ØDELAGT: Bildene viser ødelagt regnskog i Indonesia, knyttet til palmeoljevirksomhet. Video: Regnskogsfondet Vis mer

Langer ut mot Shell: - Katastrofale følger

Ifølge en ny undersøkelse fra Regnskogfondet bruker Shell mer palmeolje enn hele den norske matvareindustrien til sammen.

Publisert
Sist oppdatert

Blant alle de store norske drivstoffkjedene i Norge, svarer bare én at de bruker palmeolje i sine drivstoffprodukter.

Det kommer fram i en helt ny undersøkelse, gjennomført av Regnskogforbundet.

- Undersøkelsen viser at Shell er den eneste drivstoffkjeden som fortsatt ikke tar avstand fra palmeoljedrivstoff, og at det kan være palmeolje i alle Shells dieseltyper, sier Nils Hermann Ranum i Regnskogfondet til Dagbladet.

<strong>ALVORLIG:</strong> Nils Hermann Ranum i Regnskogfondet mener det er alvorlig at Shell bruker palmeolje i sine produkter. Foto: Regnskogfondet
ALVORLIG: Nils Hermann Ranum i Regnskogfondet mener det er alvorlig at Shell bruker palmeolje i sine produkter. Foto: Regnskogfondet Vis mer

Han fortsetter:

- Shell har faktisk har brukt mer palmeolje enn hele den norske matvareindustrien til sammen de siste åra.

Ødeleggelser

Palmeoljeplantasjer har store konsekvenser for regnskogen. Regnskogen i Asia er allerede halvert og i stor grad erstattet med palmeoljeplantasjer, ifølge Regnskogfondet.

- Malaysia og de fleste store øyene i Indonesia som tidligere nærmest var dekket av regnskog, er nå i ferd med å avskoges helt. Ødeleggelsene får katastrofale følger for klimaet, artsmangfoldet og menneskene som bor i skogen, sier Ranum.

DREVET PÅ FLUKT: I slutten av juni fikk lokalbefolkningen ved elva Envira i Brasil, på grensa til Peru, seg en overraskelse da fem personer fra en til nå isolert Amazonas-stamme kom ut av regnskogen. Video. Funai / YouTube Vis mer

Gammel palmeolje

Drivstoffkjedene Uno-X/YX, Circle K, Preem og Esso svarer i undersøkelsen at de har stanset bruk av palmeolje i sine produkter.

- De tar avstand til produktet fordi det fører til avskoging, og er enda verre for klimaet enn fossilt brensel, sier Ranum.

- Shell velger likevel å fortsette. Selskapet argumenterer med at de bruker sertifisert palmeolje - dvs. palmeolje som ikke kommer fra nylig avskoget regnskog. Men når Shell kjøper opp den sertifiserte palmeoljen, øker etterspørselen, slik at palmeolje til f.eks. matproduksjon vil komme fra nye plantasjer, sier Ranum.

- Vi mener Shell er en regnskogversting, legger han til.

UNIK VIDEO: Dypt inne i regnskogen Amazonas har et byrå gjort et helt unikt funn. Video: AP via NTB Scanpix Vis mer

Fases ut

Han forteller at EU har vedtatt at palmeolje skal fases ut fra biodrivssatsinga i Europa, fordi det fører til mer avskoging. I Norge har et endelig regelverk ennå ikke kommet på plass, men et forslag om utfasing ble lagt fram i Granavolden-plattformen.

- Det betyr i praksis at det i dag er fullt lovlig - og lønnsomt - å selge et produkt som er direkte ødeleggende for både klimaet og regnskogen, sier Ranum.

<strong>FORSVINNER:</strong> Skogen må bøte for produksjonen av palmeolje. Foto: Regnskogfondet
FORSVINNER: Skogen må bøte for produksjonen av palmeolje. Foto: Regnskogfondet Vis mer

Ifølge ham er dette grunnen til at Shell velger å fortsette å ta i bruk produktet.

- Det Shell i praksis gjør er å sette egen fortjeneste over regnskog og klima. Det finnes andre typer biodrivstoff som er mye bedre for miljøet, men Shell velger det billigste og dårligste, hevder han.

- Vi oppfordrer nå forbrukerne til å ta ansvar. Om man ikke vil ha ødelagt regnskog på tanken, bør man unngå å fylle diesel hos Shell, sier han.

Gjeldende krav

Kommunikasjonsrådgiver, Wilhelm Kiil Rød i St1, som eier Shell, forteller Dagbladet at dette ikke er første gang Regnskogfondet kontakter dem med spørsmål.

- I år som tidligere år har Regnskogfondet spurt om vi planlegger å selge palmeoljebasert biodrivstoff i 2020, og vår holdning har ikke endret seg.

- Dersom et råstoff, inklusivt bærekraftig produsert palmeolje, representerer en reduksjon av CO₂-utslipp sammenliknet med tilgjengelige alternativer og møter det til enhver tid gjeldende kravet til bærekraft og sertifisering, så vil vi kjøpe og selge dette forutsatt at det også er økonomisk bærekraftig, sier Kiil Rød.

KRAV: Singapore krever at Indonesia slutter å brenne regnskog. Video: NTB Scanpix Vis mer

- Strenge krav

Han forteller videre at de har diskutert denne saken mange ganger med Regnskogfondet – også i media.

- Vi er av en annen oppfatning omkring sammenhengen mellom økt etterspørsel etter sertifisert og sporbart råstoff og avskogingsrisiko, sier han.

Ifølge Kiil Rød er ikke problemet råstoffet, men avskoging.

<strong>BRENT SKOG:</strong> Bildet av den nedbrente regnskogen i Indonesia er knyttet til palmeoljevirksomhet. Foto: Regnskogfondet
BRENT SKOG: Bildet av den nedbrente regnskogen i Indonesia er knyttet til palmeoljevirksomhet. Foto: Regnskogfondet Vis mer

- Det at vi stiller strenge krav til råstoffet vi bruker, mener vi vil ha en positiv effekt for bærekraftig produksjon. Desto flere store aktører som stiller krav på den måten vi gjør, desto mer bærekraftig blir all produksjonen av råstoffet. Vi betaler en merkostnad for bærekraftssertifisert og sporbart råstoff fordi vi mener at det bør lønne seg å drive bærekraftig, sier han.

Han påpeker videre at det er mange bransjer og industrier som benytter seg av vegetabilske oljer, og at biodrivstoffindustrien er en av disse.

- Men biodrivstoffindustrien er den eneste som er lovpålagt å stille krav til bærekraftssertifisering og sporbarhet. Vi mener dette er en svært god mekanisme, for den gjør at produsenter som leverer råstoff til biodrivstoffbransjen belønnes for å drive bærekraftig. Dette er mekanismer som bør utvides til å gjelde for andre bransjer. Kun slik vil vi kunne adressere avskogingsproblematikken, sier Kiil Rød.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer