<strong>FALLER:</strong> Lønnsommheten faller i mediebransjen. Foto: Terje Bendiksby, NTB scanpix
FALLER: Lønnsommheten faller i mediebransjen. Foto: Terje Bendiksby, NTB scanpix Vis mer

Profittfall i mediene

Inntekter fra brukerne øker, lønnsommheten faller i mediebransjen. viser en ny rapport fra Medietilsynet.

Publisert

Millarder av reklamekroner er blitt borte de siste årene og lønnsomheten faller for norske aviser, radio og TV, ifølge en ny rapport fra Medietilsynet.

– Tallene viser at det å klare å ta betalt for innholdet blir sentralt for økonomien i medievirksomhetene framover, skriver tilsynets direktør Mari Velsand.

De siste fem årene har avisene mistet 2,3 milliarder kroner i annonseinntekter, ifølge rapporten.

Avisene og de kommersielle TV-kanalene hadde i 2018 10,9 milliarder i brukerinntekter. Det er en økning på 24 prosent siden 2014.

Totalt omsatte avisene, radio- og tv-kanalene for 26,7 milliarder kroner i 2018. Det er en økning på om lag én prosent fra året før.

(©NTB)

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer