<strong>KJENTE VENNER:</strong> Da Umar Kamani skulle åpne Los Angeles-kontoret til Pretty Little Thing fikk han realitystjerne Khloe Kardashian (t.h.) til å kippe snora. Til venstre er Kamanis forretningspartner Ashley Graham. Foto: BROADIMAGE / REX / SHUTTERSTOCK / NTB Scanpix
KJENTE VENNER: Da Umar Kamani skulle åpne Los Angeles-kontoret til Pretty Little Thing fikk han realitystjerne Khloe Kardashian (t.h.) til å kippe snora. Til venstre er Kamanis forretningspartner Ashley Graham. Foto: BROADIMAGE / REX / SHUTTERSTOCK / NTB Scanpix Vis mer

Milliardærplayboy i coronaskandale

Mens Umar Kamani nøt livet på luksusspa i Dubai, havnet nye avsløringer om slaveliknende tilstander ved tekstilfabrikker i pressen.

Publisert

Umar Kamani (32) er ingen hvem som helst. Han og familien eier noen av de største motemerkene i Storbritannia og lever et liv i sus, dus og luksus.

32-åringen menger seg med kjendiser, som medlemmer av Kardashian-klanen og Paris Hilton, legger ut bilder fra yachter, privatfly og luksusdestinasjoner på Instagram, og legger i det hele tatt ikke skjul på at han har mye penger.

Drøye en milliard pund skal hans personlige formue beløpe seg til.

Umusikalsk på Instagram

Nå er ikke det å tjene mye penger ulovlig eller noe den vanlige brite vil ase seg spesielt opp over, men i løpet av coronavåren og sommeren har den groteske forskjellen på Kamanis beskyttede milliardærliv og de som sørger for at han kan farte verden rundt i privatfly for alvor gjort seg gjeldende.

Det begynte med at Kamani, samme dag som 888 briter døde av coronaviruset, og avisenes forsider var preget av død og fordervelse, la ut et bilde fra et luksusspa i Dubai, skriver Berlingske.

Der sitter han med en svært lettkledd kvinne på skuldrene med teksten «Isolationship». Litt umusikalsk, vil mange si, men det skulle bli verre.

Se dette innlegget på Instagram

Isolationship ❤️

Et innlegg delt av Umar Kamani (@umarkamani)

Noen uker etter kunne tabloidavisa Daily Mail fortelle at Kamani hadde permittert 86 ansatte, og sendt dem over på offentlig stønad, som betaler dem 80 prosent av det de ville fått i sin vanlige jobb. At det heller ikke nødvendigvis er all verden, kommer vi tilbake til etterhvert.

At milliardæren lot britiske skattebetalere ta regningen for de 86 permitterte lot ikke den britiske tabloidavisa passere i stillhet.

«Mens han nyter et spaopphold i Dubai må alminnelige skattebetalere betale lønnen til hans medarbeidere», lød den syrlige bemerkningen.

Nå kan neppe Kamani alene få skylda for alle de negative presseoppslag om hans families forretninger de siste åra, men hans utsvevende luksusliv er lett å peke på når det kommer historier om hvordan arbeiderne i tekstilindustrien i Leicester har det.

Grunnlagt for 14 år siden

Det var Umar Kamanis far, Mahmud Kamani, som var med på å grunnlegge selskapet som skulle sikre familien en stor formue, skriver The Guardian.

I 2006 var han med på å grunnlegg tekstilselskapet Boohoo, som selger billige klær, som produseres i høyt tempo. De skryter selv at det tar 48 timer fra en designidé er lansert, til plagget er ferdigprodusert.

På den korte tiden som har gått siden selskapet ble grunnlagt har det gått fra å være tre ansatte til å selge for over 1,2 milliarder pund i året, og med 5000 ansatte. Selskapet er verdsatt til 3,5 milliarder pund.

Som en konsekvens har også Kamani-familien rykket oppover på den økonomiske rangstigen.

<strong>KJENDISER:</strong> Umar Kamani har venner og kjente i de underholdningsindustrien. Her er han avbildet i forbindelse med en treningsøkt sammen med Hollywood-stjerna Mark Wahlberg, Foto: Splash News / NTB scanpix
KJENDISER: Umar Kamani har venner og kjente i de underholdningsindustrien. Her er han avbildet i forbindelse med en treningsøkt sammen med Hollywood-stjerna Mark Wahlberg, Foto: Splash News / NTB scanpix Vis mer

Når det gjelder Umar Kamani så driver han selv merket Pretty Little Thing, som selges via Boohoo, som utelukkende videreformidler klær de selv produserer.

«Mørk industri»

Så over til skandalene som har rammet familiekonsernet. Allerede i 2015 ble det slått alarm om forholdene på tekstilfabrikker i Leicester, ifølge The Guardian.

Selv om dette ikke direkte ble knyttet til spesifikke selskap, så er Boohoo den dominerende kraften i byen, og den som har flest ordre inne hos byens tekstilfabrikker.

Rapporten fra 2015 fant at arbeiderne på fabrikkene i Leicester ble betalt så lite som tre pund i timen, som er under halvparten av britisk minstelønn.

I 2018 hadde Financial Times en prisbelønnet serie om hvordan en «mørk industri» i byen hadde skapt «et land i landet».

ROBBET: Den kjente milliardæravingen Tamara Ecclestone har fått den svært eksklusive og verdifulle smykkesamlingen sin stjålet. Video: AP Vis mer

Ifølge Daily Telegraph kan det dreie seg om så mange som 10 000 mennesker som arbeider under det som omtales som «slaveliknende vilkår» i Leicester. Flertallet av dem er immigranter, og for omverdenen eksisterer de ikke.

På tross av at fagforeninger, og andre, har kjempet for å få orden på utfordringene i tekstilindustrien har lite skjedd, men coronaviruset skulle igjen bringe nye anklager og nye problemer for Kamani-familien.

Coronaskandale

For ved begynnelsen av sommeren, i det hele Storbritannia var i ferd med å åpne opp igjen etter coronanedstengningen, ble det en ny, lokal nedstengning i Leicester. Årsaken var en lokal oppblomstring i antall coronasaker.

Labour Behind the Label (LBL), en organisasjon som jobber for rettighetene til tekstilarbeidere, la delvis skylden på Leicesters allerede utskjelte tekstilindustri.

<strong>LANSERING:</strong> Her er Umar Kamani avbildet i forbindelse med lanseringen av en kleskolleksjon i England. Foto: SplashNews / NTB scanpix
LANSERING: Her er Umar Kamani avbildet i forbindelse med lanseringen av en kleskolleksjon i England. Foto: SplashNews / NTB scanpix Vis mer

Ifølge dem var det «business as usual» i fabrikkene i byen, og at dette trolig var tett linket til oppgangen i antall virustilfeller.

- Fra det vi har avdekket i vår etterforskning så har folk blitt bedt om å fortsette å jobbe selv om de har testet positivt for Covid, sier Meg Lewis i LBL, ifølge Financial Times.

Ifølge LBL har de funnet bevis for at Boohoo-leverandører fortsatte som vanlig uten sosial distansering og uten smittevern, og de hevder også at permitterte arbeidere ble fortalt at de måtte møte opp på jobb for å få økonomisk støtte fra myndighetene.

- Dette handler ikke om noen få skruppelløse leverandørene, det er i særdeleshet Boohoo som står bak produksjonen under nedstengningen, sier Lewis.

- Kvalmende

Med alt dette i tankene er det til å forstå at noen synes Umar Kamanis brifing på Instagram er direkte smakløs.

Et eksempel er da han i mai lå an til å sikre seg en gevinst på 300 millioner pund etter at farens selskap Boohoo annonserte at de ville ta over eierskapet av sønnens klesmerke Pretty Little Things.

Far Kamani feiret transaksjonen med et bilde sammen med sønnen på Instagram, der de poserte som boksere, og ordet «stolt».

- Dette er kvalmende når salgsoppgangen i coronaperioden har kommet på bekostning av helsen og sikkerheten til arbeiderne. Dette viser at Boohoo har penger, det drypper bare ikke ned på arbeiderne, sier Meg Lewis i LBL.

Umar Kamani la for øvrig ut en kryptisk Twitter-melding som respons til de alvorlige påstandene om fabrikkene i Leicester, skriver Evening Standard.

«Sannheten vil alltid kommer fram», tvitret han, før han slettet den og la ut en uttalelse fra familieselskapet der de tar avstand fra «feilaktige rapporter» om deres underleverandører.

<strong>MOTEUKE:</strong> Her er Umar Kamni avbildet under moteuka i New York i fjor, sammen med (f.v.) Tessie Hilton, Paris Hilton og Nicky Hilton. Foto: Xavier Collin / Image Press Agency / Splash News / NTB scanpix
MOTEUKE: Her er Umar Kamni avbildet under moteuka i New York i fjor, sammen med (f.v.) Tessie Hilton, Paris Hilton og Nicky Hilton. Foto: Xavier Collin / Image Press Agency / Splash News / NTB scanpix Vis mer

Avviser påstander

Selskapet hevder at den omtalte tekstilfabrikanten ikke har vært deres leverandør, men sier at deres egne undersøkelser har avdekket ting som strider mot Boohoos retningslinjer.

UK National Crime Agency tok likevel saken på det største alvor og besøkte flere forretningslokaler i Leicester for å adressere «bekymringer for moderne slaveri og menneskehandel».

For familien Kamanis forretningsdrift har uansett de alvorlige påstandene slått svært alvorlig ut.

Både netthandelgiganten Amazon og den tyske motebutikken Zalando har bestemt seg for å fjerne Boohoos merker fra sine butikker på grunn av de alvorlige anklagene, skriver CNN.

Amazon sier de fjernet Boohoos varer fordi «selgende partnere må følge alle lover, reguleringer og Amazons retningslinjer».

I en uttalelse fra Zalando het det at de fjernet mer enn 300 Boohoo-produkter som et svar på «anklager mot Boohoo vedrørende arbeideres rettigheter».

Boohoo på sin side sier at de vil avbryte samarbeidet med leverandører som ikke overholder retningslinjene, og at de i fjor satte av 10 millioner pund til å komme problemer i forsyningskjeden til livs. Ifølge Boohoo har de allerede brutt kontrakten med to leverandører som brøt deres retningslinjer.

De har også sagt at de vil gå sine underleverandører nøyere etter i sømmene.

Verdien stupte

Forsommerens bråk førte uansett til at verdien på Boohoo stupte. I begynnelsen av juni var selskapet verdsatt til 5,2 milliarder pund, men etter forsommerens anklager stupte verdiene, og selskapet er nå altså verdsatt til rundt 3,5 milliarder pund.

Uten at det er grunn til å tro at Umar Kamani og familien er blakke med det aller første. Under coronakrisen har nemlig salget av produktene deres gått kraftig opp.

Dermed kommer nok 32 år gamle Umar til å fortsette å dele fra sitt jetset-liv på Instagram. For ifølge ham selv er det hans tilstedeværelse i sosiale medier nøye gjennomtenkt.

Han sier nemlig selv at han har anstrengt seg for å «få rivalene mine til å tro at jeg ikke er en dyktig forretningsmann».

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer