Norwegian-sjefens brev til ansatte: ­- Hjerteskjærende

Etter ei uke med mange sterke følelser, skriver Norwegian-sjef Jacob Schram til sine medarbeidere at ingen er trygge - ikke engang ham selv.

Etter at Jacob Schram mandag fikk aksjonærenes tilslutning til sin redningsplan, skriver Norwegian-sjefen nå på selskapets intranett at han føler med de mange ansatte som ikke lenger har en jobb å gå til.

- Jeg vet at dette er en vanskelig og frustrerende tid for mange av dere, skriver Schram i brevet til de ansatte, som Dagbladet har fått tilgang til.

DELTE BREV: Konsernsjef i Norwegian, Jacob Schram. Foto: Hans A. Vedlog / Dagbladet
DELTE BREV: Konsernsjef i Norwegian, Jacob Schram. Foto: Hans A. Vedlog / Dagbladet Vis mer

Toppsjefen forteller, på engelsk, at mange ansatte har tatt kontakt den siste uka for å dele sine følelser med ham.

- Mange av dere har kontaktet meg den siste uka, både for å gratulere og takke, men også for å fortelle meg hva dere har følt knyttet til situasjonen og timingen av annonseringene, skriver Schram.

Med det siste sikter han etter alt å dømme til at ansatte ved Norwegians utenlandsbaser på mandag, samme dag som generalforsamlingen sa ja til kriseplanen, fikk beskjed om å levere inn ID-kort og uniformer.

Brutalt og hjerteskjærende

Nå lever Norwegian videre, men i en sterkt krympet versjon med bare et fåtall flygninger, stort sett innenlands.

Schram opplyser i brevet at situasjonen per nå tilsier at Norwegian bare vil ha noen få fly i lufta - i Norge - fram til mars 2021.

Per i dag har Norwegian bare sju fly i drift.

- Ettersom vi ikke overlever uten inntekter, er det ingen annen mulighet enn å kutte kostnader. Dette betyr også at vi ikke kan holde på folk som ikke jobber, skriver Schram.

- Det er hjerteskjærende at så mange flotte kolleger har mistet jobbene sine eller har blitt permittert, og det er brutalt, men vi er nødt til å se virkeligheten i øynene. Det er ingen trygg havn for noen av oss, ikke engang for meg som konsernsjef.

KREVENDE TID: Flybransjen har lidd under coronapandemien og regjeringen er glade for at Norwegian er blitt reddet av aksjonærene. Video/foto: NTB Scanpix Vis mer

Har opprettet «talentbasseng»

Dagbladet har omtalt uroen blant utenlandske Norwegian-ansatte, som tidligere denne uka ble varslet om at de ville miste tilgangen til Norwegians IT-systemer.

Dette gjaldt basene i USA og Spania, og London Gatwick, Arlanda og Helsingfors.

Jacob Schram skriver i brevet fredag at han ønsker å «holde kontakten» med ansatte som Norwegian har måttet gi slipp på, og forteller at selskapet har opprettet et «talentbasseng» der ansatte som er oppsagt eller permittert kan registrere seg.

- Selv om du ikke har tilgang til Norwegian-plattformene i tida framover, er min forpliktelse til deg at jeg vil tilby oppdateringer til alle som registrerer seg i «talentbassenget», skriver konsernsjefen.

- Det er den eneste måten vi kan ta kontakt med deg, ettersom vi ikke kan holde systemene åpne for alle basert på håp og ønsker for framtida.