KAN GÅ I SVART: Get-kunder kan gå glipp av populære programmer som «71 grader nord». Foto: Matti Bernitz
KAN GÅ I SVART: Get-kunder kan gå glipp av populære programmer som «71 grader nord». Foto: Matti Bernitz Vis mer

Én mill. risikerer svarte skjermer

Fra neste uke kan Get-kunder gå glipp av populære TV-kanaler som TV Norge, MAX og FEM. Dette kan ramme hele én million TV-seere, ifølge Kampanje.

Onsdag ettermiddag opplyser Telia-eide Get at de sliter med å komme fram til en avtale med sin leverandør Discovery, og advarer om at det er en risiko for at de ikke vil vise Discoverys kanaler fra 3. mars.

Kanalene det gjelder er: TV Norge, MAX, FEM, VOX, Eurosport-kanalene, Discovery Channel, Animal Planet, TLC, Travel Channel, Discovery Science, Investigation Discovery, Food Network og Fine Living Network.

Anklage

Get hevder at en av årsakene til at forhandlingene står stille, er et forslag fra Discovery.

«Forslaget fra Discovery vil begrense valgfriheten for deg som kunde og det kan vi selvsagt ikke akseptere. Vi fortsetter dialogen og håper at vi kommer til enighet om rimelige vilkår», skriver Get på sine hjemmesider.

Ifølge Kampanje vil et eventuelt brudd i forhandlingene kunne føre til at 500 000 Get-kunder mister muligheten til å se disse kanalene, som vise populære TV-program som «71 grader nord», «Brille» og «Neste sommer».

Disse kundene tilsvarer én million TV-seere, ifølge bransjenettstedet.

DOBBEL-EXIT: To deltakere måtte forlate «71 grader nord - Norges tøffeste kjendis» under torsdagens episode. Video: Rød Løper/Dplay Vis mer

Svarer

- Vi har fått med oss at Get har gått ut med informasjon til sine kunder, sier Espen Skoland, nordisk kommunikasjonsdirektør i Discovery.

Til Børsen sier Skoland at de nylig har klart å framforhandle avtaler med både Telenor, Canal Digital og Viasat, og at de er åpne for et samarbeid med Telia og Get.

- Men det må skje på balanserte premisser. Det stemmer ikke at vi vil begrense valgfrihetene til kundene deres, slik de påstår. Og slik situasjonen er nå, forlanger Telia å betale mindre for innhold enn resten av markedet gjør, hevder Skoland.

- Vi vil gjerne finne en løsning på denne situasjonen.