<strong>KRISETALL:</strong> Nye biler står oppsamlet i Duisburg i Tyskland 3. juni. Bilindustrien i Tyskland har blitt kraftig påvirket av koronakrisen. Foto: Martin Meissner / AP / NTB scanpix
KRISETALL: Nye biler står oppsamlet i Duisburg i Tyskland 3. juni. Bilindustrien i Tyskland har blitt kraftig påvirket av koronakrisen. Foto: Martin Meissner / AP / NTB scanpix Vis mer

Nye krisetall: Verste på 70 år

Den tyske eksporten stupte i april, og noterte seg for den største månedlige nedgangen siden 1950.

Publisert

Tysklands eksport falt 24 prosent fra mars til april da landet ble rammet av koronaeffekten for fullt.

Nedgangen var på 75,7 milliarder euro, viste handelstallstatistikk fra Destatis tirsdag.

Verste siden 1950

Sammenlignet med april i fjor var nedgangen på 31,1 prosent. Det var det største månedlige siden det statistiske sentralbyrået startet registrering av handelstallene i 1950.

Tysklands import falt mindre enn eksporten, ned 16,5 prosent fra mars til april, til 72,2 milliarder euro.

Handelsoverskuddet endte dermed på kun 3,2 milliarder euro, justert for sesongvariasjoner, noe som er det laveste nivået siden desember 2000 og langt lavere enn i april i fjor da handelsoverskuddet havnet på 17,8 milliarder euro.

Om lag halvparten av både eksporten og importen i april var med andre EU-land.

Industrinedgang

De ikke helt uventede, men like fullt alvorlige tallene, kommer dagen etter at det ble kjent at Tysklands industriproduksjon falt rekordhøye 17,9 prosent fra mars til april.

Nedgangen var den største siden det tyske statistiske sentralbyrået Destatis startet registreringer av landets industriproduksjon i januar 1991.

Fra februar til mars var nedgangen på 8,9 prosent i Europas største økonomi.

Årets apriltall var 25,3 prosent lavere enn for april i fjor. Nedgangen fra mars til april var større enn analytikernes prognoser. De så for seg et fall på 16 prosent.

DEMONSTRASJONER: Minst 3000 mister jobben i Spania som direkte følge av nedleggingen av Barcelona-fabrikken. Nyheten ble møtt med demonstrasjoner utenfor selskapets fabrikk i Barcelona. Reporter: Emilie Rydning. Video: NTB / Dagbladet TV Vis mer

«Skrekktall» fra bilbransjen

Overraskende var det ikke, for allerede i midten av mai kom det «skrekktall» for den europeiske bilbransjen. Det var ikke noe bedre i Tyskland, som hadde en nedgang i nybilsalget i april op 61,1 prosent.

Tallene var ikke så veldig mye bedre i mai. Da falt nybilsaget med nær 50 prosent sammenliknet med i fjor.

Derfor lå det inne en en rabatt på kjøp av elbiler i regjeringens krisepakke, som det ble enighet om i forrige uke.

Regjeringen gir til sammen 100 000 kroner dersom du kjøper miljøvennlig. Alt for å få fart på den svært viktige tyske bilindustrien igjen.

Det har med andre ord ikke vært så mange positive nyheter fra den tyske økonomien de siste dagene. Nedgangen i tysk industri kommer til å fortsette de neste tre månedene, men vil ikke være like stor som den har vært til nå, ifølge en prognose fra forskningsinstituttet Ifo la fram mandag.

Eksportøkning borte

Ifo viser til at instituttets indeks for forventninger til industriproduksjonen sto på -51 poeng i april og at den steg til -20,4 poeng i mai. Det var den største månedlige økningen siden gjenforeningen av Vest- og Øst-Tyskland.

- Dette betyr bare at fallet nå er i ferd med å flate ut, sier Ifo-leder Klaus Wohlrabe.

Alexander Krueger, økonom i banken Bankhaus Lampe, sier at økonomien allerede kan være på bedringens vei, grunnet lettelsene i coronarestriksjonene.

Den dårlige nyheten er likevel at så godt som hele siste tiårs eksportøkning allerede er borte.

- Veien ut fra coronauføret er lang, steinete og framfor alt usikker, spesielt for utenrikshandel, sier Krueger til The Guardian.

Krisepakken som skal få fart på den tyske økonomien igjen har en verdi på 120 milliarder euro.

Pakken inkluderer milliarder til selskaper i krise og lokale myndigheter for å håndtere en voksende arbeidsledighet. Tyske familier vil motta 300 euro ekstra per barn, opplyste statsminister Angela Merkel onsdag. Momsen vil midlertidig bli redusert, og kjøpere av elbiler vil få mer offentlig støtte.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer