- Norwegian bør få 20 milliarder

Pilotforbundets leder Oddbjørn Holsether ber Stortinget tvinge gjennom pengestøtte til Norwegian, og synes selskapet bør får 20 milliarder kroner. Nå vil Senterpartiet gå nye runder på Stortinget.

SIER NEI: Regjeringen vil ikke gi mer støtte til Norwegian eller Erik Braathens nye flyselskap. Video: NTB Vis mer
Publisert

Dagen etter regjeringens sjokkbeskjed om at Norwegian ikke får ytterligere pengestøtte, er pilotleder Oddbjørn Holsether i Oslo for å overbevise Stortinget om å omgjøre regjeringens nei.

Holsether, som bor i Molde, er leder i Pilotforbundet i den YS-tilsluttede fagforeningen Parat, hvor Norwegian-pilotene er tilsluttet.

INVITERT INN I VARMEN: - Kan vi ikke ta det nå med det samme? spurte Trygve Slagsvold Vedum da han tirsdag traff pilotleder Oddbjørn Holsether foran Stortinget, og hørte hva som var ærendet hans. Foto: Halldor Hustadnes / Dagbladet
INVITERT INN I VARMEN: - Kan vi ikke ta det nå med det samme? spurte Trygve Slagsvold Vedum da han tirsdag traff pilotleder Oddbjørn Holsether foran Stortinget, og hørte hva som var ærendet hans. Foto: Halldor Hustadnes / Dagbladet Vis mer

- Det er Stortinget som til sjuende og sist bestemmer, så Stortinget sitter på nøkkelen, sier Holsether til Dagbladets finansnettsted Børsen.

Han har kontaktet de fleste partiene, og var tirsdag formiddag i ferd med å spikre avtaler.

- Bør få 20 milliarder

- Alle andre land har skjønt at det å ha et nasjonalt flyselskap er så viktig for infrastrukturen at vi må ta vare på det. Det er et budskap som må fram til alle på Stortinget, så de skjønner hva som står på spill, sier Holsether til Børsen.

Til dette vil han ha pengestøtte.

- Alle andre land har bidratt til luftfarten i mye sterkere grad enn den norske regjeringen. Hvis du sammenlikner tilskuddene som Lufthansa og KLM har fått, bør kanskje Norwegian få i størrelsesorden 20 milliarder, og SAS kanskje 15 milliarder, sier Holsether.

Vedum dukker opp

Mens Børsen snakker med Holsether foran Stortinget, kommer Senterpartiets leder Trygve Slagsvold Vedum forbi, sammen med partifellen Geir Pollestad som er leder i Næringskomiteen.

- Kan vi ikke ta det nå med det samme, spør Vedum da han hører hva som er Holsethers ærend, og inviterer ham med inn på Stortinget.

Vedum lover å ringe Børsens journalist når møtet er ferdig.

Nettopp Senterpartiet er i øyeblikket Norwegians beste støttespiller på Stortinget.

Slik Børsen skrev igår, vil ikke partiet gå med på at staten ikke stiller opp for flyselskapet, og har bedt Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet om å bli med på å instruere regjeringen i saken - hittil med begrenset hell.

Hvis staten går inn med mer penger til Norwegian, blir det redningsaksjon nummer to, etter at Norwegians aksjonærer den 4. mai vedtok den første. Da var statsgarantier for lån på tre milliarder kroner en viktig gulrot.

Utenlandsk gambling

Før Vedum dukket opp, hadde Holsether dratt en parallell til KLMs hjemland Nederland, et paddeflatt land hvor det er lett å reise med tog.

- Der har staten stilt opp med enorme beløp, mens i Norge som er helt avhengig av luftfart, vegrer regjeringen seg for å sikre at det finnes et nasjonalt flyselskap.

- De er kanskje redde for gjelda på over 40 milliarder, og for at det kan være penger ut av vinduet?

- Spørsmålet er om de vil ha kontroll over transportsystemet, eller om de vil gamble på at utenlandske selskaper skal fortsette å fly på Norge, sier Holsether.

Innrømmer gjeldsproblem

- Da krisen kom, trakk alle flyselskapene seg hjem til sine hjemmemarkeder, fortsetter lederen i Pilotforbundet.

- Bortsett fra Wizz Air?

-De kom jo først nå, og det er fordi de tror at det er mulig med sosial dumping i Norge, som er ett av landene som har høyest organisasjonsgrad, sier Holsether.

Holsether innrømmer at Norwegian har mye gjeld, men også verdier i form av en ultramoderne flyflåte.

- Kan kreve hjemflagging

Han mener at Stortinget bør stille betingelser for å gi Norwegian de friske pengene selskapet behøver, i form av tilskudd eller aksjekapital.

- Staten kan stille betingelser om norske selskaper, norske arbeidsplasser og at flyene skal være registrert i Norge.

- Mener du at de bør benytte anledningen å kreve at Norwegian flagger flyene hjem fra Irland?

- Det er fullt mulig. De har jo allerede flyttet fly til Sverige og Norge. Det er ingenting i veien for at staten kan kreve at den prosessen blir sterkere og går fortere. Det vil jo gi flere arbeidsplasser i Luftfartstilsynet i Bodø også, sier Holsether.

Norwegian: Avviser ikke

Norwegian lukker ikke døra for verken hjemflagging eller krav om norske arbeidsplasser.

«Vi er åpne for alle forslag som kan bidra til at vi kommer oss gjennom krisen, slik at vi kan trygge våre 2300 arbeidsplasser i Norge og sørge for fortsatt konkurranse i markedet som gjør at folk flest har råd til å fly», skriver informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen til Dagbladet.

Mandag ble det kjent at Norwegian permitterer ytterligere 1600 ansatte.

Sandaker-Nielsen skriver at selskapet samarbeider godt med fagforeningene og synes det er fint at de synliggjøre «hvilke verdier som kan gå tapt dersom Norwegian skulle forsvinne».

- Ikke «vill vest»

Oddbjørn Holsether er bekymret for at utenlandsk arbeidskraft skal fly innenriks i Norge, slik som ungarske Wizz Air har gått i gang med. I Wizz Air er fagforeninger uønsket.

Nå ber han Stortinget vedta lover som gjør det mulig å drive med norske arbeidsvilkår.

- Det er ikke lov å bruke utenlandsk arbeidskraft mellom norske havner, og på veien er det restriksjoner for hvor mye en utenlandsk sjåfør kan være i Norge. Da kan det ikke være «vill vest» i luftfarten, sier Oddbjørn Holsether til Børsen.

Vil ha nye runder

Etter møtet med Holsether sier Trygve Slagsvold Vedum at Senterpartiet nå vil gå nye runder på Stortinget - selv om han ikke har forpliktet seg til å gi Holsether alt han ba om.

- Vi må rette spørsmål til regjeringen og utfordre på nytt mot Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet, som var så blankt avvisende før de hadde tenkt seg om i går, sier Vedum til Børsen.

- Vi skal ikke si at det eller det er fasiten, men vi er helt sikre på at det regjeringen nå har varslet, å gjeninnføre full flypassasjeravgift og full moms fra 1. januar, gjør situasjonen enda verre. Vi må begynne der, og så se på kompensasjonsordninger og låneordninger i tillegg, sier Trygve Slagsvold Vedum.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer