Norwegian settes på pinebenken

Norwegian går mot en iskald vinter. Krisepakken ligger an til å bare inneholde kutt i flypassasjeravgiften og økte rutekjøp. Alt annet blir utsatt, ifølge Dagbladets opplysninger.

PÅ BAKKEN: Norwegian blir liggende på pinebenken utover vinteren i påvente av at regjeringen kommer tilbake til Stortinget med muligheter til å redde selskapet og bransjen. Pinebenken er et torturinstrument fra middelalderen der hender og føtter ble fastspent med sterke tau og så strammet til slik at lemmene ble strukket. Foto: Ørn E. Borgen / NTB
PÅ BAKKEN: Norwegian blir liggende på pinebenken utover vinteren i påvente av at regjeringen kommer tilbake til Stortinget med muligheter til å redde selskapet og bransjen. Pinebenken er et torturinstrument fra middelalderen der hender og føtter ble fastspent med sterke tau og så strammet til slik at lemmene ble strukket. Foto: Ørn E. Borgen / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det forhandles nå intenst på Stortinget om en ny krisepakke for næringslivet når samfunnet igjen er stengt ned på grunn av corona.

I helgen skrev Dagbladet at et av stridstemaene i forhandlingene mellom regjeringspartiene Høyre, KrF og Venstre på den ene siden og Fremskrittspartiet på den andre, er tiltak for å redde norsk flybransje.

Målet er at det fortsatt skal være sunn konkurranse i norsk luftfart etter krisen og at rutetilbud i distriktene bevares.

- Vi jobber for å få en bedre pakke for luftfarten, som er en av bransjene som er i krise, sa Listhaug til Dagbladet søndag kveld.

Men ifølge kilder tett på forhandlingene er det ingenting på bordet nå som vil dra Norwegian opp av den dype krisen selskapet befinner seg i.

Flypassasjeravgiften

Partene forhandler fortsatt om flypassasjeravgiften, der fritaket vil bli forlenget. Å kutte avgiften for hele 2021 koster 1,6 milliarder kroner, men det ligger foreløpig ikke an til at fritaket vil vare hele året, ifølge Dagbladets kilder.

Flypassasjeravgiften var Venstres hjertebarn, men etter det Dagbladet erfarer synes ikke Venstre det er spesielt vanskelig å gå med på et slikt kutt nå gitt at det ser så få som flyr.

Det gjør også at fritaket for flypassasjeravgiften er lite treffsikkert overfor Norwegian. Når få flyr, er det ikke avgiften som er problemet.

- Vi jobber med å få til en reduksjon i avgiftene for luftfarten, sa Listhaug til pressen etter mandagens første forhandlingsmøte.

Økt rutekjøp

Regjeringen har satt av 1 milliard kroner til innkjøp av flyruter i sin krisepakke.

Dette er en kjent og innarbeidet ordning, som er uproblematisk å få gjennom. Det ligger an til at denne summen økes, men det vil være et forhandlingspunkt om hvor mye.

- Aktørene har pekt på mange slags løsninger. Det regjeringen har lagt opp til er gjennom midlertidige flykjøp. Det er det vi har lagt inn i tilleggsnummer som vi forhandler om nå, sier Tore Storhaug, finanspolitisk talsperson i KrF.

- Hvordan er viljen i KrF til å redde Norwegian og resten av flybransjen?

- Vi er opptatt av at vi skal ha et flytilbud på andre siden av denne krisa. Og jeg mener vår samferdselsminister Hareide, som har en viktig rolle dette, klarer å balansere dilemmaene som er her. Det må være ordninger som treffer, og har fokus på målet: Nemlig å ha et godt flytilbud når denne krisa er over.

- Kan dere sitte med samferdselsministeren den dagen vi bare har én aktør igjen?

- Vi har lagt opp til tiltak for å bøte på den situasjonen flybransjen er i nå. Det har regjeringen lagt opp til i det vi forhandler om nå, sier Storehaug.

Mindre flyplasser

Dagbladet er også kjent med at det ligger an til å komme inn tiltak for å redde mindre flyplasser, slik at rutetilbudet kan opprettholdes.

Mindre flyplasser sponses via Avinor-systemet allerede når det er normal trafikk, men nå er inntektene nærmest utradert både blant flyplassene og selskapene.

Skulle flyplasser som knytter sammen Distrikts-Norge bli lagt ned, vil det gå hardt utover et allerede begrenset rutetilbud.

Knytteneve i magen

Det har vært foreslått andre modeller for å redde norsk flybransje under forhandlingene, men det er både juridisk og politisk komplisert.

Det ligger derfor ikke an til at flybransjen - og Norwegian - vil få noen annen hjelp enn fjerning av flypassasjeravgiften og økt rutekjøp.

Løsningen vil bli at regjeringspartiene og Frp blir enige om en formulering der de ber regjeringen om å komme tilbake til Stortinget med nye grep som kan redde luftfarten, slik NTB skrev tidligere mandag. Dagbladet får også bekreftet dette fra kilder tett på forhandlingene.

Dermed inneholder ikke krisepakken elementene Norwegian selv mener kan berge selskapet.

I forrige uke sa regjeringen nei til å gi selskapet krisehjelp, etter at de ba om 4-5 milliarder kroner.

Norwegian permitterte ytterligere 1600 ansatte etter regjeringens avslag og konsernsjef Jacob Schram omtalte det som «en knytteneve i magen».

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer