Elon Musk

Langer ut: - Har ikke peiling

Tesla-sjefen setter ikke pris på Microsoft-grunnleggerens tanker om framtidas tungtransport.

<strong>2015:</strong> Bill Gates (i midten) og Elon Musk (til høyre) tar hverandre i hånden under en kon teknologi-konferanse i Kina. Til venstre står den kinesiske programvareutvikleren og forretningsmannen Robin Li Yanhong. Foto: Imagine China/REX
2015: Bill Gates (i midten) og Elon Musk (til høyre) tar hverandre i hånden under en kon teknologi-konferanse i Kina. Til venstre står den kinesiske programvareutvikleren og forretningsmannen Robin Li Yanhong. Foto: Imagine China/REX Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I en oppsiktsvekkende Twitter-melding kommer Tesla-gründer Elon Musk med et spark til Microsoft-grunnlegger Bill Gates. Eller som CNN formulerer det: Verdens fjerde rikeste person snakker «dritt» om verdens nest rikeste person.

«Riking»-listene forandrer seg for øvrig stadig vekk, og ifølge Bloomberg er Musk i skrivende stund nummer tre i verden, mens Gates ligger et godt stykke foran ham i formue, bare slått av Amazon-grunnlegger Jeff Bezos.

Uansett: Elon Musk har satset på en elektrisk semitrailer, og tar ikke godt imot at Bill Gates nærmest slakter denne ideen i et nylig blogginnlegg.

Det var da Musk tvitret at mange spennende ting vil bli avslørt på selskapets såkalte «Battery Day» 22. september, at en Twitter-bruker spurte hva Musk syntes om Gates uttalelser om elektriske lastebiler.

- Han har ikke peiling, svarte Musk.

<strong>TESLA:</strong> Elon Musk avbildet i Shanghai i begynnelsen av året. Foto: Reuters
TESLA: Elon Musk avbildet i Shanghai i begynnelsen av året. Foto: Reuters Vis mer
<strong>KLIMAENGASJERT:</strong> Bill Gates. Avbildet i november i fjor. Foto: REyters
KLIMAENGASJERT: Bill Gates. Avbildet i november i fjor. Foto: REyters Vis mer

Batteri-problemer

I innlegget gjør Bill Gates rede for sine tanker om framtidas transportmidler. Hvordan skal man bevege seg rundt uten å slippe ut skadelige gasser, spør Gates, som videre skriver at svaret er enkelt, selv om å få det til å skje ikke er like lett:

«Å bruke ren elektrisitet for å drifte alle kjøretøyene vi kan, og få billige alternativer for drivstoff for alt annet».

Han legger ivrig ut om framgangen i utvikling av elbiler, men påpeker at slike kjøretøy er gode ved korte reiser og er fine alternativer for personbiler og bybusser.

- Men elektrifisering er ikke et alternativ for mange typer transport. Problemet er at batteriene er store og tunge. Jo mer vekt du prøver å flytte, desto mer batteri trenger du for å drive kjøretøyet. Men med flere batterier legger du til mer vekt - og jo mere strøm trenger du, skriver han og fortsetter:

- Selv med store gjennombrudd i batteriteknologi, vil elektriske kjøretøy trolig aldri være en praktisk løsning for ting som 18-hjulinger, lasteskip og passasjerfly.

Alternative, billige drivstoff mener Gates blant annet kan være forskjellige typer biodrivstoff, som han er optimistisk til, men mener det er for tidlig å tenke på å bytte ut bensin og andre fossile drivstoff med biodrivstoff.

Tesla Semi

Tesla Semi er ifølge produsentens nettside den «sikreste og mest komfortable lastebilen noensinne. Fire uavhengige motorer gir maksimal kraft og akselerasjon, kombinert med de laveste kostnadene på energiforbruk per kilometer»

Det var i 2017 Musk avslørte at selskapet ville avduke en elektrisk semitrailer, og aksjen gjorde et hopp på nesten tre prosent. Men i kjølvannet av lanseringen i desember ble lastebilens batterikapasitet gjenstand for debatt.

Den gang mente både Scania og Volvo at Teslas lastebil ikke ville egne seg til fjerntransport. Sjefsingeniør for Elektromobilitet hos Scania, Nils- Gunnar Vågstedt, sa til nettavisa NyTeknik at lastebilen kom til å bli god til å transportere poser med chips.

I april i år skrev CNBC at Tesla utsatte produksjon og levering av alle sine elektriske semitrailere til 2021. Dermed er de to år forsinket, da Musk under lanseringen sa de ville være klare til levering i 2019.

I sommer kom det fram at Tesla-sjefen mener det er på tide å sette i gang storproduksjon av Tesla Semi. Det kom fram i en lekket e-post til ansatte, skrev blant annet Independent.

Tesla's new electric semi truck is unveiled during a presentation in Hawthorne, California, U.S., November 16, 2017. REUTERS/Alexandria Sage
Tesla's new electric semi truck is unveiled during a presentation in Hawthorne, California, U.S., November 16, 2017. REUTERS/Alexandria Sage Vis mer

Utelater Tesla

Gates nevner heller ikke Tesla når han applauderer bilprodusentene GM, Ford, Rivian og Bollinger for deres fremskritt innen produksjon av elektriske pickup'er, påpeker CNN.

I november i fjor lanserte Tesla pickup'en Cybertruck. Markedet syntes ikke å like denne, skrev Forbes den gang. Aksjene til bilprodusenten falt med 6 prosent etter det som ble omtalt som en katastrofal lansering.

Det førte til at Musks formue gikk ned med 768 millioner dollar på en dag. Det var den gang like i underkant av 6,4 milliarder norske kroner.

Musk gikk høyt ut på banen og garanterte at vinduene var skuddsikre for alle håndvåpen opp til 9 millimeter ammunisjon. Teslas sjefdesigner Franz Von Holzhauser kastet to stålkuler for å dokumentere vinduenes eminente kvalitet. Det resulterte i to store hull i siderutene.

- Den største fiaskoen i amerikansk bilindustri siden Ford Edsel (1957-59) kommenterte CNBCs bilekspert.

- Von Holzhauser brukte først slegge på de rustfrie stålplatene på siden for å vise hvor uangripelige de er. Men det skapte sprekker i vindusglasset nedenfra. Vi skulle kastet stålkulene mot glasset først og brukt slegga etterpå. Da hadde ikke dette skjedd, forklarte elbil-guruen noen dager senere.

UKNUSELIG: Da Elon Musk stod på scenen i California og lanserte Teslas nye pickup «Cybertruck», gikk ikke ting helt etter planen. Video: Tesla. Reporter: Elias Kr. Zahl-Pettersen Vis mer

Overskudd

I sommer la for øvrig Tesla fram et overraskende positivt overskudd for andre kvartal, til tross for coronakrisens herjinger.

Resultatfremleggelsen viste et overskudd på 104 millioner dollar i andre kvartal, sammenlignet med et underskudd på 408 millioner dollar i samme kvartal i fjor.

Omsetningen falt 5 prosent til 6 milliarder dollar.

Musk kunngjorde også onsdag at selskapets mål om å levere 500 000 biler i år fortsatt er målet, og at Tesla skal bygge en ny fabrikk nær Austin i Texas der flere bilmodeller, blant dem den kommende Cybertruck, skal bygges. Kunngjøringen ble hyllet av Texas' guvernør Greg Abbott, som mente at fabrikken vil tilføre delstaten minst 5000 nye jobber.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer