LUFTFORURENSNING: Luftforurensingen i Kina er verre enn før coronapandemien stengte ned landet, ifølge en fersk rapport. Video: AP / CCTV. Arkivfoto: Splash News / NTB Scanpix Vis mer

- Kan ha gjort vondt verre

Luften i de store byene i Kina ble markant bedre da fabrikkene og landet ble stengt ned, men den friske luften var høyst midlertidig.

Publisert

Da coronaviruset begynte å spre seg, først i Kina, så i resten av verden, stengte den ene fabrikken etter den andre ned, samtidig som stadig flere ble permittert eller tvunget til å jobbe hjemmefra.

«Skrekktall» for bilbransjen

Bilbransjen illustrerer på en god måte hvor hardt rammet enkelte industrier er.

I februar stengte Kina for alvor ned og fabrikkene ble tvunget til å stenge. Samtidig stanset bilsalget i Kina, et av verdens største markeder, totalt opp.

Det samme gjentok seg i Europa. Land etter land stengte ned. Forsyningskjeden ble rammet. Bilforhandlerne ble nødt til å stenge.

Det resulterte i «skrekktall» for den europeiske bilbransjen i april, der de noterte seg for en nedgang på 76 prosent.

Samtidig ble nesten all flytrafikken i verden satt på bakken, noe som igjen førte til at reiser fra et land til et annet har vært nærmest ikke-eksisterende den siste tiden.

Bedre luft

De økonomiske konsekvensene er dramatiske, men de drastiske tiltakene for å bekjempe spredningen av viruset hadde også en utilsiktet, men langt mer positiv, konsekvens: Luftforurensingen og utslippene gikk dramatisk ned.

Tidligere i mai viste tall fra EU og Storbritannia at CO₂-utslippene fra strømproduksjon sank med 39 prosent i april, ifølge en analyse fra tankesmia Ember, publisert på nettstedet Carbon Brief. Nedgangen er sett i forhold til samme periode i fjor, skriver NTB.

Indias CO₂-utslipp gikk ned med 30 prosent, anslår Centre for Research on Energy and Clean Air (Crea).

Nedgangen i Kina i februar antas å ha vært på 25 prosent, og eksperter anslo at den store nedgangen i luftforurensing kan ha forhindret at mellom 50 000 og 75 000 mennesker døde prematurt.

Til sammen vil Verdens CO₂-utslipp vil i år falle nesten 8 prosent, tror Det internasjonale energibyrået (IEA).

<strong>TETT TÅKE:</strong> Forurensingen i Kina gikk kraftig ned da hele landet ble stengt ned, men idet landet ble gjenåpnet spratt det raskt opp igjen til et nivå som var verre enn før pandemien. Bildet er tatt 13 . januar i år i byen Yangzhou. Foto: Meng Delong / Costfoto / Sipa USA / NTB scanpix
TETT TÅKE: Forurensingen i Kina gikk kraftig ned da hele landet ble stengt ned, men idet landet ble gjenåpnet spratt det raskt opp igjen til et nivå som var verre enn før pandemien. Bildet er tatt 13 . januar i år i byen Yangzhou. Foto: Meng Delong / Costfoto / Sipa USA / NTB scanpix Vis mer

Mer forurensing enn i fjor

Men foreløpig ser det ikke ut til at det er en varig trend, for etter hvert som Kina har begynt å åpne opp igjen, er luftforurensingen tilbake på et verre nivå enn før pandemien.

I en rapport fra den finske forskerorganisasjonen Center for Research on Energy and Clean Air kommer det fram at andelen ozon, nitrogendioksid og svoveldioksid er større enn tilsvarende periode i fjor.

Professor i biologi ved Universitetet i Oslo, Dag O. Hessen, som nylig har gitt ut boka «Verden på vippepunktet» om klimakrisen, er ikke overrasket over utslippsnyhetene fra Kina.

- Frykten er jo at vi i vest tenker nytt, at coronakrisen er en mulighet til å tenke grønt, mens Kina vil fyre opp økonomien relativt uavhengig av det og ser på det som økonomisk lønnsomt, og kull er lønnsomt, sier Hessen til Børsen.

<strong>MULIGHET:</strong> Biolog Dag Hessen sier det venter en ny og kulere samtid i andre enden av det grønne skiftet. - Det er en kvalitativt, grønnere og bedre hverdag. Det er viktig å å fram så folk ikke bare oppfatter det som forsakelse og nei til alt mulig, sier Hessen. Foto: Jørn H. Moen / Dagbladet
MULIGHET: Biolog Dag Hessen sier det venter en ny og kulere samtid i andre enden av det grønne skiftet. - Det er en kvalitativt, grønnere og bedre hverdag. Det er viktig å å fram så folk ikke bare oppfatter det som forsakelse og nei til alt mulig, sier Hessen. Foto: Jørn H. Moen / Dagbladet Vis mer

På tross av at fabrikkene nå for alvor er i gang igjen og de kinesiske storbyene er nesten tilbake til vanlig dagligliv, valgte de kinesiske myndighetene fredag å ikke sette et vekstmål for det kommende året, skriver Reuters.

Årsaken er coronaviruset.

- Hadde vi ikke fått denne epidemien, under normale omstendigheter, så hadde vekstmålet for bruttonasjonalproduktet blitt satt rundt 6 prosent, sa president Xi Jinping.

Litt fornybar, mye kull

Hessen påpeker at det er markedet som avgjør hvordan dette går framover, og at omstillingen vil komme, også i Kina.

- Men det er ikke gitt at den vil komme så fort som det trengs, sier Hessen.

Han sier det er to historier om Kina. Den ene er at de er en kullversting, samtidig som de har satset mye på fornybar energi.

- Selv om de har satset mye på fornybar, så er bare 14 prosent av den totale energimiksen i Kina fornybar. 80 prosent er fortsatt kull og vil nok være det i overskuelig framtid, sier Hessen og fortsetter:

- Det kan hende at coronasituasjonen har gjort vondt verre, at den langsomme overgangen vil forsinkes. Den vil nok ikke reverseres, men vi kan få en forsinkelse.

Han peker på at dette handler om tidsvinduet man har for å gjøre endringer.

- Med dagens utslipp har vi passert 1,5 grad i løpet av åtte ni år. Vi må ha en nedgang som er vel så stor som det lå an til i 2020 hvert år framover.

1,5 gradersmålet er kjent fra Parisavtalen, der det heter at man skal jobbe for å begrense global oppvarming til «godt under» to grader, men helst til 1,5 grader, sammenliknet med førindustriell tid.

- Nøkkelen ligger i Kina

Samtidig som det ikke er helt godt å si hva Kina tenker, og hvordan de planlegger for framtida, tror Hessen, som har kalt coronapandemien for et «mulig vippepunkt», at den vil framskynde ferden over mot et grønnere samfunn i Europa.

- Situasjonen i Europa vil antakelig gi en raskere overgang til fornybarsamfunnet, men det spørs hvor mye det hjelper om Kina, India, USA og Russland fyrer opp igjen med kull og olje, sier Hessen.

- Kina er verdens største på kull. Det er der nøkkelen ligger.

Samtidig tror han at en bransje aldri vil komme opp på nivået den var tidligere: Flybransjen.

- Jeg tror aldri flyreisene vil komme opp på det nivået det var på igjen. Forretningsmøtene der folk har pint seg opp tidlig for å ta fly for å rekke å nå det, det segmentet tror jeg forsvinner. Nå har vi sett at Zoom, Skype og Teams fungerer bra, sier Hessen, og legger til.

- Antakelig vil feriereiser avta også, men det vil åpenbart ikke forsvinne. Kanskje kan man tenke seg om og nøye seg med en sydentur i året i stedet for fire. Det vil være en stor effekt bare det.

- Er du optimist for framtida?

- Jeg er optimist på den måten at verden kollapser ikke og menneskeheten dør ikke ut, men jeg er ikke optimist med tanke på at vi skal under 1,5-gradersmålet, eller under 2. Styrer vi mot 2,5 til 3 grader så er det vanskelig å vite hva det innebærer. Det er helt ukjent farvann for menneskeheten.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer