<strong>- MÅ VÆRE VARSOM:</strong> Märtha Louise går egne veier med nytt selskap. Nå vekker en navnedetalj oppsikt. Her avbildet under Happinez Festival i Nederland i mai i fjor. Foto: Robin Utrecht / ABACAPRESS.COM / NTB Scanpix
- MÅ VÆRE VARSOM: Märtha Louise går egne veier med nytt selskap. Nå vekker en navnedetalj oppsikt. Her avbildet under Happinez Festival i Nederland i mai i fjor. Foto: Robin Utrecht / ABACAPRESS.COM / NTB Scanpix Vis mer

Reagerer på «mystisk» detalj

Märtha Louise har startet nytt firma. Navnevalget får enkelte til å stusse.

Publisert
Sist oppdatert

- Jeg skal fra nå av ikke bruke min prinsessetittel i kommersiell sammenheng, skrev Märtha Louise på Instagram 7. august 2019.

Lovnaden kom i kjølvannet av flere tittel-blemmer og en omfattende debatt i fjor sommer. Mange - inkludert kongehuset selv - var enig i at det skal være et tydelig skille mellom prinsessas næringsvirksomhet og hennes rolle som representant for kongehuset.

I samråd med familien ble det dermed besluttet at 48-åringen ikke skulle bruke prinsessetittelen i forretningsøyemed. Det forsikret også Slottet om i en offisiell uttalelse.

Vil arrangere reiser

Forrige uke skrev blant andre Børsen at Märtha Louise har opprettet et nytt aksjeselskap. Det var Vestby Avis som først omtalte firmanyheten.

Her planlegger 48-åringen blant annet å «arrangere reiser, tilby programleder- og konfransiertjenester, samt annen virksomhet som naturlig hører til, herunder deltakelse i andre selskaper.»

Det er derimot en liten detalj som får enkelte til å stusse: Aksjeselskapet har fått navnet «PML International». I offentlige registre kommer det fram at styrets leder er «Prinsesse Märtha Louise».

- Uakseptabelt

Børsen har etterlyst hva forkortelsen PML står for, og hvorvidt det er et akronym for «Princess/prinsesse Märtha Louise». Manager Carina Scheele Carlsen bekrefter at det er tilfellet, men forsvarer tittelbruken.

  • Les hennes uttalelser lenger ned i saken.

At virksomheten har fått nettopp dette navnet, mener en jussekspert er uproblematisk. Medieekspert Gunnar Bodahl-Johansen er likevel en av dem som stusser - tatt fjorårets bråk i betraktning.

BRUKTE TITTELEN: Märtha Louise brukte sin prinsessetittel i en kommersiell sending hos Sionearth på YouTube. Video: Sionearth via YouTube Vis mer

- Så lenge Märtha går inn i en forretningsrolle, og bruker en tittel eller et navn som er i nærheten av å kunne identifiseres med prinsesserollen, er det en helt uakseptabel rolleblanding, sier Bodahl-Johansen til Børsen.

- I en kommersiell rolle må hun finne et navn som distanserer henne fullstendig fra kongehuset, fortsetter han.

- Uhyre varsom

I kjølvannet av fjorårets tittel-blemmer, svarte 48-åringen ved å gi et stikk til pressen. Medieeksperten fulgte debatten tett den gang, og mener Märtha Louise - med sin rolle og familiebånd - må ha forståelse for at det rettes et kritisk søkelys mot henne.

- Mitt poeng er at hvis hun skal drive kommersiell virksomhet, må hun gjøre det fullt og helt - og være uhyre varsom med tanke på et tydelig skille. Uten risikerer man at det blir koblet til hennes rolle som prinsesse.

Markedsføringsekspert Trond Blindheim har forståelse for at PML International kan skape debatt.

- Dette blir både merkenavn og det juridiske navnet. Prinsessetittelen er en konstitusjonell tittel og skal kun brukes i forbindelse med konstitusjonelle oppgaver. Sånn sett ligger antakeligvis dette helt i grenseland, selv om man bruker en forkortelse, sier han til Børsen.

Blindheim stiller seg videre uforstående til hvorfor man ikke valgte et annet selskapsnavn.

- Hun trenger det jo ikke. Derfor bør man heller ikke gjøre det. Det skaper potensielt sett bare bråk for henne og for kongehuset. «Hele» verden vet jo hvem hun er.

Ingen juridiske feilsteg

Jusprofessor Benedikte Moltumyr Høgberg understreker at Märtha Louise har den fulle rett til å kalle selskapet PML International.

- Rent juridisk er det ingen problematikk knyttet til selskapets navn. Det står man fritt til å velge selv. Personlig tror jeg heller ikke at hun vil tjene mer penger ved bruk av P-en i PML International, sier Moltumyr til Børsen.

Prinsessens manager forsikrer om at tittelen ikke skal brukes i markedsføring av selskapet.

- Når hun skal ut på oppdrag eller andre aktiviteter, blir det under eget navn, altså Märtha Louise.

Artikkelen fortsetter under:

- Forstår du likevel at firmanavnet «Princess Märtha Louise International» kan så tvil utad?

- Navnet på selskapet skal ikke markedsføres. Når hun går inn i en forretningsrolle, skjer det under eget navn eller andre selskapsnavn.

- Kunne hun ha gitt selskapet et annet navn enn PML International?

- Det kunne hun selvfølgelig gjort, men det var et valg.

- Kan du begrunne det valget ytterligere?

- Nei, det vil jeg ikke kommentere ytterligere.

Børsen har stilt Slottet spørsmål om hvorvidt de har vært involvert eller blitt informert i prosessen rundt navnevalget. Vi har også spurt om Slottet har hatt noen innvendinger knyttet til navnevalget.

- Vi har ingen kommentar, skriver kommunikasjonssjef ved Slottet, Guri Varpe, i en e-post til Børsen.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer