Kan åpne slusene for flyselskapene

Fremskrittspartiet prøvde og prøvde å få inn en kompensasjonsordning for luftfarten, men det beste de fikk gjennom var at regjeringen skal komme tilbake til Stortinget på nyåret. Det kan åpne opp for milliarder i støtte til luftfarten.

PÅ BAKKEN: Omsetningsfallet i norsk luftfart har vært på 15 milliarder i 2020. Nå har bransjen håp om å få kompensert noe av omsetningsfallet for neste år. Foto: Vidar Ruud / NTB
PÅ BAKKEN: Omsetningsfallet i norsk luftfart har vært på 15 milliarder i 2020. Nå har bransjen håp om å få kompensert noe av omsetningsfallet for neste år. Foto: Vidar Ruud / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Regjeringspartiene Høyre, KrF og Venstre ble i kveld enige om en ny krisepakke for et coronarammet næringsliv. Men som Dagbladet meldte tidligere i dag inneholder ikke pakken en særlig støtte til luftfarten.

Les alt om den nye krisepakken her: Økes med 4,4 milliarder.

I stedet får luftfarten fortsatt lavmoms på 6 prosent første halvår i 2021 og flypassasjeravgiften gjør ikke noe comeback i hele 2021. Krisepakken inneholder også en økning av statens kjøp av flyruter til to milliarder kroner i 2021.

- Det er absolutt et godt steg i riktig retning. Her har Frp bidratt til å få prosessen på sporet igjen. Vi er ikke i mål, men det er et viktig bidrag at man får tilpasset disse avgiftene fra nyttår, sier administrerende direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart til Dagbladet.

Norwegian er også glad for tiltakene som nå kommer, selv om det ikke er nok for selskapet.

- Vi er glade for at fritaket for flypassasjeravgiften videreføres ut hele 2021. Samtidig har vi vært tydelige på at Norwegian er avhengig av mer støtte for å opprettholde driften gjennom coronakrisen, og slik sikre norske arbeidsplasser og konkurransen i det norske markedet, sier talsperson Christer Baardsen til Dagbladet.

Omsetningsfall: 15 milliarder

Viktigst for NHO Luftfart er imidlertid at stortingsflertallet instruerer regjeringen om å komme tilbake til Stortinget med en egen kriseordning for luftfarten.

- De norske selskapene har hatt et tap i omsetning på 15-16 milliarder kroner i år. Det aller viktigste med krisepakken i kveld er at Stortinget har sagt at regjeringen skal komme tilbake med en særlig kompensasjonsordning for luftfarten, sier Lothe.

Luftfarten har ikke blitt kompensert for omsetningsfall slik andre bransjer har fått, noe bransjen har etterlyst siden coronaen stengte nærmest all flytrafikk i mars.

I kompensasjonordningen for det øvrige næringslivet har bedriftene fått dekket 70-80 prosent av omsetningsfallet. Selv med en langt lavere kompensasjonsordning, blir det raskt milliarder til bransjen.

- Vi synes ikke det er riktig at luftfarten har vært unntatt. Luftfarten og flyselskapene har fått en sterkere smell enn de fleste andre virksomheter. Vi mener det er rimelig at man vurderer en kontantkompensjonsordning, sier Lothe.

Frp-gjennomslag

Lothe skryter av Fremskrittspartiets gjennomslag og at de har fått kvittert ut det ene av sine to ønsker - økt rutekjøp og lavere avgifter.

Fortsatt gjenstår imidlertid kontantstøtten.

- Bransjen må få en form for kompensasjon for det historiske bortfallet av omsetning. Det gir en soliditet i bransjen som bidrar til at man opprettholder konkurransen man har hatt, sier Lothe.

Sylvi Listhaug sier at Fremskrittspartiet har jobbet hardt for å få inn en kompensasjonsordning i krisepakken, men at det ikke lot seg gjøre i denne omgang.

- Det er behov for å vurdere om det rett og slett skal lages en egen kompensasjonsordning for luftfarten. Regjeringen skal komme tilbake til Stortinget i slutten av januar. Men vi har fått inn både økte bevilgninger til rutekjøp, som både kommer selskapene og folk flest til gode, og så har vi fått fjernet flypassasjeravgiften. Vi har også fått videreført den lave momsen. Vi håper å kunne levere mer i januar, sier Frp-nestleder Sylvi Listhaug.

- Langtfra nok

Leder Mudassar Kapur (H) i Finanskomiteen omtaler Fremskrittspartiets forslag om en kompensasjonsordning er «konstruktivt og bra».

- Vi synes det var viktig å få med dette forslaget fra Fremskrittspartiet. Nå må vi la regjeringen jobbe og se hva de kommer tilbake til Stortinget med i januar, sier Kapur.

Arbeiderpartiets Terje Aasland sier at tiltakene for luftfarten er et skritt i riktig retning.

- Men det er langtfra nok for at luftfarten skal komme seg ut av den dype krisen de befinner seg i, sier Aasland.

Senterpartiet har tatt til orde for en bedre ordning for luftfarten siden i våres og mener det er nedslående at ikke en kompensasjonsordning er på plass ennå.

- Luftfarten ble rammet umiddelbart og hardt. Nå skriver vi midten av november og har fortsatt ingen kompensasjonsordning på plass. Det er helt vanvittig. At man ikke har sørget for å inkludere luftfarten i kompensasjonsordningen eller at man har laget en egen kompensasjonsordning, holder ikke. Luftfarten er så utrolig viktig for Norge. Både arbeidsplasser og for å sørge for at vi kan reise rundt i vårt langstrakte land, sier Sigbjørn Gjelsvik i Senterpartiet.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer