<strong>MANGEMILLIARDÆR:</strong> Skipsreder Torstein Hagen er leder for selskapet Viking Cruise, med hovedsete i Basel. 
 Foto: Ørjan Ellingvåg / NTB scanpix
MANGEMILLIARDÆR: Skipsreder Torstein Hagen er leder for selskapet Viking Cruise, med hovedsete i Basel. Foto: Ørjan Ellingvåg / NTB scanpix Vis mer

- Når jeg sier noe, så er det sant

Norges nest rikeste mann snakker ut om turisthat og cruise-kritikk.

Publisert

DAVOS/OSLO (Børsen): Norges nest rikeste mann, cruiserederen og mangemilliardæren Torstein Hagen (77), har nettopp kommet fra lansering av nye cruise i USA og «hjem» til Sveits når han møter Børsen i Davos.

Der er han en av representantene for verdens absolutte økonomiske elite under World Economic Forum (WEF). Kapital anslår at han har en formue på 60 milliarder kroner. Forbes lister 77-åringen opp som verdens 962. rikeste person. Blant nordmenn på Kapitals oversikt er det bare John Fredriksen som sitter på en større pengesekk.

WEF i Davos er et møte som tiltrekker seg flere av verdens rikeste og mektigste personer, anonyme næringslivstopper, aktivister, statsledere og kjendiser. Skal vi tro Hagen selv, så er han ikke spesielt begeistret over å bli observert i det gode selskap.

- Jeg er ikke den typen som vanligvis går på forestillinger som dette, sier han til Børsen.

Men han mener en del temaer under det årlige toppmøtet kan gi friske impulser.

- Akkurat nå møtte jeg en av våre konkurrenter, uten at jeg skal gjøre noe sammen med dem. Men det er alltid noen man kan møte her. Man kan få dekket mye på noen få dager, men det behøver ikke å være noen årlig hendelse, sier han.

<strong>PENDLER:</strong> Torstein Hagen har i flere år vært pendler mellom Europa og USA. Her er han avbildet i Los Angeles i forbindelse med Viking Cruises lansering av den nye storsatsingen Viking Expeditions den 15. januar i år. Foto: Viking Cruises / AP / NTB Scanpix
PENDLER: Torstein Hagen har i flere år vært pendler mellom Europa og USA. Her er han avbildet i Los Angeles i forbindelse med Viking Cruises lansering av den nye storsatsingen Viking Expeditions den 15. januar i år. Foto: Viking Cruises / AP / NTB Scanpix Vis mer

- Men du har vært her før?

- Nei, nei, nei.

- Så dette er første gang?

- Ja, ja, ja. Jeg har helt andre ting å drive med.

På midten av 90-tallet var Hagen, som allerede hadde lang erfaring fra cruisebransjen gjennom toppstillinger i Bergenske Dampskibsselskab og Royal Viking Line, nær konkurs.

I 1997 gikk imidlertid Hagen til innkjøp av fire russiske elvecruisebåter og grunnla Viking Cruises. Bare to år seinere kunne Aftenposten melde at nordmannen styrte verdens største selskap for elvecruise med totalt 16 skip.

Det ble starten på et eventyr som ikke er i nærheten av å nærme seg slutten, skal man tro Hagen selv.

Stolt

Under årets toppmøte i Davos, som var det 50. i rekken, sto klimatrusselen øverst på den offisielle agendaen. Det er også vanskelig for cruisereder Hagen å komme utenom temaet, som har utløst krass kritikk av næringen han representerer.

- Vi er blant dem som har tatt miljøet på størst alvor, av noe cruiserederi, sier Hagen, som har bygget opp cruise-giganten Viking Cruises fra bunn.

Han har stor tro på rederiets framtid, også med nye og strengere miljø- og klimakrav.

- Vi er det første cruiserederiet som bygget skip med scrubbers, som det heter, som tar bort svovel (SO2) og nitrus oxides (NOx) og alt det der. Vi har landstrøm på skipene våre, framover. Vi er meget well equipped. Skipene våre brenner 40 prosent mindre olje enn våre konkurrenters, fordi de er meget effektive. Jeg synes vi går framtida lyst i møte, men vi tar alt i betraktning, fortsetter han.

Vil ha turistskatt

Cruiserederen er veldig godt kjent med den krasse kritikken som de siste åra har blitt rettet mot cruisenæringen, alle klagene mot cruiseskip i Norge og klimakravene de står overfor.

I et intervju med NRK i fjor høst lanserte han sitt forslag om å innføre turistskatt, for å begrense trafikken i norske fjorder. Han deler også en del av kritikken mot cruisenæringen, og følger opp overfor Børsen:

- Det kan bli for mange skip i havnene. Mitt forslag er at havnene bør gå til det skritt at de foretar visse skattlegginger. Slik kan de som har råd til å komme på besøk, komme. På den måten kan man også begrense etterspørselen.

- Da snakker du igjen om en turistskatt?

- Ja. Men for ordens skyld: ikke en sentral turistskatt, som går i en statlig portemoné. Jeg foreslår en skatt som brukes aktivt for å regulere trafikken, som havnene kan kreve inn. Jeg vet ikke om det finnes juridisk grunnlag for det, men jeg synes det vil være en praktisk måte å gjøre det på, sier Hagen som ikke ønsker å utdype ideen ytterligere.

Hagen har også hele veien vært åpen om at turistskattforslaget, som han mener bør omfatte større cruiseskip, neppe vil ramme hans egne cruisegjester.

- Jeg tror våre skip er små og at våre passasjerer er kjøpesterke mennesker. Det er folk man veldig gjerne vil ha de fleste steder i verden, mener Hagen.

Dagbladet har i en rekke artikler de siste årene satt søkelyset på cruisenæringen:

CRUISETURISME: Mange av de som bor i området Gamle Stavanger plages av cruiseturismen der. Foto: Kristian Ridder-Nielsen. Video: Angelica Hagen. Reporter: Angelica Hagen / Elias Kr. Zahl-Pettersen Vis mer

- Global nedkjøling

- Opplever du kritikken av cruisenæringen som urettferdig?

<strong>Faksimile:</strong> Finansavisen 18. otkober 2019.
Faksimile: Finansavisen 18. otkober 2019. Vis mer

- Jeg skal ikke tale for egen næring, men det er en del desinformasjon av betydelig omfang. I det hele tatt om shipping. Det poenget har jeg gjort tidligere: Shipping har ikke bidratt til global oppvarming, men til global nedkjøling. Nå har det kommet nye regler, så nå bidrar det litt til global oppvarming. Men det er ganske minimalt. Med det vi har på båtene våre, så er jeg ikke i det minste bekymret for det, sier Hagen.

Det er ikke første gang Hagen hevder at shipping har bidratt til global nedkjøling. Finansavisen ga blant annet Hagens påstand oppslagsplass i papiravisa i oktober i fjor.

Faktisk.no ettergikk påstandene, og konkluderte med at «det er misvisende å si at cruisenæringen og andre former for shipping fører til global nedkjøling».

Uavhengig av hvor man står i klimaspørsmålet, har shipping-milliardæren stor forståelse for at mange reagerer på bilder av skip som forurenser norske verdensarvfjorder, eller av synet av flere tusen cruiseturister som slipper i land i en liten norsk bygd samtidig.

- Når du har skip som spyr ut svart røyk, så er ikke det noe vakkert. Når man ser skip som går i havner og spiller selskapssangen over tåkeluren, eller hva faen slags instrument det er de bruker … det er veldig lite miljøvennlig.

DRAMATISK: Her er pilotens egne bilder fra den dramatiske redningsaksjonen fra «Viking Sky». Video: Hovedredningssentralen Sør-Norge Vis mer

- Vi ligger langt foran

Han hevder også at Viking Cruises er helt i verdenstoppen i å møte klimakravene satt av Den internasjonale skipsfartsorganisasjonen (IMO).

- Vi ligger langt, langt foran - for hele flåten vår. Nå bygger vi også noen ekspedisjonsskip som er veldig bra, med lavt forbruk - akkurat som det skal være.

Med et stort glis trekker Hagen stolt opp en brosjyre med flotte bilder av de nye skipene.

Rederiet satser, i likhet med flere konkurrenter, hardt på nettopp ekspedisjoner. De to skipene som er under bygging ved verftet Vard Søviknes er ventet klare i januar og august 2022.

Satsingen ble tidligere i januar feiret med en storstilt lansering ved ærverdige Beverly Hilton i Los Angeles. Til stede var Hagens datter Karine, som er ventet å overta selskapet når faren en gang trekker seg tilbake.

I forbindelse med lanseringen i Los Angeles, ble Sissel Kyrkjebø trukket opp på scenen hvor hun velsignet skipet «Viking Jupiter». Hun ble også hedret som skipets gudmor. Foto: Viking Cruises / AP / NTB Scanpix
I forbindelse med lanseringen i Los Angeles, ble Sissel Kyrkjebø trukket opp på scenen hvor hun velsignet skipet «Viking Jupiter». Hun ble også hedret som skipets gudmor. Foto: Viking Cruises / AP / NTB Scanpix Vis mer

Skipene skal ifølge rederiet stå for minimal miljøpåvirkning, og de oppfyller de strengeste standarder for utslipp og biosikkerhet.

«I tillegg reduserer den rette baugen drivstofforbruket, og et dynamisk posisjoneringssystem gjør at skipet kan stå stabilt over havbunnen uten forankring - noe som gir tilgang til unike uberørte miljøer uten å påføre skade», skriver selskapet selv.

<strong>EKSPEDISJONSSKIP:</strong> Viking Cruises satser stort med to nye ekspedisjonsskip som er ventet sjøsatt i 2022. Skisse: Viking Cruises
EKSPEDISJONSSKIP: Viking Cruises satser stort med to nye ekspedisjonsskip som er ventet sjøsatt i 2022. Skisse: Viking Cruises Vis mer

- Merker du et press fra kundene for at næringen skal dra i mer miljøvennlig retning?

- Nei, det er det overhodet ikke. Men for meg er det en selvfølge … Skal du drive business, så skal du drive ansvarlig business. Det har jeg alltid gjort. Vi begynte på elvene, hvor vi har hybridskip. Når jeg sier noe så er det sant, og jeg er veldig stolt av det vi har fått til.

Fakta om Torstein Hagen:

  • Skipsreder født i 1943 i Nittedal i Akershus.
  • Norges nest rikeste person, med en anslått formue på 60 milliarder kroner, ifølge Kapital.
  • Bor i Luzern Sveits.
  • Styreleder i og grunnlegger av Viking Cruises, som har hovedkontor i Basel.
  • Selskapet ble grunnlagt i 1997, da Hagen kjøpte fire russiske elvecruisebåter. To år seinere ble selskapet beskrevet som størst i verden innen sitt felt.
  • Selskapet eier skipet «Viking Sky», som i mars 2019 var involvert i en nestenkatastrofe utenfor Hustadvika. Hagen beskrev opplevelsen som «noe av det verste jeg har vært med på.»
  • Selskapet eier også skipet «Viking Sigyn», som var involvert i en fatal kollisjon med turistbåten Hableany i Budapest i mai 2019. 28 mennesker mistet livet.
  • Skilsmissen fra Ellen Karine Hagen, som angivelig rundet 100 millioner i advokatutgifter før milliardstriden ble løst over en bedre middag, ble i 2017 omtalt av en rekke medier.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer