REDNINGSPAKKE: Milliardstøtte fra Sverige og Danmark redder SAS. Norge står utenfor. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
REDNINGSPAKKE: Milliardstøtte fra Sverige og Danmark redder SAS. Norge står utenfor. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix Vis mer

Milliardpakke for SAS er klar

SAS sikres en redningspakke på 14,25 milliarder svenske kroner etter at blant annet Sverige og Danmark har stilt seg bak selskapets finansieringsplan.

Wallenberg-familien bidrar til pakken sammen med de to største eierne, den svenske og danske stat, skriver SAS i en børsmelding.

Kriseplanen er samlet på 14,3 milliarder svenske kroner. I tillegg skal det kuttes kostnader for 4 milliarder kroner fram til 2022, som er det året SAS tidligst forventer at flytrafikken vil være tilbake på nivåene fra før utbruddet av coronapandemien.

Redningspakken ble først omtalt av DN, som påpeker at den norske staten holder fast på linja om ikke å vende tilbake som eier i det skandinaviske flyselskapet.

Aldri tidligere sett

«Som tidligere kunngjort av SAS, har covid-19-pandemien og reiserestriksjonene skapt en global krise for flyindustrien», skriver SAS i meldingen.

SKUFFENDE: TV-fotograf Truls Ørmen Elingsen fikk seg litt av et sjokk, da han var på jobbrelatert reise med SAS. Reporter: Christian Wehus. Video: Truls Ørmen Elingsen Vis mer

- På vegne av SAS-styret vil jeg rette et takk til våre aksjonærer for deres støtte i en utfordrende tid vi aldri tidligere har sett maken til. Jeg takker også medarbeiderne for deres eksepsjonelle engasjement og støtte, uttaler styreleder Carsten Dilling.

Det er bare en dag siden det ble kjent at omkring 1600 ansatte i Danmark hadde mottatt oppsigelsesbrev.

SAS har tidligere annonsert at selskapet vil kutte inntil 5000 ansatte som følge av coronapandemien, fordelt på Norge, Sverige og Danmark.

Utsetter flykjøp

Nå er selskapets kriseplan klar. Den skal styrke selskapets egenkapital med 14,25 milliarder svenske kroner og sikre opp mot 12 milliarder svenske kroner i ny finansiering.

I en pressemelding informerer SAS at planen inkluderer strenge rutiner for kostnadskontroll, reforhandlede kontrakter med leverandører, reduserte utgifter til markedsføring, produkt, IT-utvikling og andre prosjekter.

Planen vil innebære en tilpasning av størrelsen på flåten til selskapet gjennom utsettelser av leveranser av nye fly.

- Urimelig

Statsminister Erna Solberg (H) bekrefter at Danmark og Sverige har bedt Norge om å gå inn på eiersiden i SAS.

- Det har kommet spørsmål fra våre naboland om vi ville gå inn med eierskap eller hybridkapital, og det betyr at dagens eiere ville at vi skulle ta mer av regningen fremover. Men vi har tenkt at vi skal likebehandle SAS, Norwegian og Widerøe så godt som mulig, og derfor var det uaktuelt, sier statsminister Erna Solberg til NTB.

Den siste tiden har flere tatt til orde for at Norge burde gå inn som eier i SAS. Norge var tidligere medeier i selskapet, men solgte sine siste aksjer i 2018.

Arbeiderpartiets Sverre Myrli, som sitter i transportkomiteen på Stortinget, sa til Dagens Næringsliv i midten av juni at det pågikk samtaler mellom de tre landene om at Norge skulle gå inn med egenkapital til SAS.

Nå bekrefter altså Solberg at det har vært kontakt, men at Norge ikke går inn i selskapet. Statsministeren viser til at regjeringen allerede har tilbudt de tre flyselskapene SAS, Norwegian og Widerøe lånegarantier, og at Norge også betaler SAS 500 millioner kroner for å sikre et grunnleggende flytilbud.

– Det ville ha vært urimelig av oss å behandle SAS på en annen måte enn Norwegian. Vi er opptatt av konkurransen i det norske markedet, og det innebærer at vi har flere flyselskap og at folk får et godt flytilbud, sier hun.