Elbil

Kinesisk «Tesla-dreper» med ellevill vekst

I fjor måtte Nio sparke hver femte medarbeider. På mindre enn ett år har aksjeverdien steget med 1000 prosent.

<strong>VIND I SEILENE:</strong> Den kinesiske elbil-produsenten Nio er tilsynelatende inne i en god flyt. Her vises modellen ES6 fram på en bilutstilling i Beijing i september. Foto: Drew Angerer / Getty / NTB
VIND I SEILENE: Den kinesiske elbil-produsenten Nio er tilsynelatende inne i en god flyt. Her vises modellen ES6 fram på en bilutstilling i Beijing i september. Foto: Drew Angerer / Getty / NTB Vis mer
Publisert

For bare sju måneder siden var de en historie «til skrekk og advarsel».

Nå har den kinesiske «Tesla-dreperen» Nio gjennomgått en solid snuoperasjon: Siden mars har aksjeverdien til elbilprodusenten økt med mer enn 1000 prosent, skriver CNN.

Trolig trekker grunnlegger og toppsjef William Li et lettelsens sukk. Etter at Nio ble børsnotert i New York i 2018, har selskapet vært gjennom en real berg-og-dal-bane.

Nio ble døpt «Tesla-dreperen» av CBS-programmet «60 Minutes», som med sin positive framstilling i mars i fjor sendte aksjekursen opp.

Deretter stupte Nio-aksjen, skriver Wall Street Journal.

Dette forklarer stigningen

2019 ble et år der selskapet blødde millioner av dollar, tilbakekalte tusenvis av biler etter batteriproblemer og måtte si opp hver femte medarbeider.

Men i april kom en nyhet som ga håp for selskapet: Nio hadde fått nye økonomiske «batterier» fra statlige kinesiske investorer.

Siden da har pilene pekt oppover igjen.

Analytikere som CNN har snakket med, forklarer de siste måneders voldsomme stigning i aksjeverdien med tre faktorer:

  • en solid venteliste med bestillinger
  • nylig økning av markedsandel
  • selskapets innsats for å kutte batterikostnader.
GENEVE: På en bilutstilling i Geneve viser bilmerkene fram sine nye modeller. Reporter: Espen Stensrud. VIdeo: Jamieson Pothecary Vis mer

Kan komme til Norge

Tu Le, grunnlegger av det Beijing-baserte konsulentfirmaet Sino Auto Insights, mener at innsprøytingen på én milliard dollar fra kinesiske investorer var kritisk for å gjenopprette investorenes tillit.

Også økning i salg og teknologiske oppgraderinger spilte en viktig rolle, sier Le til CNN.

Shanghai-baserte Nio ble lansert i 2014, og beskriver seg selv som en «global startup». Etter hva Dagbladet kan se, er Nio-biler foreløpig ikke til salgs i Norge.

Det kan endre seg, ifølge toppsjef William Li.

I et intervju med Reuters i august hinter han om lansering i enkelte europeiske land fra andre halvdel av 2021.

Elbil24 skriver at Nio er en liten aktør, som med rundt 3300 produserte biler i måneden fortsatt har en lang vei å gå. Samtidig blir selskapet beskrevet som «et av de viktige og kommende selskapene».

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer