- Én prosent er ansvarlig

Bare én prosent av verdens befolkning sto ansvarlig for halvparten av luftfartens karbonutslipp i 2018, viser ny studie.

FÅ FLYR: Bare 11 prosent av verdens befolkning foretok en flytur i 2018, og kun fire prosent fløy utenlands. Foto: Hannah McKay/Reuters/NTB
FÅ FLYR: Bare 11 prosent av verdens befolkning foretok en flytur i 2018, og kun fire prosent fløy utenlands. Foto: Hannah McKay/Reuters/NTB Vis mer
Publisert

At alle mennesker verden over foretar jevnlige flyreiser, stemmer ikke, ifølge professor Stefan Gössling ved Linnéuniversitetet i Sverige.

Før coronapandemien traff verden for snart et år siden, var det en forventning om at etterspørselen i lufttransporten skulle tredobles de kommende 30 åra, skriver Forskning.se.

Men da pandemien slo til, ble de globale flyreisene kraftig redusert.

Dette ga forskerne Stefan Gössling og Andreas Humpe en mulighet til å se nærmere på omfanget, fordelingen og veksten av luftfart slik det så ut fram til 2018.

Halve karbonutslippet

Resultatene presenteres i en vitenskapelig artikkel, publisert i Global Environmental Change.

Her framkommer det blant annet at bare én prosent av verdens befolkning sto ansvarlig for halvparten av luftfartens karbonutslipp i 2018, skriver The Guardian.

Den samme studien viser også at bare 11 prosent av verdens befolkning foretok en flytur dette året, og at bare fire prosent fløy utenlands.

SIER NEI: Regjeringen vil ikke gi mer støtte til Norwegian eller Erik Braathens nye flyselskap. Video: NTB Vis mer

Flest amerikanere

Amerikanske flypassasjerer hadde det klart største karbonavtrykket, ifølge studien. Luftfartsutslipp fra dette landet var større enn fra alle de ti foregående landene til sammen - inkludert Storbritannia, Japan, Tyskland og Australia, skriver The Guardian.

Forskerne bak studien mener funnene bekrefter at en liten elitegruppe som foretar mange, hyppige flyturer har en innvirkning på klimakrisen som rammer alle.

Derfor mener de også til at det ekstreme fallet i flytrafikk i 2020, som følge av coronakrisa, burde brukes som en god anledning for verdens myndigheter til å kreve at selskapene tar «grønne grep» i forbindelse med krisepakkene.

- De rike har hatt altfor stor frihet til å forme verden akkurat som de ønsker. Nå burde vi se på denne krisa som en mulighet til å slanke luftfarten, sier Gössling.

GRÜNDER: Erik G. Braathen (64) annonserte at han sammen med et team med bakgrunn fra norsk luftfart starter et nytt, norsk flyselskap. Video: Madeleine Liereng / Dagbladet TV Vis mer

Internasjonal vekst

I den nye studien er det hentet inn data som viser at store deler av befolkningen i ulike land ikke foretok en eneste flytur i 2018. I USA var det 53 prosent som ikke fløy dette året. I Tyskland var det 65 prosent som ikke fløy.

Og i Storbritannia - der forskerne hadde hentet inn separate tall - var det 48 prosent som ikke fløy utenlands.

De ferske dataene viser også at det var en stor vekst i internasjonale flyginger i perioden 1990-2017. Antallet turer til Australia ble for eksempel tredoblet i denne perioden.

I studien anslås det at flyselskapene til sammen produserte en milliard tonn CO₂. Forskerne sier at et 50 prosent fall i antallet flypassasjerer som følge av coronapandemien bør være en mulighet for å kunne gjøre luftfartsindustrien mer bærekraftig i framtida.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer