STRÅLENDE: Konsernsjefen sier til Børsen at Norwegian lå an til et strålende år, før coronakrisen rammet brutalt. Video: NTB Scanpix. Vis mer

Norwegian ber om nåde

En jungel av banker, spekulanter og anonyme truster i land som USA, Japan og Cayman Islands kan avgjøre Norwegians skjebne.

En måned etter at corona-viruset tok Norge på senga, slåss Norwegian for livet i en krise som er mer akutt enn SAS' og Widerøes.

For at Norwegian skal få sine øremerkede statsgarantier på tre milliarder kroner, må kreditorer gi betalingsutsettelse til 30. juni, og noen må skyte inn frisk kapital.

Det må konsernsjef Jacob Schram få til før kassa er helt tom, i et selskap med 11000 ansatte og fly som er parkert på ubestemt tid.

- I prinsippet må alle lånegiverne gi sin tilslutning til betalingsutsettelse, men dette er et av de momentene vi har jobbet med å få en avklaring på, sier Norwegians kommunikasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen til Dagbladet.

Planla topp - fikk krise

Norwegian-sjef Jacob Schrams kamp for å få selskapets astronomiske gjeld under kontroll skjer i det som egentlig skulle være et toppår.

Da hans forgjenger Bjørn Kjos i 2012 annonserte kjøp av 222 nye fly, skulle leveringene ifølge nettstedet E24 skje fra 2016, med en topp i 2020.

- Da har jeg vel rundt 200 fly, var Kjos´ spådom overfor E24.

I stedet forlot Norwegian i 2018 den ekstreme vekststrategien og begynte den møysommelige jobben med å krympe gjelda og gjøre selskapet lønnsomt.

Ved siste årsskifte hadde Norwegian 156 fly, hvorav 91 var innleide.

Lånejungel

REDNINGS-PÅSKE: Mens det utad er stille, forhandler Norwegian-sjef Jacob Schram (t.h.) og hans finansdirektør Geir Karlsen denne påska med kreditorer i mange land. Oppgaven er å redde flyselskapet gjennom krisen. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
REDNINGS-PÅSKE: Mens det utad er stille, forhandler Norwegian-sjef Jacob Schram (t.h.) og hans finansdirektør Geir Karlsen denne påska med kreditorer i mange land. Oppgaven er å redde flyselskapet gjennom krisen. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix Vis mer

Nå da corona-krisen struper inntektene, slår tidligere oppfinnsomhet med å finne finansiering tilbake på Norwegian.

Så mange har bidratt at det nesten er umulig å få oversikt over alle som har penger til gode. Enda verre blir det å få alle med på betalingsutsettelser.

I kreditor-jungelen finnes banker og garantiinstitutter, en underskog av leasingselskaper (som leier ut fly), og anonyme andelseiere i fire obligasjonslån - en type gjeldspapirer som handles på børsen.

Norwegians rentebærende gjeld var ved årsskiftet på 58,2 milliarder kroner.

Daglig leder Bjørn Slåtto i Eika Kapitalforvaltning tror obligasjonseierne kan bli de vanskeligste å få en løsning med. Til disse skylder selskapet cirka fem milliarder kroner.

INTRIKAT: Norwegian-flyet med Helge Ingstad på halen er leid ut til Norwegian i en intrikat finansiell struktur med selskaper i Japan, Sverige og Irland. Foto: Pål Leiren
INTRIKAT: Norwegian-flyet med Helge Ingstad på halen er leid ut til Norwegian i en intrikat finansiell struktur med selskaper i Japan, Sverige og Irland. Foto: Pål Leiren Vis mer

Luxemburg, Spania...

- Jeg tipper at det er hakket mer komplisert med obligasjonseierne, fordi de utgjør langt flere investorer som er spredd over hele verden, sier Slåtto til Dagbladet.

Hvem alle disse er, er umulig å vite. Når andeler i obligasjonslånene handles på børsen, blir kjøperne ikke offentliggjort.

Blant cirka 30 obligasjonseiere som nyhetstjenesten Bloomberg har identifisert er norske First-fondene og Eika Kapitalforvaltning - og AQR i Connecticut, IPConcept (Luxembourg) S.A. og Urquijo Gestión i Madrid.

Hotline over Atlanteren

Denne påska står obligasjonseiere på begge sider av Atlanteren i løpende, elektronisk kontakt for å diskutere en løsning.

En telefonkonferanse torsdag viste ifølge en deltaker som vil være anonym stor usikkerhet om hva som bør gjøres.

Og nå begynner det å haste: Obligasjonseiermøter, som må godkjenne eventuelle betalingsutsettelser, var før helga ennå ikke innkalt.

Innkallingsfristen er ti bankdager, og i mai er det rentebetaling i tre av lånene.

- Alle må gi

En begynnende drakamp mellom kreditorene gjør det hele enda vanskeligere. Selv om de færreste vil ha en konkurs, vil de heller ikke bidra mer enn andre.

- Vi regner med at det er en kollektiv tanke som gjelder når staten søker rentelettelser fra finansielle kreditorer, at alle må gi, sa senior porteføljeforvalter Tom Hestnes til Dagbladet før helga.

Han jobber i Alfred Berg Kapitalforvaltning, som har andeler i tre av fire obligasjonslån.

TOMME FLY PÅ BAKKEN: - Både ledelsen og andre i selskapet jobber for fullt for at vi skal få tilgang på lånegarantiene fra staten slik at vi kan få tilført nødvendig likviditet, sier kommunikasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nilsen i Norwegian. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix
TOMME FLY PÅ BAKKEN: - Både ledelsen og andre i selskapet jobber for fullt for at vi skal få tilgang på lånegarantiene fra staten slik at vi kan få tilført nødvendig likviditet, sier kommunikasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nilsen i Norwegian. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix Vis mer

Hestnes mente at myndighetene «definitivt» burde kreve at leasingselskapene senker leien - noe Garantiinstituttet for Eksportkreditt (GIEK) opplyser er et krav for å gi Norwegian del to av statens redningspakke.

Irsk pante-jungel

Også flyutleierne må gi betalingsutsettelse, bekrefter GIEK overfor Dagbladet. Norwegians trumfkort er at det neppe frister å ta flyene tilbake midt under corona-krisen.

Men de bør uansett komme til enighet raskt:

Flere meklerhus anslår at Norwegian nå «brenner» over en milliard kroner i kontanter hver måned. Ved årsskiftet inneholdt den slunkne kassa bare fire milliarder kontante kroner.

Det er mange å bli enige med: I flåten er det 91 fly som er innleid via kronglete konstellasjoner av utleiere, videreutleiere og finansieringskilder.

Pantedokumenter fra Irland viser hvor komplisert dette er.

Japan, Irland...

Ta for eksempel flyet med den norske eventyreren Helge Ingstad på halen, et Boeing 737 i Norwegian Air Swedens flåte.

PRESIDENT: Kimberley A. Reed er president i EXIM i USA, som er i gjeldsdiskusjoner med Norwegian-ledelsen. Foto: EXIM
PRESIDENT: Kimberley A. Reed er president i EXIM i USA, som er i gjeldsdiskusjoner med Norwegian-ledelsen. Foto: EXIM Vis mer

I november, på vegne av utleieren FPG Aircraft Leasing Trust No. 8, fikk japanske FPG Trust Co pant i rettighetene til det irske Norwegian-selskapet som leier flyet.

FPG i Tokyo er del av samme gruppering som utleiefirmaet FPG Amentum i Irland, som opptrer på vegne av mange anonyme investorer.

Slike strukturer er det mange av: Bare i 2019 utstedte Norwegians irske datterselskaper rundt 40 pant, til selskaper i et titall internasjonale finanskonsern, viser Dagbladets opptelling.

Singapore, Cayman Islands...

Disse selskapene og trustene har adresse i land som USA, Cayman Islands, Japan, Irland og Singapore.

- Det er i stor grad mange av de samme lånegiverne som har finansiert flere av flyene, så antall lånegivere er lavere. Vi er i kontakt med alle og ber om midlertidig betalingsutsettelse, sier Lasse Sandaker-Nielsen til Dagbladet.

Leasinggjelda, det vil si Norwegians framtidige flyleie-forpliktelser, var ved årsskiftet 34 milliarder kroner. Men også de 65 flyene Norwegian eier selv er beheftet med gjeld: 22 milliarder kroner ved årsskiftet.

USA, England...

På kreditorlista står USAs eksportkredittordning EXIM, britenes ordning UKEF, og en lang rekke banker og finansselskaper.

«EXIM er i pågående diskusjoner med Norwegian Air Shuttle når det gjelder redningsplanen som er skissert av den norske regjerigen», skriver pressetalsmann Kevin Schweers til Dagbladet.

I denne redningsoperasjonen kreves en voldsom innsats fra Norwegian-sjef Jacob Schram - minst like stor som fra hans forgjenger Bjørn Kjos i de årene Norwegian så ut til å vokse inn i himmelen.