<strong>KRISE:</strong> Flybransjen er knallhardt rammet, og må fortsatt vente på avgjørende nødhjelp. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
KRISE: Flybransjen er knallhardt rammet, og må fortsatt vente på avgjørende nødhjelp. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix Vis mer

Norwegian falt kraftig mens politikerne snakket

Ingen nødhjelp til kriserammede Norwegian så langt.

Publisert
Sist oppdatert

Knallhard dom fra flybransjens interesseorganisasjon NHO Luftfart, der både SAS, Norwegian og Widerøe er medlemmer.

- Marginale avgiftskutt som ikke løser det grunnleggende problemet, sier administrerende direktør Torbjørn Lothe om nødhjelpen til Widerøe som stortingspolitikerne presenterte torsdag.

Hjelper ikke

- Det er positivt at vi får noen marginale avgiftskutt for flybransjen i den siste pakken. Men det hjelper ikke mye når flyene stort sett er satt på bakken og at de fleste ansatte er blitt permittert, sier Lothe.

- Dere har varslet nødhjelpsbehovet til et sted mellom seks og åtte milliarder kroner?

- Dette endrer seg fra time til time, og det som var riktig i går stemmer ikke nødvendigvis helt i dag. Men kjernen er at flyselskapene får tilgang til statlige lån eller garantier som sikrer tilgangen til nødvendige driftsmidler. Det handler om å berge likviditet, slik at bransjen kan komme gjennom krisen, sier Lothe til Børsen.

Aksjen utfor - igjen

Norwegian-aksjen falt kraftig samtidig som politikere fra opposisjonen og regjeringspartiene holdt pressekonferanse på Stortinget om krisetiltak for økonomien torsdag formiddag.

Fra å ha vært 6,34 prosent opp fra start, tok aksjen en u-sving og stupte så bratt utfor. På det verste, like før klokka 11.30, var Norwegian-aksjen ned over 10 prosent fra sluttkursen dagen før.

I løpet av dagen hentet imidlertid aksjen seg kraftig inn, og endte opp 2,32 prosent.

Status torsdag ettermiddag er dermed et fall på 70,6 prosent siste 30 dager. Det er etter at aksjen har løftet seg over 40 prosent de siste fem dagene.

Ventes fredag

NHO-direktør Lothe sier til Børsen at det er avgjørende med kraftig nødhjelp raskt:

- Vi har en forventning om at regjeringen raskt kommer tilbake med nye og oppdaterte løsninger. Det er signalisert at det kommer noe i morgen. Det er helt nødvendig for at vi etter krisen kan sørge for at alle rutetilbudene bygges opp igjen. Da trenger vi flere flyselskaper som sørger for fortsatt konkurranse, sier Lothe.

Widerøe-bistand

Det har de siste dagene vært spekulert på om staten kan gå inn som eier for å redde et kriserammet Norwegian. Men under pressekonferansen kom det ingen signaler om et ønske om nasjonalt eierskap eller annen form for nødhjelp.

Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum og Arbeiderpartiets parlamentariske leder Hadia Tajik sa at Stortinget har gjort det de kan med tiltak som gjelder skatter og avgifter.

De viste til det enstemmige vedtaket fra mandag denne uka der Stortinget ber regjeringen gjøre det som er nødvendig for å sikre kritisk infrastruktur.

Under pressekonferansen forklarte Vedum at det var flertall på Stortinget for å kompensere Widerøe for å sikre flyruter i distriktene. Han anslår tiltaket til å koste 40 millioner kroner i måneden.

Trygler om hjelp

Norwegian- sjef Jacob Schram gikk tirsdag hardt ut og ba norske myndigheter om krisehjelp for at de skal kunne komme seg gjennom utfordringene som følger av coronakrisa.

Noen timer tidligere hadde danske og svenske myndigheter gått sammen om å stille garantier for 3 milliarder svenske kroner til konkurrenten SAS.

- Norwegian er et norsk selskap som trenger tilsvarende hjelp fra norske myndigheter for å kunne trygge norske arbeidsplasser, infrastruktur og verdiskaping. Vi er glade for at regjering og Storting har sagt de vil gjøre alt som er nødvendig for å redde norske selskaper og norske arbeidsplasser gjennom denne krisen og vi håper nå at det raskt kommer tilsvarende tiltak for Norwegian i form av en kredittfasilitet, sier Schram videre.

Massive permitteringer

Selskapet sleit allerede i motvind da coronaviruset dukket opp og lammet flytrafikken over store deler av verden. Mandag ettermiddag varslet selskapet at de kansellerer 85 prosent av flygingene og permitterer 7300 ansatte som følge av coronakrisa.

Onsdag var Norwegian-ledelsen og Parat, den største fagforeningen i selskapet, i et hastemøte med Statsministerens kontor, samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) og næringsminister Iselin Nybø (V).

Ifølge NRK har flybransjen bedt om statlig garanti på seks til åtte milliarder kroner for å kunne overleve krisa.

Onsdag ettermiddag ber samtidig flybransjen om seks til åtte milliarder kroner i statlig garanti for å kunne overleve krisen, ifølge NRK.

Kan samarbeide

Etter hastemøtet sendte Nybø ut en pressemelding der det heter at regjeringen gir transportbransjen midlertidig unntak fra konkurranselovens forbud mot å samarbeide, som følge av coronapandemien.

Vanligvis er det klare begrensninger for når konkurrenter kan samarbeide, men det innføres nå et unntak.

- Nå gjør vi det som trengs for å sikre at befolkningen får tilgang til de nødvendige varer og tjenestene de trenger. Transportbransjen er blant dem som leverer samfunnskritiske tjenester, og de får derfor unntak fra konkurranseloven de neste tre månedene. Det gjør vi for å sikre transporten i lufta, på land og til sjøs på en mest mulig forsvarlig måte under epidemien, sier næringsminister Iselin Nybø i en pressemelding.

Saken oppdateres.

BRED ENIGHET: Det var samstemte politikere som i dag presenterte den krisepakka på Stortinget. Video: NTB. 19. mars 2020 Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer