<strong>HØYT OG LAVT:</strong> I februar 2012 ble Norwegian-sjef Bjørn Kjos intervjuet av CNNs reporter Ayesha Durgahee. Da vakte en bestilling på 222 fly fra Boeing og Airbus oppsikt verden over. Åtte år senere står Norwegian på kanten av stupet og Kjos har gått av. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET
HØYT OG LAVT: I februar 2012 ble Norwegian-sjef Bjørn Kjos intervjuet av CNNs reporter Ayesha Durgahee. Da vakte en bestilling på 222 fly fra Boeing og Airbus oppsikt verden over. Åtte år senere står Norwegian på kanten av stupet og Kjos har gått av. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET Vis mer

MAX uflaks for mr. Norwegian

På bildet er Bjørn Kjos på høyden av sin berømmelse som luftfartspionér. Nå er Kjos (73) en maktesløs tilskuer til Norwegians fortvilte kamp for å unngå konkurs.

Publisert
Sist oppdatert

Gatwick, London, februar 2012: Med Dagbladet som tilskuer beundrer Bjørn Kjos og CNN-reporter Ayesha Durgahee Norwegian-flyene på Gatwick flyplass.

De ser ut til å trives i hverandres selskap, og det er ikke så rart:

Bjørn Kjos er mannen alle i forretningsverdenen snakker om. Mens Norwegian ennå eier bare 20 fly, har han bestilt utrolige 222 Boeing- og Airbus-fly til en listepris på 127 milliarder kroner - med hemmelig rabatt.

Men det blir ikke omelett uten å knuse noen egg.

<strong>BEUNDRET FLYENE:</strong> Etter et intervju med CNN på Gatwick flyplass, poserte Bjørn Kjos og reporteren Ayesha Durgahee for kameramannen, med utsikt til Norwegians fly. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET
BEUNDRET FLYENE: Etter et intervju med CNN på Gatwick flyplass, poserte Bjørn Kjos og reporteren Ayesha Durgahee for kameramannen, med utsikt til Norwegians fly. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET Vis mer

Frittalende i Nordmarka

To dager før seansen på Gatwick var Dagbladets fotojournalist Øistein Monsen Norum med Bjørn Kjos på en skitur i Nordmarka.

Vel framme på Heggeliseter fikk Monsen forklaringen på et utbrudd han hadde bivånet, da noen spurte Kjos om hvorfor han ikke heller leide 222 fly.

- Jeg blir irritert av tåpelige spørsmål. Jeg hadde nettopp forklart hvorfor det er mer lønnsomt å kjøpe fremfor å leie fly. Du må jo være idiot hvis du kjøper 222 fly hvis det er billigere å leie, forklarte Kjos, mellom utlegninger om skismøring og kvantefysikk.

På trammen i den siste ettermiddagssola, kom Kjos inn på noe annet som opptok ham: Personalpolitikk.

- Hvorfor skal jeg sette opp et eget selskap i Bangkok med egne personalavdelinger? Jeg vil jo ikke ha det. Jeg går heller til et bemanningsbyrå, sa Kjos.

Det sto mer og mer klart for Monsen at den smilende, joviale Kjos også hadde ei temperamentsfull, kompromissløs side.

Høyt og lavt

I 2012 pekte det rett til værs i Norwegian: Inntektene steg til 12,9 milliarder kroner. Overskuddet før skatt ble 623 millioner. Som storaksjonær i selskapet krysset Kjos samme år ei magisk grense, da tidsskriftet Kapital anslo formuen hans til en milliard.

Åtte år senere ringer Dagbladet til Halvor Vatnar, tidligere styremedlem i Norwegian og mangeårig leder for fagforeningen Norwegian Pilots Union (NPU).

<strong>IKKE IDIOT:</strong> - Du må jo være idiot hvis du kjøper 222 fly hvis det er billigere å leie, forklarte Bjørn Kjos til Dagbladets reporter på trammen til Heggeliseter i Nordmarka. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET
IKKE IDIOT: - Du må jo være idiot hvis du kjøper 222 fly hvis det er billigere å leie, forklarte Bjørn Kjos til Dagbladets reporter på trammen til Heggeliseter i Nordmarka. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET Vis mer

Nå er alt snudd på hodet. Norwegian er blant de hardest rammede av corona-viruset. Denne måneden vipper selskapet på kanten av stupet, søkklastet med rentebærende gjeld på rundt 60 milliarder kroner.

De siste månedene har Kjos, som gikk av som konsernsjef i juli i fjor, lempet ut det aller meste av sine Norwegian-aksjer. Prisene er så lave at mange tviler på om selskapet som han eide dem gjennom fortsatt går i pluss.

MAX uflaks

Halvor Vatnar har fulgt Bjørn Kjos tett, fra Norwegian startet opp i 1993, med oppdragsflygning stort sett på vestlandet.

- Det har vært fantastisk moro å være med, men ... hvordan jeg opplever Bjørn Kjos? Han er en rå forretningsmann, en flink forhandler når det gjelder å kjøpe fly, og han er den typen gründer og gambler som har suksess. Og han har jo hatt flaks også. Men i det siste har han jo hatt uflaks. At en anerkjent flyprodusent kan lage noe sånt ræl, som folk dreper seg på!, sier Vatnar.

<strong>DRO SEG TIL:</strong> Fra 2011 og utover dro det seg kraftig til mellom Bjørn Kjos og lederen for Norwegians pilotforening NPU Halvor Vatnar (t.v.). Her er de to etter oppnådd enighet hos Riksmeklingsmannen i 2013. 
Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
DRO SEG TIL: Fra 2011 og utover dro det seg kraftig til mellom Bjørn Kjos og lederen for Norwegians pilotforening NPU Halvor Vatnar (t.v.). Her er de to etter oppnådd enighet hos Riksmeklingsmannen i 2013. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Vis mer

Han snakker om flytypen Boeing 737 MAX, som har stått på bakken over hele verden etter at to flyulykker i 2018 og 2019 kostet hundrevis av passasjerer livet.

Dessverre for Norwegian inngikk flytypen i bestillingen på 222 fly.

- Argentina??

Boeing 737 MAX-flyene er en av tre forklaringer som ofte trekkes fram på at Norwegian har havnet i dødens posisjon. De to andre er tekniske problemer med flytypen Dreamliner - og selvfølgelig corona-viruset.

Vatnar har enda en forklaring: En dyr ekspansjon til flere andre kontinenter, med langdistanseruter til USA og Asia og lokale ruter i Argentina. Satsinger det har blitt for lite penger av.

- Å fly 737-ruter innenriks i Argentina? Det har jeg aldri hatt tro på, sier Vatnar. Han er ikke i tvil om at Kjos er hjernen bak Norwegians vekststrategi.

- Det er jo han som har gjort det. Styret var jo han, selv om han ikke var i styret men var daglig leder fra 2002, sier Vatnar.

<strong>BERØMT SMIL:</strong> I 2002 presenterte Bjørn Kjos de første seks Boeing 737-flyene som Norwegian leide inn. Han fortalte at berømte nordmenn skulle pryde dem, blant dem Thor Heyerdahl og Sonja Henie. I likhet med de seks våget Kjos å gå sine egne veier. Foto: Heiko Junge / SCANPIX
BERØMT SMIL: I 2002 presenterte Bjørn Kjos de første seks Boeing 737-flyene som Norwegian leide inn. Han fortalte at berømte nordmenn skulle pryde dem, blant dem Thor Heyerdahl og Sonja Henie. I likhet med de seks våget Kjos å gå sine egne veier. Foto: Heiko Junge / SCANPIX Vis mer

I 2018 startet nedbyggingen av gjeld, flåte og ruter. Derfor har ikke Norwegian cirka 200 fly i 2020 - slik Kjos ifølge E24 spådde i 2012 - men 156 fly hvorav 91 er innleide.

Spørsmålet er om krympingen kom for sent.

Med astronomisk gjeld - delvis fra flykjøp avtalt i 2012 - og ei fra før slunken kasse, var Norwegian et lett bytte for viruset som slo til denne vinteren.

- Unikt komplisert

Nå står flyene på bakken mens Jacob Schram, Kjos etterfølger, prøver å redde et selskap nesten uten inntekter. Schrams uortodokse forslag er å få kreditorene til å bytte ut gjelda med Norwegian-aksjer. Slik kan selskapet fylle betingelsene for å få tre milliarder kroner i statsgarantier.

Analysesjef Lars-Daniel Westby i SpareBank 1 Markets har aldri hørt om noe liknende.

- Det er unikt, sier han. - Vanligvis har man aksjonærer og obligasjonseiere og noen banker. Her har du leasingselskaper (flyutleieselskaper) i tillegg. Og hvis Norwegian blir enig med obligasjonseierne og leasingselskapene, må de i tillegg skaffe ti prosent fra en kommersiell aktør for å få tilgang på statsgarantiene på tre milliarder, sier Westby.

<strong>HØYT OG LAVT:</strong> Det er tittelen på Bjørn Kjos bok fra 2015 om sin egen og Norwegians kamp for å bli et av verdens største lavprisselskaper - og om den beinharde kampen med SAS. Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet
HØYT OG LAVT: Det er tittelen på Bjørn Kjos bok fra 2015 om sin egen og Norwegians kamp for å bli et av verdens største lavprisselskaper - og om den beinharde kampen med SAS. Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet Vis mer

Han mener det ikke er usannsynlig at egenkapitalen er tapt. Uansett er tida knapp: En løsning må finnes før en ekstraordinær generalforsamling 4. mai.

Men Norwegian har kommet seg ut av kriser før.

- Tapte i bøtter og spann

Da Kjos ble konsernsjef i 2002 fikk han overbevist styret, hvor Vatnar satt, om å først leie og så kjøpe flere egne Boeing-fly.

- Så begynte vi å fly, og tapte penger i bøtter og spann til å begynne med, sier Vatnar.

I 2002 tapte selskapet 52 millioner kroner. Vatnar forteller at det ble prekært i konkurransen med SAS, men paradoksalt nok virket det som Kjos trivdes med alle vanskelighetene.

Vatnar husker en bemerkning fra Kjos' kompanjong og tidligere Norwegian-styreleder Bjørn Kise:

- Du liker deg nå, Bjørn, der du sitter på kanten av stupet og vipper med skotuppene, sa Kise slik Vatnar husker det.

Et annet eksempel på gambleren Kjos var da han i 2002 ikke ville gå med på pilotenes krav:

- Høhøhø, det blir skifteretten, husker jeg at han sa. Dagen etterpå var han på Dagsrevyen og poserte stolt foran det første rødsnutete flyet som ble levert. Han har truet mange ganger med å gå til skifteretten, og i de senere år med å flagge ut selskapet, men det er hans måte å forhandle på, sier Vatnar.

Reisen mot stjernene

I desember 2003 ble Norwegian børsnotert. Så begynte reisen mot stjernene. År for år opprettet selskapet nye ruter, til nye destinasjoner i Europa.

Med billige billetter til Roma og London, og en smilende, blid og jovial konsernsjef, var folk begeistret. Men innad ulmet det.

- Det var i 2011-2012 at feil strategi ble valgt overfor de ansatte, sier Halvor Vatnar. - Da var Kjos inne på vekstsporet, og skulle ikke ha egne ansatte. Han trodde han kunne behandle folk slik de gjorde i sydstatene før 1860, og skulle leie inn folk på baser i blant annet Spania, Finland og England.

Norske piloter og kabinansatte fryktet at jobbene deres skulle flagges ut. De ville ikke jobbe i bemanningsbyrå, eller i datterselskaper som de mente kjapt kunne legges ned. Før kompromisser flere år senere ble inngått, måtte selskap og ansatte gjennom streik og flere runder i rettssalene.

- Innmari flinke

For professor Frode Steen ved Norges Handelshøyskole var nettopp utenlandsbasene noe av det mest framsynte ved Bjørn Kjos.

- De har vært innmari flinke å drive selskapet. Norwegian var sammen med Ryanair det første selskapet som fikk til god utnyttelse av å ha baser ute. De fløy høyt betalte skandinaver til Europa, og har samtidig klart å holde lønnskostnadene nede, gjennom drift med flere billige baser i blant annet Spania, sier Steen.

<strong>HEFTIG DEBATT:</strong> (F.v.) NHO Luftfarts Torbjørn Lothe, økonomiprofessor Frode Steen og Norwegian-sjef Bjørn Kjos forsvarte i 2015 Norwegians forretnings- og ansettelsesmodeller i heftige debatter med pilotenes fagforening NPU og deres fagforbund Parat. Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet
HEFTIG DEBATT: (F.v.) NHO Luftfarts Torbjørn Lothe, økonomiprofessor Frode Steen og Norwegian-sjef Bjørn Kjos forsvarte i 2015 Norwegians forretnings- og ansettelsesmodeller i heftige debatter med pilotenes fagforening NPU og deres fagforbund Parat. Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet Vis mer

I årene etter 2012 var han blant dem som ga støtte til Bjørn Kjos og Norwegians forretningsmodell, i en debatt som til tider var meget heftig.

Mange hadde tro på selskapet. Høye aksjeverdier fikk Kapital i 2016 til å anslå Kjos' formue til 3,6 milliarder kroner.

Tapte fem milliarder

Så var oppturen over. Med den voldsomme veksten og voksende gjeld, med ruter som krysset tre verdensdeler, greide ikke selskapet å tjene nok penger.

De siste tre årene har Norwegian tapt vanvittige fem milliarder kroner til sammen. Selskapet har holdt seg i lufta ved hjelp av krisepregede kapitalutvidelser.

Da hjelper det lite at inntektene i 2019 var 43 milliarder kroner, mer enn en tredobling fra 2012.

- De fleste mener at Norwegian er veldig gode på Europa og Norden, men at de ikke har fått til det med langdistanse, sier Frode Steen, som synes det virker som denne delen vil måtte krympes i et framtidig Norwegian.

Han og Vatnar er enige om at Bjørn Kjos har vært utrolig viktig for selskapet.

- Han har vært en salgsmaskin bare gjennom å være seg selv, sier Steen.

- På tide vi gir oss

- Jeg har voldsomt stor sans for gründeren Kjos, sier Vatnar, som likevel mener at han satt for lenge.

Han forteller at de to møttes i vindeltrappa på Norwegians hovedkontor vinteren 2018.

<strong>LONDON 2012:</strong> Etter en stressende dag med intevjuer med CNN og BBC nyter Bjørn Kjos og daværende finansdirektør Frode Foss en kald øl på en pub i London. Foto: istein Norum Monsen / DAGBLADET
LONDON 2012: Etter en stressende dag med intevjuer med CNN og BBC nyter Bjørn Kjos og daværende finansdirektør Frode Foss en kald øl på en pub i London. Foto: istein Norum Monsen / DAGBLADET Vis mer

- Jeg måtte jo si noe til ham, så jeg sa: «Nå er det på tide at vi gir oss», for jeg skulle gi meg. Da sa han at nei, han skulle ikke gi seg, for nå var det så interessant og artig, så han var veldig optimistisk. Så han var nok veldig innstilt på å fortsette, sier Vatnar.

Et drøyt år senere takket Bjørn Kjos for seg. Nå venter 11000 ansatte på å få vite om de snart må gjøre det samme.

- Bedre og sterkere

Bjørn Kjos har ikke villet kommentere denne saken. Informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen skriver følgende:

«Vi registrerer at det er mange som mener mye om hva som kunne vært gjort annerledes i Norwegian, men det er nå en gang slik at selskapet som mange omtaler som et norsk folkeeventyr vokste fra et lite innenriksselskap i Norge til et av de største og mest populære lavprisselskapene i verden.

Vi har satt Norge på kartet og sørget for at millioner av mennesker har fått muligheten til å reise, ikke minst mellom kontinentene. Bare i Norge valgte 5,7 millioner å fly med oss innenriks i fjor og våre direkteruter fra utlandet til Norge bidro til en meromsetning på 18 milliarder kroner i norsk næringsliv i fjor.

Selskapet er altså en avgjørende del av norsk infrastruktur, reiseliv og økonomi. Nå bruker ledelsen all sin tid på å se framover og sørge for at Norwegian etter korona kommer på vingene igjen som «Nye Norwegian», enda bedre og enda sterkere enn før, til det beste for kundene, de ansatte og aksjonærene.

Det er samtidig viktig å minne om at selskapet varslet markedet om et positivt resultat i 2020 og sommeren lå an til å bli den beste noensinne», skriver Sandaker-Nielsen.

Bjørn Kjos og Norwegian

Bjørn Kjos (f. 18. juli 1946) fra Sokna på RIngerike er utdannet jurist og militærpilot.

Han har jobbet som jagerpilot og advokat, og har skrevet krimboka «Murmanskaffæren» og biografien «Høyt og lavt» om sin egen og flyselskapet Norwegian Air Shuttles historie.

Kjos er mest kjent som Norwegians konsernsjef fra 2002 til 2019, en periode da Norwegian gikk fra å leie inn seks Boeing-fly til å bli et av verdens største lavprisselskaper med 156 fly ved sist årsskifte. Av disse var 91 innleide.

Norwegian risikerer nå å gå konkurs hvis ikke aksjonærene på en ekstraordinær generalforsamling den 4. mai sier ja til ledelsens redningsplan.

Forutsetningen er at kreditorene, som har omkring 6o milliarder kroner til gode, på forhånd går med på å omgjøre mye av gjelda til aksjer i selskapet.

Blant kreditorene som må si ja til dette, finner vi banker, obligasjonseiere og flyutleieselskaper (leasingselskaper).

Slik håper Norwegians ledelse å heve egenkapitalandelen til åtte prosent, og oppfylle kravene for å få en statsgaranti på tre milliarder kroner.

Ifølge Norwegian lå sommeren 2020 an til å bli den beste noensinne - inntil coronaviruset satte flyene på bakken. Nå er kassa nesten tom.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer