<strong>KAN SMILE:</strong> Konsernsjef Kjerstin R. Braathen i DNB la mandag fram kvartalsrapport for andre kvartal. Her er hun avbildet på vei inn til NHO-middag i januar. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
KAN SMILE: Konsernsjef Kjerstin R. Braathen i DNB la mandag fram kvartalsrapport for andre kvartal. Her er hun avbildet på vei inn til NHO-middag i januar. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet Vis mer

Milliard-fall for DNB - aksjen skyter til himmels

DNB tjente 1,1 milliarder kroner mindre i årets andre kvartal, sammenlignet med fjoråret. Nå skyter DNB-aksjen i været på Oslo Børs.

Publisert

DNBs resultat for andre kvartal endte i overkant av 5 milliarder kroner. En nedgang på over én milliard kroner fra samme kvartal i fjor, men en klar forbedring fra første kvartal.

Resultatet for kvartalet er bedre enn mange analytikere hadde fryktet. Den amerikanske storbanken JP Morgan går så langt som å kalle DNBs kvartalsresultater for en «home run», ifølge DN. Den samme avisa viser til at meglerhuset Carnegie spådde en oppgang for DNB-aksjen på minst fem prosent i dag.

Det kan virke som om Carnegie ikke har tatt hardt nok i, for 25 minutter etter børsåpning har DNB-aksjen skutt til himmels og er opp med 9,45 prosent.

Lysere situasjon

Konsernsjef Kjerstin Braathen i DNB sier at situasjonen fremdeles er utfordrende for mange, men at norsk økonomi lander på beina, og at ting ser lysere ut enn de gjorde i slutten av forrige kvartal på en rekke områder.

- Dette er blant annet tilfelle for forbrukernes tillit, eiendomsmarkedet, personlig forbruksnivå, sysselsettingsgrad og oljepris, sier hun i en pressemelding i forbindelse med kvartalsresultatet.

Resultatet i perioden fra april til juni endte på 6,3 milliarder kroner før skatt, eller rett i overkant av 5 milliarder kroner etter skatt. Resultatet var en nedgang på 1,1 milliard kroner etter skatt sammenlignet med samme kvartal i fjor, men langt bedre enn spådommer fra analytikere.

Blant annet ventet Infront et resultat etter skatt på bare 2,1 milliarder kroner, ifølge E24.

Skjermdump: Infront
Skjermdump: Infront Vis mer

Høye utlånstap

Tapet på utlån for andre kvartal endte på 2,1 milliarder kroner. Det meste av dette kan relateres til usikkerhet knyttet til koronapandemien. Også i årets første kvartal hadde DNB høye utlånstap, og tapene i andre kvartal er langt lavere enn de var i første kvartal.

BESKJEDENT: Grunnlønna økte i takt med generell lønnsøkning, fremholder Equinor-sjef Eldar Sætre og Telenor-topp Sigve Brekke. Betingelsene for DNB-direktør Kjerstin Braathen er ikke offentlig tigjengelig - ennå. Video: Endre Vellene og Lars Eivind Bones. Klipp: Ørjan Ryland. Foto: Lars Eivind Bones og Jørn H. Moen Vis mer

En stor del av tapsavsetningene er innen oljerelaterte næringer, hvor banken har satt til side 1,9 milliarder kroner, som utgjør 88 prosent. For bedrift- og personkunder er tapene lave.

- Markedsforholdene vil fortsette å være utfordrende for noen bransjer, som offshoreindustrien, i tiden fremover, sier Kjerstin Braathen.

Hun understreker at det fortsatt er et høyere usikkerhetsnivå enn normalt, både når det gjelder nye smitteutbrudd av covid-19 og hvordan økonomien vil komme seg etter krisen.

- Mange har snudd seg raskt

Storbankens renteinntekter i andre kvartal endte på 9,45 milliarder kroner, noe som var en nedgang på 130 millioner kroner fra samme kvartal i fjor. Tapet her ble oppveid av at andre inntekter var høyere, blant annet hadde DNBs meglerhus DNB Markets et godt kvartal, det hadde også eiendomsmegling.

Konsernsjef Braathen sier hun er imponert over næringslivets tilpasningsevne under koronakrisen.

- Heldigvis har mange bransjer fått hjulene til å snu seg raskere igjen enn vi trodde. I en undersøkelse av våre bedriftskunder uttalte to av tre selskaper at de nå opererer som normalt. For tre måneder siden, drev 60 prosent av dem enten reduserte operasjoner eller var helt stengt, sier hun.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer