Nå begynner oppvasken

Et krav fra konkursboet i et datterselskap kan sammen med flere søksmål gi Norwegian en mulig smell på over én milliard.

Publisert
Sist oppdatert

Mandag, samme dag som Norwegians redningsplan ble vedtatt, skrev bobestyrer og advokat Bo Ransnäs i Stockholm et brev.

Det gjaldt konkursen i Norwegians datterselskap Pilot Services Sweden AB, og viser at ikke alle kostnader ble borte sammen med selskapets 255 ansatte.

«Konkursselskapets hittil kjente aktiva består av en fordring på konsernets morselskap Norwegian Air Shuttle på 96,7 millioner kroner», skrev Ransnäs.

Etter at denne artikkelen ble publisert, har Børsen blitt oppmerksom på at fordringen på 96,7 millioner kroner er mot irske Norwegian Air Resources Ltd, og ikke mot det norske morselskapet slik det står i brevet.

Spansk mangemillion-krav

Den svenske fordringen tilsvarer en fjerdedel av Norwegians aksjeemisjon på 400 millioner kroner, som det arbeides med nå.

Flere andre kan også gjøre store innhogg.

Nå melder de kabinansattes fagforening USO i Spania om krav på inntil 40 millioner euro - altså mer enn hele aksjeemisjonen.

Dessuten kan et norsk skattekrav som Norwegian bestrider gi en mulig smell på 856 millioner kroner.

Til sammen utgjør de ulike kravene altså mer enn en milliard kroner.

Oppsigelses-rettigheter

Sammen med pilotfagforeningen SEPLA tar nå de spanske kabinansattes fagforening USO innledende skritt til en rettssak, slik Børsen skrev onsdag.

Der vil de hevde at 1300 piloter og kabinansatte i realiteten er ansatt i morselskapet Norwegian, og ikke i et spansk datterselskap.

I de anslåtte kravene inngår 21 millioner euro i sosiale rettigheter som følger etter oppsigelser, og mulige bøter hvis fagforeningene vinner fram i retten.

«Det kan nå opp i mer enn 40 millioner euro», skriver USOs luftfartsansvarlige Ernesto Iglesias til Børsen.

Norsk skattekrav

I tillegg kommer norske skattekrav på inntil 856 millioner kroner.

Dette kravet kommer ironisk nok fra den samme staten som prøver å redde Norwegian med garantier for lån på inntil tre milliarder kroner.

I prospektet til den pågående aksjeemisjonen står det at Norwegian har bestemt seg for å ta skattekravet til domstolene.

«Det gis ingen forsikring om at rettssaken vil bli vunnet», heter det i prospektet.

Skattesaken mot Norge har sitt utspring i en omstrukturering i 2013-2014.

Har reist massesøksmål

Enda et krav er omtalt i Norwegians prospekt, som ble klart denne uka. Det gjelder et massesøksmål i California, USA.

Slik Børsen skrev den 21. april, ble stevningen innsendt «på vegne av den følgende Norwegian-gruppen: Alle personer i USA som kjøpte billetter for å reise med en Norwegian-flight» uten å ha fått refusjon for innstilte flighter.

Søksmålet er anlagt av en kvinne fra Rialto, som i en måned hadde prøvd å få cirka 12000 kroner i billettutgifter tilbake etter en planlagt tur til Paris og Berlin.

Også dette kan bli dyrt for Norwegian, hvis mange av dem som ikke har fått billetter refundert velger å slutte seg til massesøksmålet.

«Selskapet evaluerer stevningen og selskapets svar på stevningen skal leveres innen 6. mai 2020», står det i Norwegians prospekt.

NORWEGIAN: Tidligere konsernsjef i Norwegian, Bjørn Kjos, er fornøyd med hvordan arvtakerne har jobbet under coronakrisen. Video: Lars Eivind Bones. Reporter: Nicolai Eriksen Vis mer

Norwegian: - Ikke enige

Børsen har spurt informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen om hvordan Norwegian vurderer risikoen for at en betydelig del av Norwegians likviditetsbeholdning - mer enn det selskapet får inn i den forestående aksjeemisjonen - vil forsvinne til disse kravene.

- Dette er en blanding av ulike forhold, men hovedsvaret er at vi ikke er enige i grunnlaget for søksmål for disse sakene og de er uansett gjenstand for vurdering, gjennomgang og eventuelt forhandlinger med lang tidshorisont, svarer Lasse Sandaker-Nielsen.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer