<strong>LUKRATIVT:</strong> Jørgine «Funkygine» Vasstrand er en av Norges mest kjente influencere. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
LUKRATIVT: Jørgine «Funkygine» Vasstrand er en av Norges mest kjente influencere. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet Vis mer

Norske bloggere selger reklame for nesten 300 millioner kroner

En ny rapport viser at reklamemarkedet for norske bloggere er større enn for kino og ukepresse.

Publisert
Sist oppdatert

En ny rapport fra det svenske analyseselskapet Institutet för reklam- och mediestatistikk (IRM) viser at norske bloggere, youtubere og sosiale medier-profiler i fjor solgte reklame for 237 millioner kroner.

I år er salget ventet å stige med 22 prosent til 289 millioner kroner, skriver Kampanje.

Til sammenligning er det ventet at reklamemarkedet til kino og ukepresse i år vil ligge på i overkant av 200 millioner kroner og 157 millioner kroner.

Det er Mediebedriftenes Landsforening (MBL), Annonsørforeningen (Anfo) og Mediebyråforeningen som har bestilt den nye rapporten om markedet for blogg-annonsering.

– Influenser-markedsføring har nådd en størrelse som kan sammenlignes med andre, godt etablerte kanaler, sier Anfo-sjef Jan Morten Drange til Kampanje.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer