KRISEMELDING TIL REGJERINGEN: - Det vil være en tjenesteforsømmelse å ikke gjøre noe, for da har vi ikke noen norsk luftfart utpå høsten, sier NHO Luftfart-direktør Torbjørn Lothe. Her SAS og Norwegian-fly på Værnes lufthavn.
Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
KRISEMELDING TIL REGJERINGEN: - Det vil være en tjenesteforsømmelse å ikke gjøre noe, for da har vi ikke noen norsk luftfart utpå høsten, sier NHO Luftfart-direktør Torbjørn Lothe. Her SAS og Norwegian-fly på Værnes lufthavn. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix Vis mer

NHO-alarm for norsk luftfart

NHO Luftfart-direktør Torbjørn Lothe sier at det haster med statlig pengestøtte hvis norsk luftfart skal overleve sommeren.

Mens Norwegian allerede slåss for livet, er NHO Luftfarts direktør Torbjørn Lothe alvorlig bekymret for alle de tre flyselskapene SAS, Norwegian og Widerøe.

Han begynner å bli utålmodig, etter at hans og de tre flyselskapenes dialog med samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) har pågått siden før påske.

Nå etterlyser Lothe handling – i form av pengestøtte til selskapene.

– Timeglasset renner

– Vi har en god dialog og har spilt inn forslag, og det er det vi nå avventer respons på. Vi begynner å bli litt utålmodige, sier han om dialogen med Hareide.

– Hva sier han til forslagene?

– Det vil jeg ikke gå i detalj på, men vi mener at dette nå må se dagens lys. Om det ikke skjer noe, overlever ikke norsk luftfart sommeren.

- FØRST FØLGE OPP: - Vi er opptatt av å få fulgt opp de tiltakene som vi allerede har kommet med, før vi kommer med nye, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (Krf) om forslagene fra NHO og flyselskapene. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
- FØRST FØLGE OPP: - Vi er opptatt av å få fulgt opp de tiltakene som vi allerede har kommet med, før vi kommer med nye, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (Krf) om forslagene fra NHO og flyselskapene. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer

– Hvor lang tid har Hareide på seg?

– Det har jeg ikke lyst til å si, på klokka, men timeglasset renner, sier Lothe.

Han gjør det klart at staten må inn med direkte pengestøtte til flyselskapene, hvis de skal overleve krisen, og at dette må komme i tillegg til den allerede vedtatte krisepakken på seks milliarder kroner i garantier til selskapene.

– Tjenesteforsømmelse

NHO Luftfart-direktøren nevner Frankrike og Tyskland som eksempler på land hvor regjeringene nå ser ut til å grave dypt i lommeboka for å støtte «sine» flyselskaper.

– Det er det vi etterlyser fra regjeringen, at de må gå ut og si at «vi må sikre norsk luftfart». Det vi står overfor er et enormt omsetningsfall, som regjeringen på en eller annen måte må håndtere. Det vil være en tjenesteforsømmelse å ikke gjøre noe, for da har vi ikke noen norsk luftfart utpå høsten, sier Lothe.

- TJENESTEFORSØMMELSE: - Det vil være en tjenesteforsømmelse å ikke gjøre noe, for da har vi ikke noen norsk luftfart utpå høsten, sier direktør i NHO Luftfart, Torbjørn Lothe.
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
- TJENESTEFORSØMMELSE: - Det vil være en tjenesteforsømmelse å ikke gjøre noe, for da har vi ikke noen norsk luftfart utpå høsten, sier direktør i NHO Luftfart, Torbjørn Lothe. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix Vis mer

Han sier at omsetningsfallet for Norwegian, SAS og Widerøe til sammen er på 15 milliarder kroner mellom mars og september, slik situasjonen er nå med de fleste fly på bakken på grunn av corona-krisen.

Flypassasjeravgiften

Lothe opplyser at omsetningsfallet på 15 milliarder gjelder innenrikstrafikk og trafikk til og fra Norge. Utenlandske datterselskaper er holdt utenfor.

– Vi sier ikke at staten skal dekke alt, for selskapene har nedskalert mange kostnader, så det er et betydelig lavere beløp som må håndteres.

– Hvor stort er det beløpet som må håndteres?

– Det har jeg ikke lyst til å gå ut med. Det er langt mindre enn det staten har innkassert på den omdiskuterte flypassasjeravgiften som de innførte for vel tre år siden, sier Lothe.

Hareide: – Har støttet allerede

Knut Arild Hareide er ikke hørbart entusiastisk, da Dagbladet spør ham om det er aktuelt med noen pengestøtte fra staten.

– Vi har allerede lagt fram ulike ordninger for luftfarten. Vi har fjernet de fleste avgiftene og gitt en garantifasilitet som gir selskapene likviditet. Vi er opptatt av å få fulgt opp de tiltakene som vi allerede har kommet med, før vi kommer med nye, sier han til Dagbladet.

– Når er det nye pakker kan komme på plass da? Norwegian sier selskapet har dårlig tid?

– Norwegian jobber med sin gjeldsstruktur for å få en egenkapital på sikt som gjør at selskapet kan være bærekraftig. Vi har naturlig nok en dialog med selskapet, men det er ikke riktig av meg å uttale meg offentlig om denne dialogen nå, sier Hareide.

– Fallitterklæring

Lothe vil ikke kommentere Norwegians situasjon spesielt, få dager før flere långivermøter skal si ja eller nei til å gi avkall på flere milliarder kroner for å holde selskapet i live.

– Der kan jeg ikke gjøre så mye fra eller til, men vi synes at regjeringen burde gå ut og si at vi ønsker å opprettholde norsk luftfart og at de vil gå inn med kompensasjonstiltak som håndterer omsetningsbortfallet.

Lothe mener det har samfunnsmessig betydning å holde flyselskapene i live.

– Det vil være en fallitterklæring hvis den norske regjeringen må ringe til Paris neste gang de må få et flyselskap til å hente smittevernutstyr, sier Lothe.

– Har vært viktig

Knut Arild Hareide svarer slik på om Norwegian har en samfunnsmessig betydning som tilsier at selskapet har krav på støtte og krisehjelp fra staten:

– Det er ikke tvil om at konkurransen i luftfarten har vært viktig. Gjennom Norwegian og SAS får vi for eksempel tilgang på turister og får fløyet fisk ut av landet. Det har stor betydning å ha en velfungerende luftfart, men det kan jo selvfølgelig skje på flere måter, sier Knut Arild Hareide til Dagbladet.