<strong>LURENDREIER:</strong> Max Brandrett tjente seg søkkrik på å male eksepsjonelle kunstverk. Det er bare ett problem. Foto: NTB Scanpix
LURENDREIER: Max Brandrett tjente seg søkkrik på å male eksepsjonelle kunstverk. Det er bare ett problem. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Lurte «alle» i 45 år

Nå avslører han metoden bak den storstilte svindelen.

Publisert

- Jeg skal fortelle deg trikset vårt.

I et intervju med Vice letter britiske Max Brandrett (72) på sløret om hvordan han i årtier førte kunsteliten bak lyset.

Maleriene hans ble solgt for store summer på noen av Londons mest prestisjetunge auksjonshus. På et tidspunkt dukket også ett av verkene opp i den britiske seersuksessen «Antiques Roadshow».

Det var bare ett problem: Motivene var ikke hans egne.

Ifølge Mid Sussex Times og The Argus spesialiserte 72-åringen seg på å forfalske noen av verdens mest kjente kunstverk. Tusenvis av malestrøk resulterte i hundrevis av kopier - opprinnelig laget av anerkjente kunstnere som italienske Caravaggio, britiske Samuel Palmer, og nederlandske Willem van de Velde.

Røper metoden

Et originalt verk fra førstnevnte kan i dag for så mye som 170 millioner dollar, ifølge The Guardian.

- Jeg kan male hvilket som helst motiv jeg får framfor meg. Det har jeg gjort i 45 år, skjønner du?, fortsetter Brandrett i intervjuet.

Ifølge Vice tjente han store penger på lureriet. 72-åringen hevder imidlertid å ikke ha operert alene, men med blant andre en antikkhandler fra London. Nå avslører 72-åringen hvordan de to klarte å lure både kunsteksperter, kjøpere og auksjonshus trill rundt.

- Vi brukte bielim, som kommer i tørket form. Du lar det ligge i kaldt vann over natta, og neste morgen er det blitt til en form for gelé. Det setter du på ovnen til det blir flytende - nesten som lakk.

- Ikke mulig å se

Videre beskriver han en møysommelig prosess, hvor man penslet «lakken» over maleriet, og deretter varmebehandlet bildet slik at det slo sprekker.

- Så skyller man med vann, og heller innholdet i en støvsugerpose over bildet, slik at alle sprekkene blir fylt med skitt. Deretter børster du av, og slår gamle spikre inn der de skal være. Til slutt pensler man gammel lakk oppå der igjen, og setter glasset på. Det var ikke mulig å se.

- Med mindre maleriet tas ut av rammen, og går under røntgenundersøkelse, sier han og ler.

SPISTE KUNSTEN: STUNT: Kunstneren David Datuna spiste den overmodne bananen som hang på et galleri i Miami. Nå forklarer han at det lå en viss protest mot kunstverket i performancen hans. Video: Ap/NTB scanpix Vis mer

- Store summer

Ifølge tall fra Kulturrådet var de samlede inntektene i den visuelle kunstbransjen i Norge på 1,9 milliarder i 2018. Det er en økning på fem prosent fra 2017. De samlede inntektene fra utlandet utgjorde 230 millioner kroner i 2018.

Kunstekspert ved Blomqvist Kunsthandel, Elisabeth Vik Forsberg, lar seg forbløffe over Max Brandretts historie. Hun forklarer at man i dag bruker avanserte metoder for å avdekke potensiell kunstsvindel.

- Vi har erfart at det har kommet inn kopier og reproduksjoner, men jeg har aldri opplevd maken til dette eksempelet i norsk sammenheng, sier hun til Børsen.

Forsberg er blant dem som i forkant av en auksjon undersøker hvorvidt verkene er ekte vare. Hun opplever at man stadig oftere avdekker kopier.

- Det har økt, nettopp fordi det er så store verdier involvert. Det omsettes for store summer i kunstbransjen, så vi er godt innforstått med at uærlige aktører prøver å tjene penger på denne måten. Heldigvis er vi veldig forskånt for slike tilfeller.

Uviten om kopier

Selv om Max Brandretts ulovlige virksomhet lenge fikk leve uforstyrret, var ikke operasjonen skuddsikker. I alt har 72-åringen blitt dømt til fengsel tre ganger for bedrageri, hvor han i siste runde sonet i tre år.

Artikkelen fortsetter under:

Han insisterer på at det var for siste gang.

- Å forlate fengselet er en fantastisk følelse. Det er derfor jeg aldri kunne gjort det igjen. Jeg var ute å kjøre en stund, men jeg er tilbake på rett spor nå, fremholder han.

I dag lever 72-åringen av å stille ut sine kopierte verk, og av å selge egne, originale kunstmalerier.

- Det er ironisk at jeg tilbrakte tre år i fengsel fordi jeg solgte falske malerier, men at folk nå kommer for å beundre arbeidet mitt.

- Fortsatt henger det nok mange malerier rundt på veggene hos folk som er uviten om at de er mine, uttalte Brandrett til The Argus i 2018.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer