Legger seg paddeflat

Halvdan Sivertsen langet ut mot Rema-toppen, etter det han beskriver som «misbruk» av en av hans mest folkekjære låter. Nå beklager milliardæren.

Foto: Ned Alley / Scanpix // Christian Roth Christensen / Dagbladet
Foto: Ned Alley / Scanpix // Christian Roth Christensen / Dagbladet Vis mer
Publisert

– Privat må man kunne gjøre hva man vil. Det finnes massevis av rare versjoner i norske hjem, men at en seriøs næringslivsaktør misbruker andres verk. Da kan man forlange en unnskyldning.

Det sier Halvdan Sivertsen til Dagens Næringsliv.

Den folkekjære visesangeren reagerte nemlig kraftig på at Rema 1000 spilte en omskrevet versjon av den populære «Kjærlighetsvisa», under åpningen av kjedens butikk nummer 1000 på Ranheim tidligere denne måneden, slik E24 omtalte.

Trondheim  20160308.
Reitangruppens Årsresultat for 2015 presenteres.
Odd Reitan.
Foto: Ole Martin Wold / NTB
Trondheim 20160308. Reitangruppens Årsresultat for 2015 presenteres. Odd Reitan. Foto: Ole Martin Wold / NTB Vis mer

- Prinsipiell sak

Sivertsen sier til DN at han ikke driver med reklame, og er derfor sterkt kritisk til Remas bruk av sangen. Han sier «man må bare le av dette», men understreker samtidig at det er en prinsipiell sak, og at man ikke skal «ta seg til rette med andres åndsverk».

Sivertsen har tidligere fortalt om hvordan det var en krangel med kona som fikk ham til å skrive «Kjærlighetsvisa» på slutten av 70-tallet.

Men i versjonen som ble spilt under butikkåpningen på Ranheim, var det ikke lenger «vinden ifra høyre» som snart måtte snu. I stedet kunne de frammøtte høre at «vinden fra Rema ikke må snu», ifølge E24.

- At de har brukt teksten i full offentlighet, det er litt overilt. Siden han er en seriøs aktør, vil jeg gjerne ha en unnskyldning. Et løfte om at det ikke skal skje flere ganger, og siden Rema 1000 er en stor aktør innenfor plastforsøpling, ønsker jeg at de skal betale én million kroner til tv-aksjonen i år. Da kan vi være bestevenner, sier Sivertsen til avisa.

Beklager

Overfor DN kommer også beklagelsen fra Odd Reitan, via pressekontakt Berit Hvalryg i Reitangruppen.

- De gangene vi har sunget sangen har det vært kun internt. At den ble spilt fra en trailer utenfor en butikkåpning beklager Odd Reitan virkelig. Det skal ikke skje igjen, skriver pressekontakt Berit Hvalryg i Reitangruppen i en e-post til DN.

Tidligere denne uka publiserte også Rema 1000 en melding på sine hjemmesider, hvor de opplyser om at butikkene har opprettet digitale bøsser til årets TV-aksjon. I tillegg gir kjeden 300 000 kroner til saken, ifølge DN.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer