<strong>SELVPÅLAGT:</strong> – Skipsfarten er klare til å bidra. Nå er det opp til politikerne å vedta forslaget, sier administrerende direktør Harald Solberg i Rederiforbundet.Foto: Vidar Ruud, NTB scanpix
SELVPÅLAGT: – Skipsfarten er klare til å bidra. Nå er det opp til politikerne å vedta forslaget, sier administrerende direktør Harald Solberg i Rederiforbundet.Foto: Vidar Ruud, NTB scanpix Vis mer

Redere ønsker drivstoffavgift

Internasjonal enighet om selvpålagt avgift.

Publisert
Sist oppdatert

Alle skip skal betale 2 dollar - tilsvarende 18 kroner - per tonn drivstoff de kjøper, foreslår en samlet internasjonal skipsfartsnæring. Avgiften skal finansiere lav- og nullutslippsløsninger.

Over en tiårsperiode vil dette bidra til 50 milliarder kroner til forskning og utvikling, ifølge Rederiforbundet.

Første gang

– Det er første gang en samlet internasjonal næring foreslår å pålegge seg selv en avgift på drivstoff. Fondet vil bidra med viktig kapital til utvikling av nye lav- og nullutslippsløsninger for skip i internasjonal fart, sier president Lasse Kristoffersen i Norges Rederiforbund.

Det foreslås at fondet opprettes i regi av FNs organ for regulering av internasjonal skipsfart, IMO.

- Fondet vil bidra med viktig kapital til utvikling av nye lav- og nullutslippsløsninger for skip i internasjonal fart. Samtidig sender det et viktig signal om det i framtida vil koste mer å forbruke fossilt drivstoff og at hele næringen nå må starte omstillingen til en nullutslippsframtid, sier Kristoffersen.

- Helt avgjørende

I 2018 vedtok IMO at skipsfarten innen 2050 skal kutte sine utslipp med 50 prosent målt fra 2008-nivå. Internasjonal skipsfart står for om lag 2,5 prosent av de globale menneskeskapte CO₂-utslippene.

Forslaget skal nå behandles av medlemslandene i IMO.

– Skipsfarten både i Norge og internasjonalt er klare til å bidra. Nå er det opp til politikerne å gripe muligheten og vedta forslaget, sier administrerende direktør Harald Solberg i Rederiforbundet.

Han sier forslaget har likheter med hvordan det norske NOx-fondet er bygget opp.

- NOx fondet har bidratt til at Norge i dag er langt framme i utvikling av lav- og nullutslippsteknologi innen ferjer og offshoreskip. Fortsatt mangler vi teknologi som gjør det mulig å seile utslippsfritt over lange avstander. Forslaget til fondsløsning vil sette helt ny fart i utviklingen av teknologi og løsninger i stor skala, noe som er helt avgjørende for at vi skal nå målene om vesentlige reduksjoner i utslippene, sier Solberg.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer