STRÅLENDE: Konsernsjefen sier til Børsen at Norwegian lå an til et strålende år, før coronakrisen rammet brutalt. Video: NTB Scanpix. Vis mer

Norwegian har pantsatt «alt»

Tilsynelatende solide pant i fly, en hangar og landingstillatelser har rast i verdi. Det gir Norwegian gode kort overfor kreditorene.

I flyselskapet Norwegians kamp for å overleve corona-krisen har konsernsjef Jacob Schram flere gode kort på hånda.

Norwegian har vist stor oppfinnsomhet for å gi kreditorene sikkerheter, og har pantsatt nærmest alt man kan tenke seg.

Mens kreditorenes pant har rast i verdi, har forhandlingsviljen steget. Grunnen er at det blir lite å hente i tilfelle en konkurs.

- Hvis kreditorene hadde vært trygge på at pantene deres er mer enn gode nok, ville de hatt færre incentiver til å finne en forhandlingsløsning, sier daglig leder Bjørn Slåtto i Eika Kapitalforvaltning.

Pantsatt hangar

Slåtto burde vite hva han snakker om: Eika Kapitalforvaltning er med i den brokete massen av andelseiere i fire obligasjonslån - en type gjeldspapirer som handles på børsen.

FLERE GODE KORT: Usikre panteverdier, børsoppgang og en stat som allerede har satt premissene gir Norwegians konsernsjef Jacob Schram flere gode kort på hånda i forhandlingene med sine kreditorer. Her er han under sin corona-karantene i midten av mars etter en London-reise. Foto: Ørn E. Borgen/NTB scanpix
FLERE GODE KORT: Usikre panteverdier, børsoppgang og en stat som allerede har satt premissene gir Norwegians konsernsjef Jacob Schram flere gode kort på hånda i forhandlingene med sine kreditorer. Her er han under sin corona-karantene i midten av mars etter en London-reise. Foto: Ørn E. Borgen/NTB scanpix Vis mer

Til sammen har disse rundt fem milliarder kroner til gode fra Norwegian.

Ett lån har pant i en hangar på Gardermoen, som i 2014 ble verdsatt til 285 millioner kroner. To lån har pant i landingstillatelser på Londons Gatwick-flyplass, verdsatt i oktober til 385 millioner dollar. Det siste lånet har det irske datterselskapet som eier flyene garantert for.

Alt sammen ville ha borget for trygghet - hvis ikke corona-krisen hadde fått det meste som har med luftfart å gjøre til å rase i verdi.

- Ikke «brannsalg»

Andre Norwegian-kreditorer har pant i fly de har levert eller finansiert, og i rettighetene til Norwegian-datterselskaper som de har leid ut fly til.

Slik Dagbladet har skrevet utstedte Norwegians irske datterselskaper bare i 2019 pant til rundt 40 selskaper i et titall internasjonale finanskonsern, i disse datterselskapenes inntekter og rettigheter.

At noen av kreditorene skulle se seg tjent med en Norwegian-konkurs, for eksempel for å få fly på billigsalg, kjenner ikke Bjørn Slåtto til.

Han tror at den internasjonale børsoppgangen de siste dagene vil gi flere tro på at det finnes en løsning ved enden av krisen. Da vil flere kreditorer tro at det kan lønne seg å vente, slik at de godtar en betalingsutsettelse.

- Også det demper utsiktene til et «brannsalg» i Norwegian, sier Slåtto.

- Den eneste måten

Ei kontantkasse med bare fire milliarder kroner ved årsskiftet gjør at Norwegian-sjef Jacob Schram forhandler om kapp med tida.

Men at selskapet på grunn av corona-krisen nå «brenner» penger i hurtig tempo, gir også kreditorene kniven på strupen.

- UKER, IKKE MÅNEDER: Lars-Daniel Westby, Sparebank 1 Markets
- UKER, IKKE MÅNEDER: Lars-Daniel Westby, Sparebank 1 Markets Vis mer

- Den eneste måten dette ikke går i veggen, er at kreditorene utsetter gjelda, sier analysesjef Lars-Daniel Westby i SpareBank 1 Markets til Dagbladet.

Han mener at lave eller usikre panteverdier gjør at de som har penger til gode fra Norwegian knapt har annet valg enn å godta en betalingsutsettelse.

- Fordel for Norwegian

Alt avhenger nå av at Norwegian greier å fylle vilkårene for å få statlige garantier for lån på inntil tre milliarder kroner. En av betingelsene er at kreditorene må utsette betaling og avstå fra rente fram til 30. juni.

Ifølge Westby gjør det forhandlingene enklere at vilkårene er satt av staten og ikke kan forhandles om.

- Det er en fordel for Norwegian. Enten må kreditorene godta det, eller så går selskapet konkurs, sier Westby.

- Nei til fly-retur

I kroner og øre er selskapene som leier ut fly - leasingselskapene - ifølge Westby det første store problemet.

Grunnen er at han anslår at disse skal ha én milliard av 2,2 milliarder kroner i Norwegian-kostnader til flyleie, renter og avdrag i andre kvartal.

Likevel tror han at også det lar seg løse fordi leasingselskapene ikke vil ha flyene tilbake nå, i et marked hvor nesten ingen har bruk for fly.

- Jeg har snakket med leasingselskaper som allerede har utsatt betalingen fra andre flyselskaper enn Norwegian.

Ved årsskiftet utgjorde leasinggjelda 34 milliarder kroner av ei rentebærende gjeld på 58,2 milliarder kroner.

- Full tilbakebetaling

For de 65 flyene Norwegian ved årsskiftet eide selv, i sin flåte på 156 fly, var gjelda på 22 milliarder kroner.

En av hovedfinansieringskildene da Norwegian i 2012 bestilte 222 fly fra Boeing og Airbus var den amerikanske eksportkredittordningen Export-Import Bank (EXIM).

Overfor Dagbladet forklarer EXIMs pressetalsmann Kevin Schweers at EXIM beholder en «finansiell interesse» i flyene de finansierer, for å sikre gjelda.

«EXIM arbeider for å sikre full tilbakebetaling av EXIM-transaksjoner», heter det i en skriftlig uttalelse fra Schweers.

- Uker, ikke måneder

«Når det gjelder EXIMs finansiering for Norwegian Air Shuttle, er EXIM oppmerksom på at den norske regjeringen har indikert villighet til å gi finansiell assistanse til flyselskaper i Norge (...) EXIM er i pågående diskusjoner med Norwegian Air Shuttle når det gjelder redningsplanen som er skissert av den norske regjerigen», skriver Kevin Schweers til Dagbladet.

Lars-Daniel Westby i Sparebank 1 Markets underslår ikke at situasjonen er dramatisk, fordi det er så mange aktører som må si ja, og så lite tid.

- Norwegian har uker, ikke måneder, å gjøre det på, sier Lars-Daniel Westby.

- Jobber på spreng

«Vi har stor forståelse for at mange vil ha innspill og svar på ulike typer spørsmål i denne krisen. Vi kan forsikre alle om at vi jobber på spreng for å øke likviditeten og få tilgang på statens lånegarantier. Vi vil oppdatere markedet i tråd med børsens regler så fort vi har noe nytt å melde», skriver Norwegians kommunikasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen som svar på spørsmål Dagbladet har stilt i forbindelse med denne artikkelen.