Politiet advarer: Risikerer ugyldig pass

Burger King i Sverige tilbyr gratis hamburgere i ny kampanje. Det kjeden ber om i retur, kan gi dramatiske konsekvenser for kundene.

Publisert
Sist oppdatert

De siste åra har en rekke aktører fått smekk på pungen etter uheldige eller feilslåtte reklamekampanjer.

En som nå står i fare for å føye seg inn i rekka, er Burger King i Sverige. Ifølge Expressen lanserte hurtigmatgiganten nylig en sommerkampanje hvor man lokker med gratis hamburgere. Til gjengjeld bes gjestene om å ta med seg passet, slik at personalet får stemple det.

«Passet fungerer som et stempelkort - for hvert stempel i passet ditt gir vi deg en burger (...). Maks fem stempel per pass, og du kan bare hente én burger per dag», heter det i Burger Kings kampanje.

- Tar ikke ansvar

Tilbudet kan derimot koste mer enn det smaker. Expressen har vært i kontakt med svenske politimyndigheter som nå advarer om at man risikerer å sitte igjen med et ugyldig pass.

<strong>KAMPANJE:</strong> Burger King i Sverige ber om å få stemple passet - i retur får gjestene en gratis burger. Foto: Max Sohl Stjernberg
KAMPANJE: Burger King i Sverige ber om å få stemple passet - i retur får gjestene en gratis burger. Foto: Max Sohl Stjernberg Vis mer

«(...) Det kan muligens føre til at innehaveren av passet ved reiser kan få problemer i forbindelse med grenseovergang til et annet land. Dette kan muligens betraktes som et brudd og dermed ugyldiggjøre passet», skriver svensk grensepoliti til avisa.

Under vilkårene i kampanjen opplyser Burger King at de «ikke tar noe ansvar dersom passet blir ubrukelig». På samme tid forsvarer kjeden selve ideen.

Artikkelen fortsetter under videoen:

SJOKKERER: - Modig, sier Ragnhild Silkoset, professor i markedsføring. VIDEO: Burger King / Stanley Adams, María Grever Vis mer

- Vi sjekket opp i saken, og så at det finnes en mulighet for at passet blir ubrukelig. Vi tar dette på alvor, men vi mener likevel at ideen kommuniserer noe relevant, sier markedssjef for Burger King i Sverige, Daniel Schröder, til Expressen.

Norske Burger King svarer

Han mener burgerkjeden har sørget for å informere kundene i alle kanaler om den potensielle fallgruva. Samtidig understreker Schröder at tilbudet bare gjelder for personer over 18 år, og at man ikke nødvendigvis krever et nytt pass av gjestene.

Børsen har vært i kontakt med Burger King i Norge, som opplyser at kampanjen foreløpig ikke er blitt vurdert for det norske markedet.

- Vi har ikke vurdert denne kampanjen. Den er nok ment som en humoristisk kommentar på at svensker for øyeblikket ikke kan reise noe sted, skriver markedssjef Heidi Moss i en e-post til Børsen.

Artikkelen fortsetter under:

Graviditets-blemme

Det er ikke første gang at Burger King har opplevd kritisk omtale i forbindelse med et reklamestunt. I 2018 måtte hurtigmatkjeden legge seg langflat som følge av en «støtende» VM-reklame.

Ifølge NTB fikk russiske kvinner tilbud om gratis hamburgere resten av livet - dersom man ble gravid med en VM-spiller. Tilbudet ble framsatt på sosiale medier til kvinner som «skaffer de beste fotballgenene» og «sikrer det russiske landslaget suksess i framtidige generasjoner».

Framstøtet ble slaktet som kjønnsdiskriminerende og nedverdigende, og ble seinere fjernet fra Burger Kings sider på sosiale medier.

- Vi vil be om unnskyldning for vår tidligere kunngjøring. Den var for (sic) støtende, skrev Burger King i sin beklagelse.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer