<strong>- OPPSIGELSER:</strong> SAS-pilotenes leder tror det kan komme oppsigelser og permitteringer allerede i morgen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
- OPPSIGELSER: SAS-pilotenes leder tror det kan komme oppsigelser og permitteringer allerede i morgen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix Vis mer

- Kan komme oppsigelser i morgen

Det tror pilotenes leder i SAS. Nå stiller de knallharde krav til ledelsen.

Publisert
Sist oppdatert

Christian Laulund, som er leder både i Norske SAS-flygeres forening og paraplyfagforeningen SAS Pilot Group (SPG), sier at situasjonen nå utvikler seg raskt og at det er vanskelig å forutsi hva som vil skje selv på kort sikt.

At permitteringer er et tema som vil komme på bordet, er han derimot ikke i tvil om.

- Det tror jeg kan bli aktuelt ganske raskt, sier han til Børsen.

- Her kan det komme oppsigelser eller permitteringer i morgen, uten at jeg vet noe om det akkurat nå, og det har selskapet full rett til i en slik situasjon, sier Laulund.

«Det er en alvorlig situasjon verden befinner seg i, og SAS jobber nå kontinuerlig med å finne løsninger for å komme trygt gjennom en vanskelig periode. Vi er i dialog med de ansattes organisasjoner om forslag reduksjon av arbeidstid og tilsvarende lønn, som er ett av flere tiltak for å kutte kostnader. Blant tiltakene som er foreslått er eventuelle permitteringer. Det er per nå ikke sendt ut permitteringsvarsel», skriver SAS' pressesjef John Eckhoff i en e-post til Børsen.

Egne ansatte først

Det Laulund forventer i en sånn situasjon er at selskapet skal «ta hånd om egne ansatte først».

Han sier at det er bakgrunnen for pilotenes krav til ledelsen søndag. Ifølge DN var kravet at SAS som motytelse for 20 prosent lønnskutt skal slutte å fly med mannskaper i datterselskapet SAS Ireland, som flyr fra London og spanske Málaga.

Dette selskapet har vært gjenstand for harde diskusjoner mellom pilotene og ledelse, blant annet fordi SAS Ireland benytter innleide mannskaper fra et bemanningsbyrå – noe pilotene er sterke motstandere av.

- Dette handler om å vise omsorg og prioritere egne ansatte i en vanskelig situasjon. I praksis vil det kunne bety at vi slipper med færre permitteringer i Skandinavia, sier Laulund.

- Ikke-ansatte ut først

Han mener at det ikke er noe problem å la piloter ansatt i SAS fly rutene som i dag flys av SAS Ireland, fordi dette er flyginger på det samme rutenettet som SAS’ egne piloter flyr på, ofte inn og ut av Skandinavia.

- Dette er flyginger som enkelt kan plukkes opp av piloter i Skandinavia som betaler skatt til Skandinavia, sier Laulund.

Han forteller at pilotene akkurat har sagt ja til større fleksibilitet, uten at han vil spesifisere hva dette vil si i praksis, utover at det handler om programmering av flyginger.

Laulund presiserer at pilotene ikke kan kreve at SAS skal avstå fra å permittere ansatte.

- Men vi kan oppfordre selskapet til å kvitte seg med ikke-ansatte først, før de kvitter seg med ansatte i konsernet, sier Christian Laulund til Dagbladet.

Innreiseforbud til USA

Natt til torsdag kunngjorde president Donald Trump at all innreise fra Europa, unntatt Storbritannia, forbys. Leder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, frykter dramatiske konsekvenser.

Han er redd hele infrastrukturen innen luftfart kommer til å forandres som følge av innreiseforbudet til USA, som ble innført natt til torsdag.

- Dette har episke dimensjoner for luftfart. Det kan føre til total nedsmelting. Her må myndighetene gripe inn rett og slett. Hele transportinfrastrukturen innen luftfart kan jo endres dramatisk, sier han til NTB.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer