- Oljeæraen er over

Oljeetterspørselen er forbi toppunktet, mener britisk tenketank.

ELBILER: Stadig flere av bilene på kinesiske veier, som her i Beijing, er elektriske. Foto: AP Photo / Andy Wong / NTB scanpix
ELBILER: Stadig flere av bilene på kinesiske veier, som her i Beijing, er elektriske. Foto: AP Photo / Andy Wong / NTB scanpix Vis mer
Publisert

- Importører fra framvoksende markeder vil gjøre slutt på oljeæraen, sier energianalytiker Kingsmill Bond i den britiske tankesmia Carbon Tracker til Børsen.

Han er hovedforfatter bak den nye rapporten «Nothing to lose but your chains: The emerging market transport leapfrog», der Carbon Tracker tar for seg hva som blir konsekvensene av at framvoksende markeder, som Kina og India, nå i stadig større grad vil gå over til elektriske kjøretøy.

Oljeindustriens argument faller bort

Bond mener tenketanken han er en del av er de første til å kvantifisere hva det vil bety når disse markedene i stadig større grad går over til en elektrifisert bilpark.

Han peker på at hittil har oljeindustriens hovedargument vært at framtidig vekst i oljeetterspørsel kommer fra framvoksende markeder. De har så langt ikke brukt så mye olje, og industrien mener at de etterhvert vil kopiere vestlige land og presse etterspørselen opp.

- Dette var fornuftig i mange år. Problemet med argumentet er at for første gang så har framvoksende markeder et valg mellom elektriske kjøretøy og kjøretøy som går på olje, på grunn av et veldig raskt fall i batteriprisene, sier Bond.

Bond peker på at de har brutt tallene for forventet vekst i oljeetterspørsel ned. Tidligere har økingen i oljeetterspørsel knyttet til transportsektoren ikke vært brutt ned på de framvoksende markedene, som Kina og India, men alt har blitt slått sammen til en global sum.

Når det brytes ned ser man at det er de framvoksende markedene som driver økningen i oljeetterspørsel.

KRISEPAKKE: Statsminister Erna Solberg (H) forteller hvorfor det er viktig å gi skatteletter til olje- og gassnæringen nå. Video: Embla Augusta Hjort-Larsen. Reporter: Mats Rønning Vis mer

Redusert vekst

Fram til 2030 er oljeetterspørselen ventet å øke med 5,3 millioner fat om dagen. Per dag dato bruker verden nesten 100 millioner fat olje per dag, ifølge Worldometer.

80 prosent av den forventede økningen fram til 2030 kommer fra framvoksende markeder og halvparten av dette igjen er spådd å komme fra Kina og India.

«En transportransformasjon i de framvoksende markedene fil redusere den forventede etterspørselen i 2030 med 3,8 milliarder fat per dag, noe som er over 70 prosent av den forventede veksten. Hvis du også regner med krigen mot plast, så blir det stadig mer sannsynlig at etterspørselen etter olje er over toppen», heter det i rapporten.

Dermed har det en betydning når 59 prosent av alle bussene og 61 prosent av alle tohjuls-kjøretøy solgt i Kina i 2019 var elektriske. Den kinesiske regjeringen vil også innen 2025 skal en av fem biler som selges være en elbil.

Kinas president Xi Jinping har også sagt at Kina skal være utslippsnøytral i 2060, noe som impliserer at alle biler som selges i Kina må være elektriske innen 2035, ifølge den ferske rapporten.

Enorm innsparing

Dette har også en økonomisk side. Ifølge Carbon Tracker vil de framvoksende markedene spare ufattelige 250 milliarder dollar, 2266 milliarder norske kroner, i året på oljeimport. For Kina alene er den årlige inntjeningen på 80 milliarder dollar.

Det er penger de i stedet kan bruke til å bygge opp infrastrukturen de trenger i framtida.

- I dag importerer de store mengder olje. Kina og India importerer 70 og 80 prosent av oljen de trenger, og så får du muligheten til å stoppe importen og bruke din egen interne, fornybare energi. Du tar den sjansen. Det er en stor økonomisk fordel, sier Bond.

«Kjernen er at dette er et enkelt valg mellom dyr olje produsert av et utenlandsk kartell, med økende priser og økende avhengighet, eller hjemlig elektrisitet produsert av fornybare kilder med fallende priser over tid», heter det i rapporten.

- Æraen er over

- Men det snakkes fremdeles om vekst i oljeetterspørselen. Når vil etterspørselen etter olje falle?

- Jeg tror det er svært sannsynlig at oljeetterspørselen nådde toppen i 2019, sier Bond.

Han peker på kalkulasjoner fra det norske risiko- og klassifikasjonsselskapet DNV GL, som tidligere i høst anslo at oljeetterspørselen aldri vil komme opp til 2019-nivå igjen.

- Vi kan definitivt si at vi har nådd et platå, og oljeetterspørselen kan nå tidligere nivåer, men æraen med betydelig og raskt vekst er over, sier han.

Det får naturlig nok også konsekvenser for oljeprisen.

- Det vil bli en betydelig lavere oljepris, men ingen vet helt eksakt hva det vil bety, sier Bond.

25 prosent lavere pris

Carbon Tracker har likevel regnet på forskjellen mellom to scenarioer, skissert opp av det internasjonale energibyrået. Det ene er det såkalte STEPS-scenarioet, som er eksisterende og planlagt politikk i energisektoren, og det andre er SDS, et scenario for bærekraftig utvikling, som møter alle forutsetningene i Parisavtalen.

- I SDS-scenarioet er oljeprisen omtrent 25 prosent lavere i 2030, sier Bond.

Når det gjelder det som driver utviklingen, elektriske kjøretøy, viser analytikeren til suksessen med elbiler i Norge.

- Norge er verdensledende på elektriske kjøretøy. Men hittil har argumentet mot at andre kan gå i samme fotspor vært at Norge er et rikt og velorganisert land, myndighetene har subsidiert det og det kan ikke andre land gjøre, sier han.

Men, sier Bond, det er flere steg i utviklingen. Det første steget er at elbiler er et rikmannskjøretøy. Det andre steget er at myndigheter subsidierer og oppmuntrer til kjøp av elektriske kjøretøy.

- Men de framvoksende markedene kommer ikke inn før steg 3, som er når det er kjøpsprisen som styrer. Sitter du i Buenos Aires og vil kjøpe bil så kan du kjøpe en bensindrevet VW Golf til 20 000 dollar eller du kan kjøpe en elbil til 20 000 dollar. Detter skjer i begynnelsen av dette tiåret og da har du et helt nytt rammeverk, sier Bond.

Biden-satsing

Samtidig med dette har USA utpekt en ny president, Joe Biden. Biden har sagt at han vil satse på elbil-industrien, i kontrast til sittende president Donald Trump.

- Under Trump har USA blitt holdt tilbake, men Biden vil frigjøre den betydelige kompetansen som er til dette, sier Bond.

- Det kommer til å bli å bli en teknologikamp mellom USA og Kina for å sikre seg ledertrøya i den nye energiteknologien. Det er dette vi kaller et Sputnik-øyeblikk. Da russerne sendte en mann opp i rommet og amerikanerne skjønte de måtte gjøre noe. Det endte med at de satte en mann på månen.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer