<strong>UTFORDRES:</strong> Kioskbransjen utfordres av digitalisering og nye konsepter i dagligvarebransjen. Foto: NTB scanpix
UTFORDRES: Kioskbransjen utfordres av digitalisering og nye konsepter i dagligvarebransjen. Foto: NTB scanpix Vis mer

Kiosk-gigant nedbemanner

Kutt i kiosk-konsernet Reitan Convenience, skriver DN.

Publisert
Sist oppdatert

Reitan Convenience Norway, som blant annet står kioskkjeder som Narvesen og 7-Eleven, skal redusere driftskostnadene med 30 prosent de nærmeste årene. Nå kuttes 30 ansatte ved servicekontoret i Oslo, skriver Dagens Næringsliv.

Kuttene handler om å rigge driften for et tøffere marked, ifølge HR- og kommunikasjonsdirektør Marit Sælid Johannessen i Reitan Convenience Norway (RCN).

- I et stadig mer krevende marked, må vi øke vår konkurransekraft gjennom å redusere kostnadsbasen vår. På den måten sikrer vi arbeidsplasser og ivaretar lønnsomhet, sier hun til DN.

Kioskbransjen har fått det stadig tøffere de siste åra. Ifølge tall fra hovedorganisasjonen Virke forsvant fire av ti kiosker her i landet fra 2008 til 2017, meldte nyhetsbyrået NTB i fjor.

De siste fem åra har nesten 170 kiosker stengt. Fortsetter trenden er det bare et spørsmål om tid før det toalte antall kiosker i Norge synker under 1000.

- Det er flere årsaker til at det blir færre kiosker i Norge. Innen viktige trafikkbyggende områder som pengespill og lotterier flyttes mer av omsetningen over på digitale flater, og innen lesestoff er utviklingen tilsvarende. I tillegg utfordres kioskene på matkonsepter fra bensinstasjoner og dagligvareforretninger med lange åpningstider, har kommunikasjonsansvarlig Gunnar Portvik i Nielsen Norge uttalt til Adresseavisen.

RCN røk på et driftsresultat på 51 millioner kroner etter en omsetning rett under en milliard kroner i 2018, ifølge Bizweb. Resultatet før skatt endte på 4,5 millioner kroner, betydelig ned fra 154 millioner kroner året før.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer