SAKSØKER BOEING: Konsernsjef Norwegian, Jacob Schram  vasker hendene med antibac på hovedkontoret i Oksenøyveien. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
SAKSØKER BOEING: Konsernsjef Norwegian, Jacob Schram vasker hendene med antibac på hovedkontoret i Oksenøyveien. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

Norwegian-søksmål: Boeing-fly «designet av klovner»

«Bedrageri», «en løgnpakke» for å selge farlige fly - og luselønn. Det er blant Norwegians anklager mot flyprodusenten Boeing.

Flyselskapet Norwegian sparer på ingen måte på kruttet, i søksmålet mot den amerikanske flyprodusenten Boeing som 29. juni ble sendt inn til en domstol i Illinois, USA.

«Boeing må ta sine defekte fly tilbake og kompensere Norwegian for den enorme økonomiske skaden Boeings opptreden har forårsaket for Norwegian», heter det i stevningen, som Dagbladets finansnettsted Børsen har lest.

BOEING 737 MAX: Denne flytypen har vært en katastrofe for Norwegian og mange andre flyselskaper. Foto: Alastair Philip Wiper/View/REX/NTB Scanpix
BOEING 737 MAX: Denne flytypen har vært en katastrofe for Norwegian og mange andre flyselskaper. Foto: Alastair Philip Wiper/View/REX/NTB Scanpix Vis mer

I brennpunktet er flytypene 737 MAX og 787 Dreamliner. 737 MAX ble i fjor satt på bakken over hele verden etter at feil på flyene førte til to flystyrter hvor hundrevis av mennesker mistet livet.

Dyp mistillit

Også for Norwegian ble dette katastrofalt. Flyselskapet parkerte i mars i fjor sine 18 MAX-fly - og er ikke sikre på at de noen gang ville komme i lufta igjen.

«Andre saker fortsetter å komme til overflaten etterhvert som MAX undersøkes, og alle disse vil ytterligere forsinke muligheten for at MAX noen gang forlater bakken», står det i stevningen.

787 Dreamliner skulle være både drivstoffeffektiv og pålitelig, men har i likhet med MAX vært en gedigen skuffelse. På grunn av feil har disse flyene stadig blitt satt på bakken, med tusenvis av innstilte flygninger som følge.

Nå ber Norwegian en jury fastsette riktig erstatning for skader på over en milliard dollar - som fortsetter å øke. Boeing mener derimot at søksmålet må stoppes grunnet manglende jurisdiksjon og formelle feil.

- Skjulte informasjon

Ifølge Norwegians søksmål bar det galt av sted fra begynnelsen av, da Boeing startet arbeidet med 737 MAX.

Målet skal ha vært å matche konkurrenten Airbus A320neo.

«Boeing’s førende prinsipp i å utvikle MAX var ikke sikkerhet, men heller å få opp farten ut i markedet og generere profitt. Mens de gjorde dette, skjulte Boeing gjentatte ganger informasjon for FAA (luftfartstilsynet i USA), flyselskapene, og publikum», skriver Norwegians advokater innledningsvis.

Så dynger de på med knallharde uttrykk og karakteristikker.

- Klovner og apekatter

Ifølge stevningen skal den amerikanske flyprodusenten ha «systematisk kuttet hjørner» i utviklingen av 737 MAX.

For å underbygge dette, siterer advokatene blant annet interne eposter som Boeing skal ha frigitt til den amerikanske kongressen.

«Dette flyet er designet av klovner, som i sin tur er under oppsyn av apekatter», heter det blant annet der.

«Norwegian visste ingenting av dette. Offentlig solgte Boeing Norwegian og andre kunder en tullehistorie («bogus story») om et sikkert, state-of-the-art fly som Boeing visste at de ikke bygget. Følgene av Boeings hastverk og vanskjøtsel av sikkerhet skulle vise seg å bli dødelige», skriver Norwegians advokater.

- Ni dollar timen

Så opptatt av å kutte kostnader skal Boeing ha vært, at selskapet leide inn folk i utviklingsland for ni amerikanske dollar i timen.

For å få 737 MAX godkjent, skal Boeing angivelig ha ført USAs luftfartstilsyn FAA bak lyset, og fått tillatelse til å utføre enkelte tester selv.

Dagbladet stilte i morges Boeing en rekke spørsmål, hittil uten å ha fått noe svar.

«Vi har ingenting å tilføye utover den børsmelding, vi sendte ut den 29. juni», skriver Norwegian i en kommentar til Dagbladets finansnettsted Børsen.

I børsmeldingen 29. juni skrev Norwegian at selskapet kansellerer den gjenstående ordren på 92 fly av typen 737 Max og de gjenstående fem flyene av typen 787 Dreamliner.

I tillegg meldte selskapet at det hadde reiste en erstatningssak mot Boeing.

E24 ble først i Norge med å omtale innholdet i søksmålet.