Knuses av erke­rivalen etter marerittår

Fra vondt til verre for en av USAs største arbeidsgivere.

SLITER: Boeings bestselger 737 Max tas ut av produksjon i januar etter at selskapet så langt har produsert 400 maskiner for lager etter flyforbudet. Ferske tall viser også at selskapets argeste konkurrent, Airbus, har gått forbi dem som verdens største flyprodusent. Foto: Ted S. Warren / AP / NTB scanpix
SLITER: Boeings bestselger 737 Max tas ut av produksjon i januar etter at selskapet så langt har produsert 400 maskiner for lager etter flyforbudet. Ferske tall viser også at selskapets argeste konkurrent, Airbus, har gått forbi dem som verdens største flyprodusent. Foto: Ted S. Warren / AP / NTB scanpix Vis mer
Publisert

2019 har på alle mulige måter vært et marerittår for den amerikanske flygiganten Boeing. Mens Boeing sliter med å få flyene sine opp i lufta, har nå den europeiske flyprodusenten Airbus klatret forbi og overtatt plassen som verdens største flyprodusent, skriver Deutsche Welle.

Problemene startet for alvor 10. mars i fjor, da Ethiopian Airlines Flight 302 styrtet i bakken seks minutter etter avgang. Samtlige 157 personer som var om bord mistet livet.

Bare fem måneder tidligere døde 189 personer da Lion Air Flight 610 styrtet i Javasjøen - 13 minutter etter avgang fra Jakarta. Det antas at samtlige 189 personer som var om bord omkom.

Den umiddelbare åpenbare fellesnevneren: begge flyene var av typen Boeing 737 Max 8.

Satt på bakken

Flypassasjerer, flyselskaper, eksperter og luftfartsmyndigheter over hele verden var skremt, og i løpet av kort tid ble rundt 370 Max-fly - som allerede var i full trafikk hos flyselskaper verden over - satt på bakken. Rundt 5000 fly var i bestilling.

Drøyt ti måneder seinere er det fortsatt høyst usikkert hva som kommer til å skje med det store antallet Max-fly som var bestilt og under produksjon.

REFSES: Amerikanske luftfartsmyndigheter refses etter anklager om for tette bånd til flyprodusenten Boeing. Onsdag møtte de i kongressen. Video: Vegard Kvaale / Dagbladet Vis mer

Airbus, som har produsert færre fly enn sin erkerival Boeing hvert eneste år siden 2012, leverte i fjor rekordhøye 863 nye fly til sine kunder, ifølge nyhetsbyrået Reuters.

Til sammenlikning hadde Boeing levert 345 fly ved utgangen av november - et dramatisk fall fra 806 i løpet av hele 2018.

Tallene baserer seg på informasjon fra kilder i bransjen, og er ikke offisielt bekreftet av de to selskapene, understreker nyhetsbyrået.

718 nye bestillinger mellom januar og november i fjor sørger for at Airbus knuser rivalen også i antallet nye bestillinger. Boeing kan i samme periode skilte med et negativt totaltall på 84 bestillinger, da de mottok langt flere kanselleringer enn bestillinger i løpet av året.

Rammes hardt

I juli satte Boeing av 40 milliarder kroner til å dekke kostnader som flyselskapene har blitt påført og rapporterte det største tapet i et enkelt kvartal i selskapets historie: 25 milliarder kroner, ifølge NTB. To måneder seinere opprettet selskapet et erstatningsfond på opptil 900 millioner kroner for etterlatte etter de to ulykkene.

USAs luftfartsmyndighet FAA har fortsatt ikke godkjent sikkerhetsoppgraderingene Boeing har foretatt på flytypen. Det er ventet at det vil ta flere måneder før en godkjenning av 737 Max-flyene foreligger.

Som en konsekvens av problemene som har tårnet seg opp, kunngjorde Boeing 17. desember at de i løpet av januar i år vil innstille produksjonen av flytypen, som har vært selskapets bestselger.

REFS: Pilotene refser Boeing etter to dødsstyrter på bare få måneder. Video/reporter: AP / Madeleine Liereng Vis mer

Fram til det tidspunktet hadde selskapet produsert rundt 40 nye fly for lager hver måned, og det står nå om lag 400 splitter nye 737 Max-fly på bakken.

Produksjonsstansen er ventet å få store konsekvenser for flyindustrien og kan sende sjokkbølger gjennom amerikansk økonomi, skriver Wall Street Journal.

Boeing er USAs viktigste eksportør av industriprodukter og en av landets største private arbeidsgivere. Og MAX er selskapets bestselgende fly. Stansen vil umiddelbart ramme underleverandørene av fabrikken utenfor Seattle.

Noen få dager seinere landet en annen av Boeings storsatsinger, romfartøyet Starliner, på bakken i USA etter en mislykket romferd.

Årsaken skal være at Starliner brukte mer drivstoff enn ventet for å kunne holde banen. NASA har også oppgitt at en feil gjorde at romfartøyet trodde tiden var en annen enn den var.

Saftig sluttpakke

De to flyulykkene, den mislykkede romferden og påfølgende krass kritikk for håndteringen av den dramatiske situasjonen selskapet har havnet i, kulminerte med at selskapets toppsjef, Dennis Muilenburg, fikk sparken på lille julaften.

Muilenburg er blitt kraftig kritisert for håndteringen av den dramatiske situasjonen. Han har ifølge New York Times lovet mer enn han kan holde, noe som har skapt usikkerhet for flyselskapene som har måttet kansellere flyginger og har tapt flere milliarder i inntekter.

Det er selskapets tidligere styreleder, David Calhoun, som har fått jobben med å gjenopprette tilliten til Boeing og å reparere selskapets forhold til luftfartsmyndigheter og kunder over hele verden. Han overtar roret som administrerende direktør 13. januar.

- På vegne av hele styret er jeg glad for at David har takket ja til å lede Boeing på dette kritiske tidspunktet. Dave har stor erfaring fra bransjen, er en sterk leder og anerkjenner utfordringene vi står overfor. Styret og jeg ser fram til å samarbeide med ham og resten av Boeing-teamet for å sikre at dagen i dag markere en ny retning framover for vårt selskap, skrev selskapets ferske styreleder Lawrence Kellner i en uttalelse i forbindelse med nyheten.

Ifølge flere amerikanske medier får imidlertid Muilenburg ta med seg en saftig sluttpakke på vei ut døra.

CBS News mener Muilenburg kan komme til å gå av med 58,5 millioner i penger og aksjer, over 520 millioner norske kroner.

Tror på Norwegian-avtale

Norske Norwegian er blitt hardt rammet av at flyene ble satt på bakken. I sommer varslet daværende konsernsjef Bjørn Kjos et tap på 500 millioner kroner som følge av Norwegians 18 737 MAX-fly ble satt på bakken. Selskapets flyruter mellom Irland og USA ble også lagt ned ettersom de ikke kan bruke flytypen på strekningen, skriver NTB.

Turkish Airlines inngikk tirsdag en avtale med Boeing om erstatning som følge av at 737 Max-flyene ble satt på bakken. Norwegian har vært i tilsvarende forhandlinger siden i sommer, og Norwegian-aksjen skjøt til himmels fra start på Oslo Børs torsdag, melder E24.

- Jeg tror Norwegian i løpet av kort tid vil annonsere sin avtale med Boeing, skrev flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir i en e-post til E24 onsdag.

Fakta om Boeing-krisa:

* 29. oktober 2018 mistet 189 mennesker livet da et 737 MAX 8-fly fra Lion Air styrtet i Indonesia.

* 10. mars 2019 styrtet et Ethiopian Airlines-fly av samme modell i Etiopia. Alle 157 om bord omkom.

* Før ulykken i Etiopia var det rundt 370 passasjerfly av typen Boeing 737 MAX 8 i drift i verden. 5000 var i bestilling.

* Etter ulykken ble alle MAX 737-fly satt på bakken over hele verden.

* Boeing har oppdatert programvaren på flyene etter at en feil ved manøvreringssystemet MCAS ble knyttet til ulykkene, men USAs luftfartsmyndighet FAA har ennå ikke gitt klarsignal til at flytypen kan tas i bruk igjen.

* I juli satte Boeing av 40 milliarder kroner til å dekke kostnader som flyselskapene har blitt påført og rapporterte det største tapet i et enkelt kvartal i selskapets historie: 25 milliarder kroner.

* I august la flyselskapet Norwegian ned alle rutene fra Irland til USA med 737 MAX. Selskapet varsler i oktober salg av fem av sine 18 MAX-fly.

* I september oppretter Boeing et erstatningsfond på opptil 900 millioner kroner for etterlatte etter de to ulykkene.

* I januar 2020 stanser Boeing midlertidig produksjonen av 737 MAX-fly. Produksjonen har fortsatt inntil nå, og 400 nye fly står på lager.

(NTB)

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer