Mistet tre millioner mobilkunder

Tap av asiatiske kunder grunnet koronakrisen preger resultatet til Telenor, som likevel viser en oppgang fra andre kvartal i fjor.

<strong>«EKSTRAORDINÆRT»:</strong> – Både kunder og ansatte har opplevd ekstraordinære utfordringer dette kvartalet, sier Telenors konsernsjef Sigve Brekke. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
«EKSTRAORDINÆRT»: – Både kunder og ansatte har opplevd ekstraordinære utfordringer dette kvartalet, sier Telenors konsernsjef Sigve Brekke. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det kommer fram i selskapets kvartalsrapport som ble lagt fram torsdag. Telenor oppnådde i andre kvartal et driftsresultat før avskrivninger (EBITDA) på 12,96 milliarder kroner, opp fra 11,92 milliarder i samme kvartal i fjor.

Selskapet omsatte for 30,9 milliarder kroner i andre kvartal, mindre enn forventet. Analytikerne hadde på forhånd ventet en omsetning på i gjennomsnitt 31,3 milliarder kroner og EBITDA på 13,9 milliarder, ifølge en oversikt Telenor selv har innhentet fra ti analytikere, skriver Dagens Næringsliv.

Selskapet opplyser om fall i organiske abonnements- og trafikkinntekter på 4 prosent i andre kvartal – noe som hovedsakelig var drevet av fallende inntekter fra abonnementer i Asia og roaming globalt.

Til sammen valgte rundt 3,2 millioner mobilkunde å forlate Telenor i perioden – noe som kan forklares av kundetap i Asia. I Pakistan tapte blant annet selskapet 1,4 millioner kunder i andre kvartal.

BESKJEDENT: Grunnlønna økte i takt med generell lønnsøkning, fremholder Equinor-sjef Eldar Sætre og Telenor-topp Sigve Brekke. Betingelsene for DNB-direktør Kjerstin Braathen er ikke offentlig tigjengelig - ennå. Video: Endre Vellene og Lars Eivind Bones. Klipp: Ørjan Ryland. Foto: Lars Eivind Bones og Jørn H. Moen Vis mer

Selskapet har også tapt til sammen omtrent 2 millioner kunder i Thailand, Malaysia og Bangladesh. Samtidig har selskapet fått rundt 200.000 nye mobilabonnenter i Myanmar.

- Både kunder og ansatte har opplevd ekstraordinære utfordringer dette kvartalet. Alle de ni landene hvor Telenor er til stede, har gått gjennom covid-19-pandemien og opplevd effektene av tiltakene som ble igangsatt for å stoppe den, sier Telenors konsernsjef Sigve Brekke.

I Norden har ikke Telenor vært spesielt hardt rammet av koronakrisen, men selskapet varslet etter første kvartal lavere inntekter og resultater for 2020.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer