- Kan føre til total nedsmelting

Natt til torsdag kunngjorde president Donald Trump at all innreise fra Europa, unntatt Storbritannia, forbys. Norsk Flygerforbund frykter dramatiske konsekvenser.

Publisert
Sist oppdatert

Leder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, frykter at hele infrastrukturen innen luftfart kommer til å forandres som følge av innreiseforbudet til USA, som ble innført natt til torsdag.

- Dette har episke dimensjoner for luftfart. Det kan føre til total nedsmelting. Her må myndighetene gripe inn rett og slett. Hele transportinfrastrukturen innen luftfart kan jo endres dramatisk, sier han til NTB.

Overfor Dagbladet sier Carlsen at han frykter at de økonomiske konsekvensene for flyselskap i både Nord-Amerika og Europa vil være dramatiske.

- Nå må myndighetene være forberedt på å sette inn effektive og dyptgripende tiltak, for bransjen klarer ikke å unngå nedsmelting alene. Det vil altså være behov for helt utradisjonelle metoder for å berge det som er nødvendig for å opprettholde driften, sier han til Dagbladet.

Tiltak

Foreløpig forløper SAS og Norwegians flyreiser til USA seg som før, bekrefter flyselskapene overfor NTB.

- Våre medlemmer er selvsagt bekymret for situasjonen på arbeidsplassen. Foreløpig er det ingen som er permittert, men selskapene har varslet at de kan bli nødt til å permittere.

- Tror du det blir aktuelt nå?

- Jeg forventer at innreiseforbudet vil forsterke behovet for umiddelbare tiltak.

REISESTANS: USA stanser all flytrafikk fra Europa i 30 dager, fortalte President Donald Trump i en tale natt til torsdag. Bilder fra CNN. . Vis mer

Aksjestup

Siden årsskiftet har Norwegian-askjen opplevd en nedgang på omkring 75 prosent, mens SAS AB-aksjen har registrert en nedgang på 37 prosent. Ved børsåpning torsdag, åpnet Norwegian med 26,5 prosent ned.

Flyanalalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair vil ikke anslå hvor lenge Norwegian kan greie seg uten krisetiltak fra regjeringen.

- Jeg kan ikke noe skikkelig svar, utover at det er dramatisk, sier han til Dagbladet.

Han skisserer en rekke tiltak som kan hjelpe: At en rekke avgiftsinnbetalinger utsettes, som mva-avgiften som skal betales i april, påløpte flypassasjeravgifter og avgifter til Avinor, og dessuten arbeidsgiveravgift. Dessuten mener han at permitteringsreglene må bli så fleksible som mulig.

Om nødlån, slik arbeidstakerorganisasjonen Parat tok til orde for overfor samferdselsminister Knut Arild Hareide i går, sier han dette:

- Det høres ut som et fornuftig tiltak, såfremt det ikke kommer i konflikt med statsstøttereglene for flyselskaper, sier han og tilføyer:

- De må gi en pakke som dekker behovene, for uten fungerende flyselskaper i Norge setter vi nasjonen i en veldig komplisert situasjon.

Krisepakke

Leder for Norwegian Pilots Union i Norge, Danmark og Sverige, Alf Hansen, håper at innreiseforbudet fører til krisepakke.

- Det gjør det enda viktigere at regjeringen kommer på banen. Vi forventer en krisepakke for å overleve, og det gjelder hele luftfarten. Det er hele bransjen som trenger hjelp, ikke nødvendigvis bare oss. Regjeringen har vel lovet å komme på banen i morgen, og det er I hvert fall ikke for tidlig, sier Hansen til Dagbladet.

Han vil ikke utdype om det er et nødlån som behøves, eller andre tiltak, utover at det må være «noe som øker likviditetsbeholdningen».

- Vi har 100 fly og er et stort selskap. Jeg forventer ikke annet enn at det kommer noe på bordet som virkelig monner. Vi ber ikke om rabatter på passasjeravgiften, men om noe som fungerer nå, sier Hansen.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer