet i en veldig vanskelig situasjon. Vi ønsker både de ansatte ombord på skipene og på land alt godt framover.

Investor og rederisjef Brynestad beskriver også en annen tolkning og praktisering av karanteneregler for utenlandske skipsmannskap enn det sjefkollega i Hurtigruten gjorde noen stormende dager rundt sist helg:

- Det har bare vært fire skifter av mannskap gjennom hele juli, hvorav tre fra Europa og ett fra land utenfor Europa. Alle de fire skiftene har vært i karantene i 10 dager på hotell før de kunne komme ombord – også de fra Europa.

- For oss har det vært viktig å følge alle nasjonale retningslinjer og se om vi kan gjøre enda bedre enn det.

Rederiet beskriver på sin hjemmeside standardmannskap på 85 personer. Tromsø Havn har loggført et mannskap på 86 ved avgang fra Tromsø sist søndag.

Brynestad har ikke spesifisert hvilke land mannskapene kommer fra eller om alle de 85 personene er byttet ut hver gang i sommer.

<strong>TIL PASSASJERENE:</strong> - Vi tar regningen, skriver rederieier Atle Brynestad til corona-isolerte passasjerer utenfor Bodø.
TIL PASSASJERENE: - Vi tar regningen, skriver rederieier Atle Brynestad til corona-isolerte passasjerer utenfor Bodø. Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer