BARNDOMSMINNER: De fleste nordmenn har kjennskap til denne utgaven av sjokoladepulveret O'boy. Nå forsvinner den ut av butikkhyllene. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
BARNDOMSMINNER: De fleste nordmenn har kjennskap til denne utgaven av sjokoladepulveret O'boy. Nå forsvinner den ut av butikkhyllene. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer

Nå forsvinner denne

Sjokopulverkjempen O'boy varsler endringer.

Det folkekjære sjokoladepulveret O’boy har siden 1961 vært fast inventar i kjøkkenskap over hele Norge.

Produktet har i løpet av sine leveår blitt solgt i ulike forpakninger, men i nyere tid har de fleste vokst opp med den umiskjennelige lille boksen i rødt og blått design.

Den tilhører nå fortida.

Mondelēz, som er Freias internasjonale eiere, utfører i disse dager en gigantoperasjon som vil innebærer store endringer. Det bekrefter Eivind Hjermstad-Sollerud, Brand Manager for O’boy i Norge.

- Esken som har stått i norske kjøkkenskap erstattes nå av en mer miljøvennlig pose. Dette reduserer både materialforbruket og transportbehovet, sier han.

- Færre trailere

Selskapet opplyser at de nye posene vil redusere materialforbruket med 60 prosent. Hjermstad-Sollerud ønsker ikke å gå ut med tall på hvor mye klimagrepet vil koste, men meddeler overfor Børsen at Mondelēz har foretatt «en stor investering».

NYE TIDER: Den nye endringen trer i kraft fra februar. Da vil O'boy-forpakningen se slik ut.
NYE TIDER: Den nye endringen trer i kraft fra februar. Da vil O'boy-forpakningen se slik ut. Vis mer

- Endringene innebærer ikke noen reduksjon av årsverk hos Mondelez som produserer O'boy. Når det kommer til transport ut til butikkene er det kjedenes egne transportselskaper som står for denne. Den nye pakningen gjør at vekt og volum på produktet reduseres. Dette kan igjen føre til at man trenger færre trailere på veiene, noe som er bra for miljøet.

Sjokoladepulveret har vært en kjempesukess gjennom flere tiår, hvor det i Norge alene blir solgt om lag 1,7 millioner pakker årlig.

En tydelig indikator på produktets popularitet kom i 2018 da det oppsto krisestemning hos söta bror etter at lagrene til O`boy gikk tomme. En feil hos den svenske produsenten førte til ribbede butikkhyller og en ellevill priskrig på fulle og halvfulle bokser med sjokoladepulveret.

Vil unngå ny krise

Enkelte kremmere så sitt snitt til å legge ut O'boy for opptil 100 000 kroner på nett. For å unngå at en slik situasjon gjentar seg, har sjokopulverkjempen tatt grep.

- I forbindelse med oppgraderingen har vi også oppdatert produksjonslinjen i fabrikken vår i Upplands Väsby. Vi husker alle den store O'boy-krisen 2018, og vi ønsker virkelig å unngå at det samme skal skje igjen.

Artikkelen fortsetter under:

Tror på økt salg

Den nye endringer trer i kraft allerede i februar. Selv om de klassiske O’boy-boksene nå forsvinner, fykter ikke selskapet negative reaksjoner fra forbrukerne - heller tvert om.

- Det er sikkert noen som i begynnelsen vil savne de gamle boksene. Jeg er imidlertid sikker på at når kundene får prøvd den nye pakningen og oppdager at den sikrer en god kvalitet på O’boyen, vil de bli svært fornøyd.

- Vi vet at kundene ønsker løsninger som er funksjonelle og bedre for miljøet og tror derfor at salget vil øke i tida som kommer. At pakningen har fått nytt design kan også gjøre det attraktivt for nye kunder å prøve O’boy, fortsetter Hjermstad-Sollerud.

Samtidig forsikrer han at innholdet forblir det samme.

- I tillegg lar den helt nye glidelåsfunksjonen O’boy-posen stå like forseglet og beskyttet i skapet som sjokoladepulveret alltid har gjort.

- Godt grep

Leder for miljøorganisasjonen Framtiden i våre hender, Anja Bakken Riise, er blant dem som applauderer tiltaket.

- I dag kjører altfor mange trailere rundt på veiene med halvfulle forpakninger, noe som medfører helt unødvendige utslipp. Derfor er dette et godt grep, som enda flere selskaper bør benytte seg av, sier hun til Børsen, og fortsetter:

- Man skulle jo tro at når Mondelēz reduserer transportbehovet, så vil de også kutte kostnadene knyttet til frakten. Sånn sett kan et slikt tiltak være vinn-vinn både for miljøet og økonomien til selskapet bak.