Mektig allianse slåss for Norwegian

- Regjeringen tar ikke ansvar, sier NHO Luftfarts Torbjørn Lothe. Nå varsler han, LOs nestleder Peggy Hessen Følsvik og Senterpartiet at kampen for mer støtte til flyselskapene ikke er over.

SIER NEI: Regjeringen vil ikke gi mer støtte til Norwegian eller Erik Braathens nye flyselskap. Video: NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Regjeringen har ikke respondert. Jeg mener at regjeringen ikke tar ansvar, sier NHO Luftfarts administrerende direktør Torbjørn Lothe til Dagbladets finansnettsted Børsen.

For Lothe er det en skikkelig blåmandag, etter at han og Norwegians ledelse i lang tid har hatt samtaler med regjeringen om utvidete støttetiltak.

I dag kom regjeringen med et tydelig nei til å utvide støtten til Norwegian.

På børsen har det skapt sterkt frykt for Norwegians framtid: Etter meldingen stupte aksjekursen, og aksjen ble satt under observasjon.

- Det regjeringen kommer med er ingenting, en nullitet, og det til tross for at denne næringen ble først rammet, hardest rammet og lengst rammet av corona-pandemien, sier han.

Varsler fortsatt kamp

- De har ikke kommet med ytterligere tiltak som vil avhjelpe situasjonen, slår Lothe fast overfor Børsen.

Han har likevel ikke tenkt å gi opp kampen.

- Nå ligger statsbudsjettet til behandling i Stortinget, og så får vi se hva som blir utfallet av det.

HVA ER PLANEN? - Hva er planen i en krise som vil vare til minst 2023, spør første nestleder i LO Peggy Hessen Følsvik i en e-post til Børsen. Her sammen med LO-leder Hans-Christian Gabrielsen. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
HVA ER PLANEN? - Hva er planen i en krise som vil vare til minst 2023, spør første nestleder i LO Peggy Hessen Følsvik i en e-post til Børsen. Her sammen med LO-leder Hans-Christian Gabrielsen. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix Vis mer

Lothe sier at han og NHO Luftfart har holdt Stortinget orientert om situasjonen.

- Jeg tror de er godt oppdatert. Vi vil selvfølgelig fortsette å argumentere for at det er behov for andre støtteordninger enn dette. Det er det politiske miljø som må avgjøre dette.

LO: - Hva er planen?

Også LO er sterkt misfornøyd.

- Det store spørsmålet er. Hva vil regjeringen med norsk luftfart. Luftfarten er i sin dypeste krise siden 2001. Flytrafikken er ned over 80 prosent. Hva er planen i en krise som vil vare til minst 2023?, spør første nestleder i LO Peggy Hessen Følsvik i en e-post til Børsen.

Hun begrunner dette med at regjeringen sa nei til å bli med i emisjonen i SAS, og også har sagt nei til å bidra med egenkapital i Norwegian.

- STOR SKUFFELSE: - Det er en veldig skuffelse over det regjeringen har gått ut med nå, sier NHO Luftfarts direktør Torbjørn Lothe. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
- STOR SKUFFELSE: - Det er en veldig skuffelse over det regjeringen har gått ut med nå, sier NHO Luftfarts direktør Torbjørn Lothe. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB Vis mer

- Mer gjeld er ikke det luftfarten trenger nå. Det regjeringen gjør er ikke nok, og det virker heller ikke som om den har en plan for luftfarten fremover, skriver Peggy Hessen Følsvik.

I Norwegian-pilotenes fagforening Norwegian Pilot Union er de naturlig nok også skuffet.

- Det er ingen god morgen. Høyst skuffende, sier lederen Alf Hansen til Børsen.

Sp tar opp kampen

På Stortinget er Senterpartiet allerede klar for å ta opp kampen.

De vil ikke gå med på at staten ikke vil stille opp for Norwegian, og ber Ap og Frp om å bli med på å instruere regjeringen i saken.

– Vi vil utfordre Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet til å være med Sp med å gi regjeringen en instruks om å finne en løsning for å sikre arbeidsplasser og rutetilbud i Norwegian, sier leder for næringskomiteen på Stortinget, Geir Pollestad (Sp) til NTB.

Fremskrittspartiet vil avvente resten av den varslede tiltakspakken:

«Fremskrittspartiet er opptatt av å sikre konkurranse i luftfarten og rimelige flybilletter til folk, og vil gå i forhandlinger med regjeringen om generelle ordninger i den nye tiltakspakken» skriver partiet i en pressemelding.

Arbeiderpartiet har ennå ikke svart på om de vil være med å redde flyselskapet.

- En veldig skuffelse

Torbjørn Lothe forteller at det særlig er to tiltak han og Norwegian har etterlyst:

Det ene er en kompensasjon for en andel av «det historiske omsetningstapet» i luftfarten. Ifølge Lothe er dette fra mars til og med september på 81 prosent på Avinors flyplasser.

Det andre er fortsatte avgiftsfritak etter nyttår.

- Regjeringen har ikke respondert noe særlig på det heller. Det er en veldig skuffelse over det regjeringen har gått ut med nå, sier Lothe.

At lånegarantiene skal videreføres, ser han ikke på som en nyhet, bare en forskyvelse av datoer.

Ubehagelig overraskelse

Lothe forteller at regjeringens nei kom som en ubehagelig overraskelse mandag morgen.

Han etterlyser en større forståelse for hvor dyp krisen er for luftfarten, og forteller om langt mer generøse støtteordninger i land som Frankrike, Nederland og Italia.

- De har gått med på helt andre tiltak enn de vi har i Norge.

- Er dette kroken på døra for Norwegian og den norske luftfartsnæringen?

- Jeg vil ikke bruke de ordene, men det er ganske dramatisk.

Vil ha allianse

Lothe vil nå ha et samarbeid med både LO og Norwegian og andre organisasjoner for å få regjeringen til å snu.

- Vi vil fortsette å samarbeide med alle aktører som er berørt. De som har tatt belastningen, i tillegg til aksjonærene, er de ansatte i selskapene, sier Torbjørn Lothe til Børsen.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer