Økonomisk kollaps for Storbritannia

Aldri har det blitt registrert et større fall i britisk økonomi.

KRISETALL: Britisk økonomi ser ut til å være den som er aller hardest rammet av coronaviruset. På toppen av det hele må Boris Johnson forsøke å lose landet ut av EU på en god måte. Foto: NTB scanpix
KRISETALL: Britisk økonomi ser ut til å være den som er aller hardest rammet av coronaviruset. På toppen av det hele må Boris Johnson forsøke å lose landet ut av EU på en god måte. Foto: NTB scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Bruttonasjonalproduktet (BNP) i Storbritannia falt med 20,4 % i april, sammenliknet med måneden før, skriver The Guardian.

Historisk fall

Det er det største fallet fra en måned til en annen så lenge det har blitt registrert tall.

Fallet sammenliknet med april i fjor er på hele 24,5 prosent.

- April-fallet i BNP er det største Storbritannia noensinne har sett, over tre ganger større enn forrige måned og over 10 ganger større enn det bratteste fallet før Covid-19, sier Jonathan Athow, sjef for økonomisk statistikk ved det britiske statistikkbyrået Office for National Statistics.

I forkant hadde eksperter anslått fallet til 18,4, men det ble altså enda verre, skriver CNBC.

Tallene for de tre foregående månedene samlet sett er heller ikke lystelig lesning for britene. Da er BNP-fallet på til sammen 10,4 prosent, sammenliknet med de tre månedene før der igjen.

April var en spesiell utfordrende måned for Storbritannia, da det var måneden det meste ble stengt ned i landet.

Varsler økonomisk kollaps

Tidligere denne uka kom det en urovekkende rapport fra OECD. Aller verst er utsiktene for Storbritannia, hvor OECD spår et BNP-fall på 11,4 prosent sammenliknet med fjoråret dersom verden unngår en ny smittebølge. Ved en «dobbel smell», altså ny smittebølge, venter de et brutalt fall på hele 14,1 prosent.

Anslagene er høyere enn samtlige andre land i rapporten, som blant annet Italia, Spania, USA og Kina.

- De økonomiske konsekvensene er skrekkelige overalt, heter det i rapporten fra OECD.

Og det har ikke manglet på dommedagsvarslene for den britiske økonomien. Allerede i mai var den britiske sentralbanken ute og varslet at BNP-fallet kunne bli så stort som 14 prosent i år. De anslo også at det samme tallet i perioden april til juni ville være 25 prosent.

Dersom sentralbankens prognoser slår til, står Storbritannia overfor den største økonomiske nedturen i Storbritannia på over 300 år – siden deler av Europa ble lagt brakk av «den store frosten» i 1709, ifølge nyhetsbyrået Reuters.

Karantenekrangel

I Storbritannia har det også vært store uenigheter om myndighetenes karanteneregler. Mandag denne uka nye karanteneregler i kraft, noe som betyr at de som reiser inn i Storbritannia må gå i karantene i to uker.

I forkant gikk britiske reiselivssjefer ut mot regjeringens planer. Meldingen var klar: Myndighetenes kriseplan er «vanskelig å gjennomføre», «lite gjennomtenkt» og «skadelig».

En av dem som har gått lengt i kritikken er RyanAir-sjef Michael O'Leary, som gang på gang har sagt at hans flyselskap ikke vil kansellere flyginger på tross av myndighetenes regler.

- Britene blåser i denne karantenen, de vet det er noe tull, sier O'Leary.

Storbritannia har blitt svært hardt rammet av coronaviruset. Så langt har 41 279 personer mistet livet.

På toppen av utfordringene coronaviruset bringer med seg, skal altså britene forsøke å komme til enighet med EU om en brexit-avtale. Den britiske regjeringen har sagt at om det ikke blir noen avtale i løpet av juni, så vil de gå ut av EU uten en avtale.

Ifølge Storbritannias statistiske byrå (ONS) plusset regjeringen på 62,1 milliarder pund på landets budsjettunderskudd i april.

Alle coronautgiftene kommer på toppen av andre økonomiske kostnadene ved brexit. I slutten av januar regnet økonomen Dan Hanson seg fram til at brexit, når vi kommer til utgangen av 2020, vil ha kostet Storbritannia 200 milliarder pund, eller 2400 milliarder kroner.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer