Isfront i busstreiken

Beskyldningene hagler mellom bussjåførene og arbeidsgiversiden. Fra i morgen er busstrafikken over hele landet lammet.

UTHOLDENHET: Tillitsvalgt i Fellesforbundet, Unibuss, Annstein Garnes mener at folk er klare for å streike så lenge det trengs. Video: Elias Kr. Zahl-Pettersen. Reporter: Jørgen Gilbrant Vis mer
Publisert

- Så langt har partene stått forholdsvis langt fra hverandre. Det har dermed ikke vært grunnlag for nye runder, sier administrerende direktør Jon H. Stordrange i NHO Transport til Dagbladet.

Bussjåførstreiken er nå inne i sin sjette dag og kollektivtransporten på det sentrale Østlandet er hardt rammet.

Så langt er 3800 bussjåfører tatt ut i streik, hovedsakelig i Oslo og i tidligere Akershus.

Fra lørdag morgen trappes konflikten ytterligere opp. Da vil bussjåførene i Vestland, Trøndelag, Rogaland og Finnmark også tas ut i streik. Bussjåfører i store deler av Nordland og hele Kristiansand vil også streike.

Da vil busstrafikken over store deler av landet stanse opp.

Ingen kontakt

- Kampviljen er stor og vi streiker for å tvinge frem et resultat som gir bussjåførene en bedre hverdag, sier forbundsleder Jørn Eggum i Fellesforbundet, som organiserer mange av bussjåførene.

I tillegg til Fellesforbundet er Yrkestrafikkforbundet, YS Spekter og LO Stat også omfattet av streiken.

Eggum er innstilt på at konflikten kan bli langvarig og det er foreløpig ingen kontakt mellom partene. Som Eggum har sagt tidligere i uka, så har han fortsatt strøm på telefonen og vil plukke den opp hvis arbeidsgiverne ringer.

Det er lite som tyder på at det vil skje med det første.

- Det er ikke avtalt noen møter eller annen kontakt i løpet av helgen, sier Stordrange til Dagbladet.

<strong>- LANGVARIG:</strong> Forbundsleder i Fellesforbundet Jørn Eggum tror busstreiken kan bli langvarig.
Foto: Terje Bendiksby / NTB
- LANGVARIG: Forbundsleder i Fellesforbundet Jørn Eggum tror busstreiken kan bli langvarig. Foto: Terje Bendiksby / NTB Vis mer

Aldri reelle forhandlinger

Konflikten har sin bakgrunn i en avtale i bussbransjen om at bussjåførene skal nærme seg industriarbeiderne i lønn. Ifølge NHO har avstanden krympet siden avtalen ble inngått i 2006, mens Fellesforbundet mener avstanden tvert imot har økt.

I årets coronaoppgjør mener heller ikke arbeidsgiverne at de har økonomisk handlingsrom til å løfte lønnen utover vanlig lønnsstigning. Bussbransjen er hardt rammet av færre passasjerer på grunn av mindre reising under coronatiden.

Joakim Hagen i Fellesforbundets forhandlingsutvalg fortalte Dagbladet tidligere i uka at partene aldri kom til forhandlingsbordet før streiken var et faktum.

- Tilbudene var altfor langt fra hverandre og vi kom aldri i noen skikkelig forhandlingssituasjon. Vi er nå tilbake til start igjen, men er klare til å møte dem igjen når de er klare, sa Hagen.

Tvungen lønnsnemnd

I timene før den massive opptrappingen bruker i stedet partene for gjensidig å beskylde hverandre for å spekulere i at staten skal gripe inn med tvungen lønnsnemnd.

Tvungen lønnsnemnd kan settes inn mot en lovlig arbeidskonflikt hvis regjeringen mener streiken fører til at liv og helse blir satt i fare, eller at den truer sikkerheten eller vitale samfunnsinteresser.

Coronasituasjonen gjør at det er uheldig for smittesituasjonen hvis alle kollektivreisende flytter seg over på skinner og gir økt press.

- Vi vil ikke be om tvungen lønnsnemnd. Det får helsemyndighetene vurdere basert på deres faglige kompetanse. Det er heller grunn til å mistenke arbeidstakersiden for å spekulere i lønnsnemnd siden de har tatt ut alle sjåfører og dermed stoppet transport til og fra kritiske funksjoner som sykehus, sier Stordrange i NHO.

- Latterlig

Jørn Eggum reagerer kraftig på NHO-toppens uttalelser.

- Dette er latterlig fra Stordranges side. Han vet utmerket godt at det er etablert en dispensasjonsordning der man kan søke om unntak om man ser fare for liv og helse.

- Det er ikke noe grunnlag for lønnsnemnd og ingen bør spekulere i lettvinte løsninger. Jo før arbeidsgiverne aksepterer det, jo bedre.

Eggum advarte tidligere i uka regjeringen mot å la seg lure av at «noen trekker coronakortet».

- Jeg har en advarsel til regjeringen og Erna Solberg. Det er ingen tvil om at NHO forsøker å framprovosere tvungen lønnsnemnd basert på situasjonen i Oslo. Her må man ikke la seg lure. Bussjåfører kan ikke bli lønnstapere bare fordi de har en viktig jobb, slo han fast.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer