Norwegian-sjefens brev til ansatte: ­- Hjerteskjærende

Etter ei uke med mange sterke følelser, skriver Norwegian-sjef Jacob Schram til sine medarbeidere at ingen er trygge - ikke engang ham selv.

Publisert

Etter at Jacob Schram mandag fikk aksjonærenes tilslutning til sin redningsplan, skriver Norwegian-sjefen nå på selskapets intranett at han føler med de mange ansatte som ikke lenger har en jobb å gå til.

- Jeg vet at dette er en vanskelig og frustrerende tid for mange av dere, skriver Schram i brevet til de ansatte, som Dagbladet har fått tilgang til.

<strong>DELTE BREV:</strong> Konsernsjef i Norwegian, Jacob Schram. Foto: Hans A. Vedlog / Dagbladet
DELTE BREV: Konsernsjef i Norwegian, Jacob Schram. Foto: Hans A. Vedlog / Dagbladet Vis mer

Toppsjefen forteller, på engelsk, at mange ansatte har tatt kontakt den siste uka for å dele sine følelser med ham.

- Mange av dere har kontaktet meg den siste uka, både for å gratulere og takke, men også for å fortelle meg hva dere har følt knyttet til situasjonen og timingen av annonseringene, skriver Schram.

Med det siste sikter han etter alt å dømme til at ansatte ved Norwegians utenlandsbaser på mandag, samme dag som generalforsamlingen sa ja til kriseplanen, fikk beskjed om å levere inn ID-kort og uniformer.

Brutalt og hjerteskjærende

Nå lever Norwegian videre, men i en sterkt krympet versjon med bare et fåtall flygninger, stort sett innenlands.

Schram opplyser i brevet at situasjonen per nå tilsier at Norwegian bare vil ha noen få fly i lufta - i Norge - fram til mars 2021.

Per i dag har Norwegian bare sju fly i drift.

- Ettersom vi ikke overlever uten inntekter, er det ingen annen mulighet enn å kutte kostnader. Dette betyr også at vi ikke kan holde på folk som ikke jobber, skriver Schram.

- Det er hjerteskjærende at så mange flotte kolleger har mistet jobbene sine eller har blitt permittert, og det er brutalt, men vi er nødt til å se virkeligheten i øynene. Det er ingen trygg havn for noen av oss, ikke engang for meg som konsernsjef.

KREVENDE TID: Flybransjen har lidd under coronapandemien og regjeringen er glade for at Norwegian er blitt reddet av aksjonærene. Video/foto: NTB Scanpix Vis mer

Har opprettet «talentbasseng»

Dagbladet har omtalt uroen blant utenlandske Norwegian-ansatte, som tidligere denne uka ble varslet om at de ville miste tilgangen til Norwegians IT-systemer.

Dette gjaldt basene i USA og Spania, og London Gatwick, Arlanda og Helsingfors.

Jacob Schram skriver i brevet fredag at han ønsker å «holde kontakten» med ansatte som Norwegian har måttet gi slipp på, og forteller at selskapet har opprettet et «talentbasseng» der ansatte som er oppsagt eller permittert kan registrere seg.

- Selv om du ikke har tilgang til Norwegian-plattformene i tida framover, er min forpliktelse til deg at jeg vil tilby oppdateringer til alle som registrerer seg i «talentbassenget», skriver konsernsjefen.

- Det er den eneste måten vi kan ta kontakt med deg, ettersom vi ikke kan holde systemene åpne for alle basert på håp og ønsker for framtida.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer