WHY? Gjett hvor mange følgere NSB hadde på Facebook og hvor mange Vy har ett år etter navneskiftet. Foto: Berit Roald, NTB scanpix
WHY? Gjett hvor mange følgere NSB hadde på Facebook og hvor mange Vy har ett år etter navneskiftet. Foto: Berit Roald, NTB scanpix Vis mer

Hvor ble det av alle sammen?

Navnet ble kortere og togene grønne, men ettårsdagen ble grå. Omdømmet stuper og alle følgere på Facebook er borte.

For ett år siden oppdaterte NSB sin facebookside for aller siste gang.

«Nå er vi Vy og flytter derfor til ny facebookside. Du er hjertelig velkommen til å følge oss videre der», lød selskapets siste hilsen til mer enn 150 000 følgere.

Tolv måneder seinere har snaut 4000 fulgt oppfordringen.

For et år siden ble også facebooksida til NSB-eide Nettbuss faset ut med beskjed til nesten 30 000 følgere om at «vi er blitt Vy».

En reduksjon fra 180 000 til 4000 betyr at bare 2 prosent fortsatt henger med.

- Det er ikke noe mål for oss å ha flest mulig følgere. Vi vil ha mest mulig aktive følgere, sier kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i Vy til Børsen.

Ikke dritbra

Sosiale medier-ekspert Astrid Valen-Utvik er ikke imponert, men sier også at Vy kan ha hatt sine grunner til å starte med blanke ark.

- De hadde en ekstremt sterkt tilstedeværelse da de skiftet navn. Jeg antar det var bevisst å starte på nytt og at de verken trodde eller håpet at alle skulle bli med over. Men jeg antar at de hadde sett for seg flere enn snaut 4000, som langt fra er dritbra for en så stor merkevare, sier Valen-Utvik til Børsen.

- Men likevel et bevisst valg?

- NSB dro nok med seg mye gammel moro blant de 150 000 følgerne. Gamle kunder som var sinte på selskapet, og som Vy uansett ikke ønsket over. Da kan det være lurt å starte med blanke ark og bygge opp på nytt med det man kan anta er mer entusiastiske, sier hun.

Når ikke opp

Valen-Utvik poengterer at en side med 150 000 følgere ikke trenger å være mer verdt for et selskap enn en side med langt færre følgere og likes.

Tirsdag ble det kjent at NSB og Nettbuss får nytt navn, når NSB samler tog- og bussvirksomheten under en ny, felles merkevare: «Vy». Vis mer

- Det henger sammen med algoritmene på Facebook. Et selskap kan ha 20 000 følgere og likevel bare dukke opp organisk - altså uten å betale for det - i feeden til 200 av dem. Resten av postene når bare ikke opp, fordi innholdet ikke er nyttig for følgerne, forklarer hun.

- Er gammel moro, som du sier, tungt å dra med seg, eller betyr det ikke noe?

- Det er utelukkende negativt. Om du har mange «døde» følgere, så når du jo uansett ikke fram til dem, sier Valen-Utvik.

Tapte anbud

Omdømmeekspert Trond Blindheim ved Høyskolen Kristiania avslører at han har skiftet mening om navneskiftet fra NSB til Vy.

- Etter å ha lest jernbanemeldingen og det som står der om konkurranseutsetting, så forstår jeg behovet for å kvitte seg med både «stat» og «bane» i navnet, sier han til Børsen.

Etter navneskiftet har Vy tapt anbud om togdrift på Sørlandsbanen til britiske Go-Ahead og i Midt- og Nord-Norge mot det svenske togselskapet SJ.

Blindheim minner om at navnebyttet utløste både kritikk og harselas, men sier at det framstår fornuftig i en konkurranseutsatt virkelighet.

- Så kan man alltids diskutere om navnet kunne vært et annet, hatt en bokstav mer eller om pengene kunne vært brukt på å styrke tilbudet. Men navnebyttet kombinert med en grønnfarge som understreker at dette er den eneste transportaktøren der du kan reise med vannkraft mellom Oslo og Bergen - det framstår som gjennomtenkt, sier Blindheim til Børsen.

For dem med råd og tid

Sist fredag, på selveste ettårsdagen for navnebyttet kunne nyhetsbyrået NTB melde at Vy faller mest av alle på Apeland og Reputation Institutes årlige omdømmeundersøkelse blant de 50 mest profilerte selskapene i Norge.

Vy er nå på tredje sisteplass på kåringen, bare forbigått i kampen om bunnplassen av Facebook og Ryanair, ifølge Dagens Næringsliv.

- Navneskiftet kostet 280 millioner kroner. Vel anvendte penger?

- He, he. Det er nok delte meninger om det. Når togene fortsatt er forsinket, når det er buss for tog, når renholdet på toalettene er så som så, når kundene må stå - og når det er dobbelt så dyrt å reise fra Oslo til Bergen med tog framfor å fly og du samtidig mister en arbeidsdag, ja da er det jo bare miljøfaktoren som taler for togets fordel, sier Blindheim om omdømmetapet.

- De er det grønne alternativet. Men i jobbsammenheng er vi opplært til å reise med det billigste alternativet, og mange av oss reiser mest i jobben. Vy er god samvittighet for dem som har råd og tid, mener markedsføringseksperten.

Hvorfor følge Vy?

Blindheim er ikke så opptatt av at antall følgere på Facebook har krympet fra nær 180 000 for gamle NSB og Nettbuss til snaut 4000 for Vy.

- Hvorfor skal man følge Vy på Facebook? Jeg reiser med Ruter i min hverdag, men jeg har ikke noe behov for å følge dem på Facebook. Skal jeg reise lenger, klarer jeg fint å søke opp den informasjonen jeg trenger. Heller det, enn å bli bombardert med oppdateringer om tilbud jeg uansett ikke har noe behov for. Nei, antall følgere er ikke noe kriterium på kvalitet, slår Blindheim fast.

Halvparten var inaktive

Vy-kommunikasjonssjef Lundeby sier at det var et bevisst valg å ikke konvertere gamle følgere ved navneskiftet for et år siden.

- Vi hadde mange følgere i gamle NSB-land som hang med fra ti år tilbake i tid fordi de var interessert i en populær julekalender. Vi valgte å starte med blanke ark og en helt ny beskrivelse, sier han til Børsen.

Det ble ikke satt noen målsetting om antall følgere nye følgere da beslutningen ble tatt.

- Målet er ikke flest mulig, men mest mulig aktive følgere, sier Lundeby.

- Hvor mange gamle, og inaktive følgere fantes det blant de 150 000 dere hadde?

- Beregninger viser at omtrent halvparten var inaktive.

Vunnet bussanbud

At transportselskapet Vy faller på omdømmeundersøkelsen fra Apeland mener Lundeby henger sammen med navneskiftet.

DYRT: Det er ikke gratis å bygge om Vy sine togvogner, men regjeringen setter likevel av 50 millioner i neste års statsbudsjett. Her er de viktigste lekkasjene fra årets statsbudsjett. Video: Nicolai Delebekk Vis mer

- Vi byttet ikke navn for å pynte på omdømmet. Tvert om tilsier historien at et navneskifte er et dårlig grep for å bli mer populær. Man sår usikkerhet om egen merkevare og man blir mindre kjent. Så svekket omdømme er helt normalt etter et navneskifte, sier han.

- Og framover?

- Nå handler det om å bygge stein på stein og da er det leveranser som gjelder. Vi måler også kundetilfredshet, og der ligger vi stabilt. Det siste året har vi vunnet mange anbud på buss. Så er det hyggelig å være godt likt, og det jobber vi for gjennom å sikre gode leveranser, sier Lundeby.

Kommunikasjonssjefen minner om bakgrunnen for navneskiftet:

- Selskapet har ikke vært «Norges Statsbaner» siden eierskapet til banene gikk over til Jernbaneverket i 1996. Når man skulle finne felles merkevare for vår persontransportvirksomhet med tog og buss, valgte man å skifte navn, sier Lundeby.