UVISS FREMTID: Norwegian-paret Yvonne Nicole Vestad og Joacim Westby deler skjebne med godt over 300 000 nordmenn. Hun er permittert, han vet ikke hvor lenge han fortsatt står i jobb. Foto: Jørn H. Moen
UVISS FREMTID: Norwegian-paret Yvonne Nicole Vestad og Joacim Westby deler skjebne med godt over 300 000 nordmenn. Hun er permittert, han vet ikke hvor lenge han fortsatt står i jobb. Foto: Jørn H. Moen Vis mer

Reddet corona­faste. Så kom permitteringen

Det unge paret elsker å jobbe i det kriserammede Norwegian. Nå er framtida uviss, både på hjemmebane og for selskapet.

Det siste Yvonne Nicole Vestad (30) gjorde før hun ble permittert fra Norwegian, var å hente hjem coronafaste nordmenn fra Las Palmas.

- Det var bare å ta på flyvertinne-ansiktet og ønske velkommen med et smil som vanlig. Jobben er å gjøre passasjerene fornøyde og at de føler seg trygge med oss. Da må man legge bort alle bekymringer om økonomi med ansvar for to små barn, huslån og billån og all usikkerhet om selskapets framtid, sier hun til Børsen.

- Vi er godt trent på å legge bort privatlivet når vi er på jobb, legger hun til.

Da Yvonne hengte bort uniformen for tre uker siden, visste hun ikke for hvor lenge. En felles skjebne med titusenvis i SAS, Norwegian og Widerøe. Og godt over 380 000 nordmenn som har søkt om dagpenger siden torsdag 12. mars, dagen da mange av de mest omfattende coronatiltakene ble innført.

Utfordringer kommer

Norwegian har alene permittert over 7000 ansatte. 80-90 prosent av trafikken er innstilt.

- Selvfølgelig er jeg bekymret for hvordan vi skal klare å få det til å gå rundt, sier Yvonne.

- Vi er en familie i etableringsfasen. Så selvfølgelig sitter vi med boliglån og billån. For å få hverdagen til å gå opp med to små barn og begge i turnus, har vi jobbet 80 prosent begge to. Det er ikke noen fordel når permitteringen drar ut og man må gå over på dagpenger. Så det er klart vi vil møte økonomiske utfordringer på hjemmebane, istemmer samboer og Norwegian-kollega Joacim Westby (37).

Heldigvis er alle friske

Joacim er en av få som fortsatt holder hjula i gang i et tungt kriserammet Norwegian. Med 13 års fartstid i selskapet står han litt lenger bak i køen for å ryke ut i permittering, men kabinsjefen aner ikke hvor lenge det vil vare.

- Heldigvis er jeg fortsatt i jobb – men det kan jo fort endre seg. Vi er litt bekymra for det, men samtidig vet vi at dette må vi bare klare. Heldigvis er alle friske, sier Joacim.

Som understreker følgende:

- Det vi står i nå, er ikke noe mer enn hva alle andre opplever i disse dager. Og da er jeg veldig glad for at vi sitter i Norge, med tiltakspakker, krisetiltak, rentekutt og sikkerhetsnett. Det kjennes også trygt å ha en oppegående fagforening i ryggen.

Paret forteller om en unik dugnadsånd og et sterkt indre samhold blant kolleger i Norwegian. Det hjelper når usikkerheten gnager og det framtidige inntektsgrunnlaget er uvisst.

Westby har også vært på å hente hjem coronafaste nordmenn fra Spania. Det ble, tross alt, en hyggelig opplevelse, forteller han.

- Passasjerene var så takknemlige. Samtlige takket oss for innsatsen og sa de ønsker å se oss igjen så fort som mulig. Det er mange som er blitt glade i Norwegian opp gjennom åra.

Vurdere avdragsfrihet

Hjemme i boligen på Jeløya utenfor Moss har Yvonne og Joacim barna Mille (2), Gabriel (3) og deler av tida Joacims sønn Ludvik (11). Som nyetablert familie kjenner de på uroen.

- Jeg vet jo at støtten fra Nav ikke tilsvarer det å ha inntekt. Lønna varierer dessuten med hva vi får av tillegg hver måned. Jeg er spent på hvordan det slår ut, sier Yvonne.

NY TEKNOLOGI: Disse bildene viser lungene til en corona-smittet person. Funnen bekymrer. Reporter: Emilie Rydning. Video: George Washington universitetssykehus Vis mer

Det unge paret har allerede vært i kontakt med banken og snakket om mulige løsninger.

- Vi må nok vurdere avdragsfrihet etter hvert, sier Joacim.

- Så lenge barnehagen fortsetter å holde stengt, sparer vi 7000 kroner i måneden. Alle monner drar, og særlig nå, sier Yvonne.

Unik lagånd

Norwegian-paret vet godt at det er mange i samme båt i et coroanastengt Norge. Ifølge Nav kom det inn 11 000 nye søknader om dagpenger i siste halvdel av påsken og nye 5400 søknader tirsdag.

Det brakte antallet søknader om dagpenger så langt i år opp til 422 000, mot 160 500 i hele 2019.

- Men dere jobber dessuten i et hardt presset selskap som allerede før coronakrisa slet med høy gjeld og parkerte 737-fly. Nå stuper aksjekursen. Hva gjør det med motivasjonen?

- Dette ligger utenfor vår kontroll, men vi har tiltro til at ledelsen håndterer det. Norwegian er bygget opp på dugnadsånd. Det har blåst mye rundt oss opp gjennom åra. Vi har vært askefast, stått i ebolakrise, svineinfluensa, 22. juli-angrepene med påfølgende strenge restriksjoner, 737-flyene som ble satt på bakken. Vi finner styrke i en fantastisk ledelse som informerer godt og bygger samhold, sier Joacim.

Selskapets historie og det spesielle yrket der et crew på seks personer er på jobb sammen i et stålrør høyt til værs, gjør også noe med samholdet, forteller han.

- Det er en unik lagånd. Alle stiller seg bak hverandre og bak selskapet. Jeg har ikke lest et eneste negativt innlegg i våre lukkede nettforum for flygende personell. Tvert om, alle står sammen og er villige til å gjøre det som skal til for å redde en fantastisk arbeidsplass, sier Joacim.

Tror på ledelsen

Det høres kanskje utrolig ut. Samboeren Yvonne utdyper og forklarer.

- Dette yrket blir en livsstil. For oss er dette drømmejobben. Vi blir som en stor familie som yter vårt for selskapet. Norwegian er et veldig fint selskap å jobbe i. Ingen skal kimse av det Bjørn (Kjos) har klart å bygge opp. Også kom Jacob Schram inn og han har vist seg veldig tydelig, gitt beundringsverdige tilbakemeldinger og oppdateringer, sier hun.

Norwegian-aksjen har nå falt med nesten 90 prosent på Oslo Børs. Høy gjeldsgrad tynget selskapet allerede før coronarestriksjonene satte nesten alle fly på bakken.

For å få tilgang på regjeringens krisepakke må selskapet kvitte seg med gjeld. Et forslag fra Norwegian-styret rett før påskeferien om å gjøre om gjeld til aksjer sendte aksjekursen ytterligere ned tirsdag. Rundt lunsjtider ble aksjen omsatt for like over 5 kroner. Så sent som 12. februar var kursen over 42 kroner.

- Har det hendt i det siste at du går på jobb med vondt i magen?

- Selvfølgelig. Men det som ligger utenfor vår jobb får ledelsen ta seg av. Vi har trening i å koble bort hverdagslivets små og store utfordringer når vi tar på uniformen. Og vi som møter kunder og kolleger hører veldig mye positivt, som at vi gjør en flott jobb og at det er en glede å fly med oss. Jeg har også møtt de med flyskrekk, som sier at de bare flyr med oss fordi vi får dem til å føle seg trygge, forteller Yvonne.

Lett å være kritisk nå

Norwegian startet som operatør for Braathens på Vestlandet på 1990-tallet fram til SAS overtok Braathens i 2002. Da kom ex-jagerflyger Bjørn Kjos inn og bygget opp det som er blitt et av verdens største lavprisselskap med 36 millioner reisende og over 11 000 ansatte.

Historien om Norwegian har på mange måter vært et stykke vellykket norsk industri- og gründerhistorie - men også om å ta store sjanser og høy risiko. Resultatet i fjor endte på minus 1,6 milliarder kroner etter driftsinntekter på 43 milliarder kroner.

Nylig anslo selskapets ledelse at 2020 lå an til å bli den beste sommersesongen i Norwegians historie. Så endret alt seg.

- I lys av høy risikovilje og betydelig gjeld, så mener noen nå at Norwegian kan seile sin egen sjø dersom eventyret skulle havarere?

- Ja, det er lett å være høy i hatten. Men jeg tror også at de som er skeptiske og kritiske nå, kommer til å savne oss dersom vi skulle forsvinne. De grepene som er tatt, er gjort for å få selskapet til å vokse. Det har gitt folk flere valg, mulighet til å reise til USA eller Aisa for en billig penge, sier Yvonne.

Joacim er enig. Han utdyper:

- De sjansene som har blitt tatt, har vært helt nødvendige. Norwegian starta på bar bakke og har stått alene. Vi har tatt sjanser som har tjent oss godt, og slik jeg ser det har Norwegian vært med å endre hele flymarkedet både i Norge og i Europa, sier kabinsjefen.

13 timers arbeidsdag

Tilbake på Jeløya forsøker familien på fire å holde motet oppe. Da hjelper det også å ha felles erfaringer med samme arbeidsplass, mener Yvonne og Joacim.

- Bruker dere hverandre til å lufte ut, eller trenger dere litt space?

- Det er mye som skjer på jobben som du ikke kan dele med andre. Vi har jo også taushetsplikt. Så da hjelper det å ha en på hjemmebane som er i samme situasjon. Så vet vi også at når du kommer hjem fra en tur-retur Las Palmas, kanskje har du jobbet i 13 timer, så er du litt tom. Du trenger litt tid på å hente deg inn. Den gjensidige forståelsen der er gull verdt.