IRRITERT: Ryanair-sjef Michal O' Leary er irritert, både på statlige støtteordninger og på coronarestriksjoner . 
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
IRRITERT: Ryanair-sjef Michal O' Leary er irritert, både på statlige støtteordninger og på coronarestriksjoner . Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix Vis mer

Raser mot coronaregler: - En vits

Ryanair og administrerende direktør Michael O' Leary er irritert på europeiske myndigheter, og spår samtidig svært lave priser denne sommeren.

I mars ble det meste av flytrafikken satt på bakken så godt som over natta. De aller færreste planlagte flyavganger gikk, og de flyene som faktisk kom seg i lufta var i stor grad godt under halvfulle, på grunn av smittevernsrestriksjoner.

Lavprisselskapet Ryanair er et av flyselskapene som har fått merke coronaviruset for alvor.

Trafikkvekst

På tross av dette hadde de en trafikkvekst på fire prosent det foregående regnskapsåret, som ble avsluttet 31. mars. Likevel hadde de 5 millioner færre passasjerer i mars enn de ellers ville hatt, som følge av europeiske reiserestriksjoner, skriver de i en pressemelding der de presenterer nøkkeltallene fra årsregnskapet.

Restriksjonene reduserte også overskuddet med 40 millioner euro, ifølge Ryanair. Det samlede overskuddet for året er 1 milliard euro.

Men siden land etter land innførte restriksjoner har under 1 prosent av RyanAirs planlagt flyginger blitt gjennomført.

Derfor vurderer Ryanair nå å legge ned flere av sine baser. De er også i samtaler med de ansatte om et lønnskutt på 20 prosent og ubetalt permisjon, og opp mot 3000 ansatte står i fare for å miste jobben. Dette er i alle hovedsak piloter og kabinbesetning.

SIER OPP:Flyselskapet Ryanair sier opp inntil 3000 medarbeidere som følge av coronaviruskrisen Vis mer

- En vits

På tross av dystre utsikter er Ryanairs administrerende direktør, Michael O' Leary, litt optimistisk.

Selskapet anslår nemlig at opp mot 50 prosent av alle selskapets flyavganger kan gå som planlagt i regnskapsårets andre kvartal (juli-september).

- Folk i Nord-Europa, Irland og Storbritannia vil reise til Spania og Portugal på familieferie. De vil dra til strendene. Det er veldig få tilfeller av Covid i disse områdene. Vi tror familier vil dra på ferie når skoleferien starter, men det blir toppen 50 prosent av normal reisevirksomhet, sier O'Leary til CNBC.

Han er svært kritisk til reiserestriksjonene som myndigheter over hele Europa har pålagt innbyggerne.

Italia, som har vært svært hardt rammet, er blant landene som er i ferd med å løsne opp på restriksjonene, sik at man blant annet kan reise til Italia uten å sitte i isolasjon i to uker.

- De fjernet denne idiotiske regelen om 14 dagers isolasjon, som er umulig å innføre og umulig å gjennomføre, og går i stedet inn for masker og temperatursjekk. To ukers-karantenen er en vits, sier O' Leary.

Varsler prisavslag

Der Italia går i en retning, går det i en annen retning for blant annet Storbritannia, der myndighetene har planer om å innføre en to ukers karantene for folk som kommer med fly inn til landet.

- Vi er i dialog med den britiske regjeringen, men regjeringen aner ikke hva de snakker om. Du kan be ministere i Storbritannia definere hva denne 14 dagers isolasjonsperioden vil bli, og det klarer de ikke. De kan si den baserer seg på vitenskap, men så kan de ikke forklare hvorfor Irland og Frankrike får unntak, sier O' Leary.

Lavprissjefen spår for øvrig at ganske mange vil begynne å reise igjen så fort det løsnes på restriksjonene.

- Men først og fremst som følge av store prisavslag både i flybilletter og også for hotell- og overnattingspakker, sier O'Leary.

I selskapets årsmelding står det også at de ikke vil be om, eller få, statlig støtte, og de går til frontalangrep på ordningene som har bidratt med krisehjelp til andre coronarammede flyselskap.

Til sak mot lånegarantier

I begynnelsen av mai gikk Ryanair til sak mot europeiske lovgivere, som har godkjent 493 millioner euro i lånegarantier til flyeselskap med base i Sverige. Ryanair mener dette bryter med EUs lover, ettersom ordningen utelukker alle selskaper som flyr til Sverige, men ikke har base i landet.

Det er samtidig disse ordningene som gjør at Ryanair mener prisene kommer til å bli ekstremt lave i sommer.

«Når vårt selskap begynner å fly igjen fra juli, er konkurranselandskapet i Europa forvrengt på grunn av den statlige støtten, som er helt uten sidestykke, der over 30 milliarder euro har blitt gitt til blant annet Lufthansa Group, Air France-KLM, Alitalia, SAS og Norwegian», heter det i Ryanairs årsmelding.

«Vi forventer derfor at den reduserte flytrafikken vil bli gjenstand for betydelige prisavslag, lavere enn kostpris, hos disse flaggskipene med store statlige finansierte krigskister».

- Gammel retorikk

Michael O' Leary og Ryanairs angrep på europeiske støtteordninger er intet nytt, sier flyanalytiker i WinAir, og tidligere salgs- og markedssjef for Norden og Baltikum i Ryanair, Hans Jørgen Elnæs.

- De er i utgangspunktet mot en hver for form statlig støtte til flyselskap, uavhengig av adressen, sier Elnæs til Børsen.

FRAMTIDEN: Konsernsjef i Norwegian, Jacob Schram, forteller om framtiden til flyselskapet. Reporter: Halldor Hustadnes. Foto: Bjørn Langsem. Vis mer

Han peker på at Ryanair er i en helt egen liga når det gjelder kapital, med 4 milliarder euro i likviditet, samtidig som 330 av selskapets 450 fly er gjeldfrie.

- Michael O' Leary mener de har tjent penger på å drive business bra, og det har han jo rett i, samtidig som de andre får kunstig åndedrett. Dette er retorikk han har holdt på lenge med, sier Elnæs.

Han peker på at Ryanair, og andre lavprisselskaper, er best skodd til å møte krisa. Det eksemplifiserer han blant annet med å vise til at Ryanair bruker 60 millioner euro i uka når alle flyene står på bakken.

Det er en stor sum, men peanøtter når man sammenlikner med Lufthansa, som svir av en million euro hver time, hele døgnet.

- De som tåler denne krisa vil slå skikkelig tilbake når markedet kommer i gang igjen, og det blir enda tøffere for de andre for å komme seg på beina. Det vet Michael O' Leary veldig godt. Han legger press på for å posisjonere seg selv, og det er lov, sier Elnæs.

- Lavprisselskapene tar over

Per nå har de store flyselskapene, altså de som ikke er lavprisselskaper, rundt 60 prosent av flytrafikken i Europa, mens lavprisselskapene har 40 prosent.

- Det har blitt anslått at innen 2025 skal lavprisselskapene ha mer enn 50 prosent av trafikken. Det kan kanskje komme raskere nå. Det er det de satser på, at de kan ta større markedsandeler.

Elnæs understreker at dersom man skal ha en skandinavis luftfart som fungerer, en norsk luftfart som fungerer, så må myndighetene stille opp med gode støtteordninger for å hjelpe selskapene gjennom krisen.

- Slik at de kan øke trafikken på fornuftig grunnlag, uten å telle på hver krone. Når de starter opp igjen, det er da kostandene kommer for alvor. De øker brutalt når de setter i gang. Har de ikke råd så åpner det døren for disse andre. Da må myndighetene være transparente med at alternativet er noe annet enn man ser i dag, sier Elnæs.

Her hjemme har SAS fått en lånegaranti på 1,5 milliarder norske kroner, mens de for snaue to uker siden sikret seg et lån på 3,3 milliarder svenske kroner, hvorav 90 prosent er støttet av en statsgaranti fra Danmark og Sverige, ifølge NTB.

For Norwegians del gjennomfører de i disse dager en emisjon, som er en del av en pakke som skal redde selskapet fra konkurs. Dette skal blant annet bidra til at selskapet får nok egenkapital til å få fullt utbytte av en statlig garantiordning på inntil 2,7 milliarder kroner.