- La nøklene på bordet og gikk

En statlig lønnsgaranti dekker bare 48 millioner av de ansattes krav på 230 millioner kroner i Norwegians svenske konkursbo.

David Thell, nestleder i styret i fagforeningen Norwegian Pilot Union, er ikke nådig i omtalen av sin tidligere arbeidsgiver Norwegians opptreden i Sverige.

- Samtidig som Norwegian har fått milliarder fra sine eiere og den norske staten, har de overlatt tapene til de ansatte, og sendt regninga til den svenske staten som bare tar den et stykke på vei, sier han til Børsen/Dagbladet.

Thell jobbet for selskapet Pilot Services Sweden, som ble slått konkurs i april. To uker senere, 4. mai, sa morselskapet Norwegian Air Shuttles generalforsamling ja til konsernsjef Jacob Schrams redningsplan.

Tallene klare

Den innebar statsgaranterte lån på tre milliarder og at gjeld for 12,7 milliarder kroner ble omgjort til aksjekapital.

- OMGÅR ARBEIDSRETTLIG VERN: - Norwegians oppførsel omgår alle former for arbeidsrettslig vern, sier David Thell, nestleder i Norwegian Pilot Union og ansatt i det konkursrammede selskapet Pilot Services Sweden AB. Foto: Privat
- OMGÅR ARBEIDSRETTLIG VERN: - Norwegians oppførsel omgår alle former for arbeidsrettslig vern, sier David Thell, nestleder i Norwegian Pilot Union og ansatt i det konkursrammede selskapet Pilot Services Sweden AB. Foto: Privat Vis mer

Stockholms Lensstyrelse administrerer lønnsgarantiordningen som omfatter Pilot Services Sweden.

«Vi har fått beslutningen fra konkursforvalteren som utgjør 47 993 051 kroner og vi har hittil utbetalt 42 178 268 kroner», skriver enhetssjef for forvaltning Adli Assali i Lensstyrelsens avdeling for rettslige spørsmål til Dagbladet.

David Thell forklarer at den statlige lønnsgarantien dekker de ansattes krav for ubetalt lønn, feriepenger og lønn i oppsigelsesperioden - men bare opp til 189000 svenske kroner. Resten må de bære selv.

- La nøklene på bordet

Ifølge et brev fra det svenske konkursboet, fra 4. mai, var de registerte lønnskravene da på 230 millioner svenske kroner.

Med uoppgjorte skattekrav i konkursboet på 45 millioner og 96,7 millioner kroner til gode fra et annet Norwegian-selskap, er utsiktene små til dekning utover 50 millioner kroner.

SATT PÅ BAKKEN: Da corona-krisen rammet, ble de fleste fly satt på bakken. Her går et Norwegian-fly inn for landing på Arlanda den 16. mars 2020. En måned senere ble tre av Norwegian-konsernets bemanningsselskaper i Danmark og ett i Sverige begjært konkurs. Foto: NTB Scanpix/Jonathan Nackstrand/AFP
SATT PÅ BAKKEN: Da corona-krisen rammet, ble de fleste fly satt på bakken. Her går et Norwegian-fly inn for landing på Arlanda den 16. mars 2020. En måned senere ble tre av Norwegian-konsernets bemanningsselskaper i Danmark og ett i Sverige begjært konkurs. Foto: NTB Scanpix/Jonathan Nackstrand/AFP Vis mer

- Norwegian har bare dratt, uten å betale lønn i oppsigelsestida. De har bare lagt nøklene på bordet og gått. Oppførselen deres omgår alle former for arbeidsrettslig vern, sier Thell.

Han anslår at halvparten av selskapets 255 ansatte hadde en oppsigelsesperiode med lønn i seks måneder, og de øvrige to til fem måneder.

- Ingen takk

Thell forteller at deler av ferien i Sverige kan spares opp i inntil fem år, og at mange derfor hadde mye feriepenger til gode.

- Mange har spart opp mange feriedager for å hjelpe arbeidsgiveren, men disse feriepengene forsvinner nå.

FAGFORENINGEN USO: - Spanske kabinansatte og piloter har blitt bedt om å returnere uniformen. Video: Unión Sindical Obrera Vis mer

Ifølge Thell har mange svenske piloter ikke fått noen takk - bare en epost om konkursen, og en beskjed om å levere inn uniformer og utstyr.

Han sier at Norwegian skaper en presedens som gjør ham urolig.

- Norwegian Pilot Services Sweden har ikke handlet som et aksjeselskap. Det har ikke vært noen personalenhet i selskapet, bare ansatte. Alt annet har ligget andre steder i konsernet. Det har ikke vært noen selvstendig arbeidsgiver, sier han.

- Bare interngjeld

David Thell mener at konkursen i Sverige ikke var nødvendig.

- Et selskap skal slås konkurs når det ikke klarer å betale for seg. Men hvem var det som hadde penger til gode her? Alt de skyldte var jo til andre Norwegian-selskaper, sier Thell.

«Selskapet hadde ikke midler til å dekke sine løpende forpliktelser og var derfor konkurs. Hvis selskapet ikke var konkurs, ville heller ikke retten åpnet konkursbehandling», svarer Norwegians informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen til det siste.

Han mener Thells framstilling ikke er riktig.

«Vi har ikke mottatt milliarder fra eiere eller myndigheter. Vi har fått tilgang på lånegarantier fra den norske stat og kreditorene har akseptert å omgjøre gjeld til aksjekapital. Aksjekapital bidrar ikke til likviditet», skriver han i en e-post til Børsen/Dagbladet.

- Forferdelig trist

Sandaker-Nielsen skriver at krisen grunnet coronaviruset ikke kunne forutses, at over 100 fly er parkert, og at Norwegian ikke kan ha folk i arbeid uten å fly og nesten uten inntekter.

«Det er forferdelig trist at gode kolleger nå er uten jobb, men vi har ikke noe valg», skriver Sandaker-Nielsen.

Han skriver at svært mange i flybransjen har mistet jobben eller er permittert på grunn av den ekstreme situasjonen «som vi ikke vet når vil bedre seg».

- Har takket for innsatsen

«Det har vært tøffe tak for mange og den lagånden og innsatsen som kolleger i Norwegian har vist har vært helt unik. Selskapets ledelse har takket ansatte for innsatsen både i det offentlige rom og i våre interne kanaler. Det viktigste for oss nå er å trygge selskapets framtid og at så mange som mulig av våre gode kolleger kan komme tilbake når verden returnerer til normalen og folk vil fly igjen», skriver Lasse Sandaker-Nielsen.

I tillegg til konkursen i Sverige, begjærte tre danske Norwegian-datterselskaper seg også konkurs i april.

Der har bobehandlingen ennå ikke kommet så langt at lønnsgaranti-tallene er klare, får Dagbladet opplyst.

Spansk ansatte-konflikt

Også i Spania er det problemer med dem som har fløyet for Norwegian, som er ansatt i et spansk Norwegian-datterselskap.

Der har pilotfagforeningen SEPLA og de kabinansattes fagforening tatt rettslige skritt for å få gjennomslag for at de må regnes for ansatte i morselskapet Norwegian Air Shuttle.

De mener dette gjør morselskapet ansvarlig for å betale etterlønn og sosiale utgifter ved oppsigelser i datterselskapet - noe de mener datterselskapet ikke har penger til.