<strong>- MÅ STILLE MED LÅN:</strong> - Arbeidsgiveravgiften må vekk, med tilbakevirkende kraft, og de må være forberedt på å stille likviditet til veie utover dette, både i form av lån og lånegarantier, sier leder i Norsk Flygerforbund Yngve Carlsen om regjeringens krisepakke mot corona-viruset. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
- MÅ STILLE MED LÅN: - Arbeidsgiveravgiften må vekk, med tilbakevirkende kraft, og de må være forberedt på å stille likviditet til veie utover dette, både i form av lån og lånegarantier, sier leder i Norsk Flygerforbund Yngve Carlsen om regjeringens krisepakke mot corona-viruset. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix Vis mer

- Ikke nok, og det vet regjeringen

Statsministeren og samferdselsministereren har fortalt Norsk Flygerforbunds leder at krisepakken til luftfarten får flere faser.

Publisert
Sist oppdatert

Norsk Flygerforbunds leder Yngve Carlsen forteller at han denne uka har hatt samtaler med både samferdsels- og statsministeren.

Han er derfor er kjent med at det vil komme ytterligere tiltak enn det som presenteres i dag.

- Ikke nok

- Det jeg har fått vite i møter med samferdselsministeren og når jeg har snakket med statsministeren, er at dette vil ses på i flere faser, og at det som kommer i dag er beslutninger tatt på bakgrunn av det vi visste tirsdag og onsdag. Det er ikke nok, og det vet regjeringen selv også, men det er en begynnelse, tenker jeg.

Hittil har det kommet fram at flypassasjeravgiften skal oppheves midlertid fra 1. januar 2020 og dessuten skal samtlige lufthavnavgifter oppheves ut juni.

- Hva mer må til?

- Arbeidsgiveravgiften må vekk, med tilbakevirkende kraft, og de må være forberedt på å stille likviditet til veie utover dette, både i form av lån og lånegarantier, sier Carlsen, og peker på at kredittmarkedene i praksis er stengt for enkelte aktører i norsk luftfart – uten å ville spesifisere hvem det gjelder.

- Beskjeden virkning

SAS' direktør for samfunnskontakt, Knut Morten Johansen, peker på at passasjeravgiften og luftfartsavgiftene ikke har særlig effekt nå da nesten ingen flyr.

«I et normalår så ville disse avgiftene til sammen ha utgjort nærmere 3 mrd, men i dag er virkningen for oss beklageligvis ganske beskjeden sett i forhold til den store utfordringen vi står overfor», skriver han i en e-post til Dagbladet.

Han skriver at SAS ser fram til en «fortsatt dialog» med myndighetene om de neste fasene av tiltak.

«Endringen i permitteringsreglene vil ha relevans for oss, da SAS vil fortsette det omfattende arbeidet med å begrense de økonomiske skadevirkningene, gjennom blant annet å redusere antall flygninger betydelig, gjennomføre lønnsreduksjoner og permitteringer», skriver han og peker på at SAS' egne egne tiltak er svært inngripende, og har et tidligere ukjent omfang for selskapet.

- Et pusterom

Heller ikke NHO Luftfart er fornøyd.

«Regjeringens tiltak 13.mars gir et lite pusterom, men er langt fra nok for å sikre en forsvarlig videreføring av norsk luftfart. Bildet endrer seg til det verre fra time til time og selskapene har allerede nå mistet store deler av trafikken. Det er derfor skuffende at regjeringen blant annet lar være å innfri helt nødvendige tiltak for å etablere en låneordning med tilstrekkelig kredittilgang for å håndtere likviditetsutfordringer for bransjen. Nasjonale interesser står i fare hvis vi må avvikle store deler av vårt landsomfattende nett av lufttransport som er avgjørende for blant annet helsevesen og pasientreiser, politi, forsvar og andre samfunnskritiske områder. Men vi er fornøyd med at myndighetene innstiller betalingen av lufthavnavgifter og midlertidig avvikler flypassasjeravgiften. Dette bidrar positivt, men det er nødvendig med flere avgiftslettelser for at vi skal komme gjennom denne svært krevende fasen for landets lufttransport», skriver organisasjonen i en pressemelding.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer